Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Települési vízgazdálkodás gépészete | |||
Engineering of municipal water management
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGNG24 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Csizmadia Péter (72012865567) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | pcsizmadia@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGNG24 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy feladatai általában építő-, gépész- és villamosmérnök, valamint vegyész és biológus ismereteket kíván, így egy tipikus határterületi tudományt képvisel, amelyben fontos a más szakterületek ismerete is. Az előadás két részre oszlik, az első magában foglalja az ivóvízellátást és ivóvízkezelést. A második részben a településen keletkező csapadék- és szennyvíz elvezetése valamint azok ártalmatlanítása és a befogadóba való juttatása kerül ismertetésre. Ezek a tevékenységek az egészséges életet és egyben környezetvédelem szempontjait is szolgálják. A hallgatók megismerkednek ezek alapjaival, a vonatkozó jogszabályokkal, a műtárgyak kialakítási szempontjaival, azok méretezési alapjaival, a vízvizsgálati módokkal. A tantárgy a gépészeti megfontolásokon túl betekintést nyújt a település-vízgazdálkodás építő- ,villamosmérnöki, vegyészi és biológusi feladataiba is.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a vízellátás, a csatornázás történeti hátterét. Tisztában van a vízigénnyel és az ivóvízzel szemben állított minőségi követelményekkel. Tájékozott a forrásfoglalás kialakításában, az akna, a mélyfúrású és a csápos kutak gépészetében. Ismeri a felszíni vízkivétel gépészeti berendezéseit, a nyersvíz minőségére vonatkozó irányelveket. Rendelkezik az ivóvízhálózat felépítésére, méretezésére és a csőfektetési módokra vonatkozó ismeretekkel. Ismeri a vízmennyiség, a víznyomás és a vízminőség mérésére szolgáló berendezéseket. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a hagyományos vízkezelési berendezésekre vonatkozóan. Tisztában van az ózonos vízkezelés, vízfertőtlenítés gépészetével. Ismeretekkel rendelkezik a csapadék- és szennyvízhálózat felépítésére, méretezésének szempontjaira vonatkozóan. Tisztában van a hagyományos szennyvízelhelyezés módjaival. Átlátja a kis települések szennyvíz-tisztításának gépészetét. Érti az eleveniszapos szennyvíztisztítás gépészetét.
Képesség
Leírja a vízellátás, a csatornázás történeti hátterét. Képes a vízigénnyel és az ivóvízzel szemben állított minőségi követelmények felírására. Képes a forrásfoglalás kialakítását, az akna, a mélyfúrású és a csápos kutak gépészetét jellemezni. Értelmezi a felszíni vízkivétel gépészeti berendezéseire, valamint a nyersvíz minőségére vonatkozó irányelveket. Leírja az ivóvízhálózat felépítését, méretezését és a csőfektetési módokat. Megválasztja a vízmennyiség, a víznyomás és a vízminőség mérésére szolgáló berendezéseket. Vizsgálja a hagyományos vízkezelési berendezéseket. Leírja az ózonos vízkezelés, vízfertőtlenítés gépészetére vonatkozó ismereteket. Vizsgálja a csapadék- és szennyvízhálózat felépítését, méretezésének szempontjait. Elemzi a hagyományos szennyvízelhelyezés különböző módjait. Értelmezi a kis települések szennyvíztisztításának gépészetét. Elemzi az eleveniszapos szennyvíztisztítás gépészetét.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a jelenségek megismerésére, törvényszerűségeinek megmagyarázására. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Számos előadáshoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások anyaga alapján elérhető a megfelelő felkészültség az összegző értékelésre. A házi feladat megoldása során a tantárgy tematikájához szorosan kapcsolódó feladat elvégzésével és kiértékelésével mélyíthetők el a képesség kompetenciaelemek. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja az, hogy ezen feladat során a hallgatók csoportosan dolgoznak, majd az elvégzett munkáról csoportosan adnak le jegyzőkönyvet.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz nem szükséges olyan tankönyv, ami ISBN-nel rendelkezik és 1995. kiadási évnél újabb.
Jegyzet
A tantárgyhoz nem szükséges olyan jegyzet, ami ISBN-nel rendelkezik és 2005. kiadási évnél újabb.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGNG24
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 9. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények megállapítása egy szummatív teljesítményértékelésen (zárthelyi) és egy egyszerű részteljesítmény értékelés (házi feladat) alapján történik. A szummatív teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásbeli ellenőrzésére szolgál. A dolgozat az egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelések során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. A részteljesítmény értékelések a tantárgy képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módjai, melynek megjelenési formája a csoportosan készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a képesség, az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy darab egyénileg vagy csoportosan készítendő házi feladat benyújtása. A munka során egy témához kapcsolódó tervezési feladat megoldása és dokumentálása a hallgatók feladata. A házi feladat leadási határideje a 13. hét, legkésőbb a szorgalmi időszak vége. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 9. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a globális társadalmi és gazdasági folyamatokról.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
Önállóság és felelősség
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Döntéseit körültekintően, más szakterületek (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai és környezetvédelmi) képviselőivel konzultálva, önállóan hozza, melyért felelősséget vállal.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Gépészmérnöki alapismeretek, Áramlástan, Áramlástechnikai gépek, Fizika, Műszaki kémia |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |