Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Kavitációtan | |||
Cavitation
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGNG29 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Hegedűs Ferenc (72013532009) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | fhegedus@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGNG29 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a hallgatókkal megismertetni a kavitáció jelenségét, a jelenség leírásának elméleti hátterét, a kialakulását befolyásoló tényezőket és gyakorlati alkalmazásait (káros hatások elkerülése, előnyök hasznosítása). Témaköreibe tartoznak a kavitáció kialakulásának (nukleuszképződés) elméleti háttere. A nukleuszokból képződő kavitációs buborékok növekedésének dinamikája és az ezt befolyásoló paraméterek, modellek és ismertetése. A hidrodinamikai és akusztikus kavitáció jellemzőit befolyásoló tényezők leírása. Végül a kavitáció különböző megjelenési formájának hasznosítása az iparban (szennyvízkezelés, szonokémia).
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Értelmezi a kavitáció jelenségét, a kapcsolatos alapfogalmakat. Tisztában van a kavitáció elméleti leírásával és hátterével. Tájékozott a kavitációs buborék dinamikáját leíró egyenletekkel és fizikai tartalmukkal. Ismeri a modellek megoldására szolgáló matematikai módszereket. Az akusztikus kavitáció jellemzőivel, kialakulását befolyásoló tényezőkkel kepcsolatban ismeretekkel rendelkezik. Ismeri a hidrodinamikus kavitáció jellemzőit, kialakulását befolyásoló tényezőket. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a kavitáció megjelenési formáiról áramlástechnikai gépekben, rendszerekben. Érti a kavitáció mérésének módjait áramlástechnikai gépekben és egyéb rendszerekben. Tájékozott a kavitáció alkalmazási területeiben mint például a víz- és szennyvíztisztítás alkalmazásokban. Ismeri a kavitáció alkalmazási területeit az emulziók stabilizálása területén.
Képesség
Képes a kavitáció jelensége és a kapcsolatos alapfogalmak megértésére. Használja a kavitáció elméleti leírását és hátterét a gyakorlatban. Alkalmazza a kavitációs buborék dinamikáját leíró egyenletekket valós problémák kezelésre. Használja a modellek megoldására szolgáló matematikai módszereket. Különbséget tesz az akusztikus kavitáció jellemzőit és kialakulását befolyásoló tényezők és az egyéb elhanyagolható hatások között. Helyesen használja ismereteit a hidrodinamikus kavitáció kialakulását befolyásoló tényezők feltérképezésében. Képes felismerni a kavitáció megjelenési formáit áramlástechnikai gépekben, rendszerekben. Kiválasztja a megfelelő módszert mérésekelvégzéséhez áramlástechnikai gépekben és egyéb rendszerekben. Képes alkalmazni a kavitáció jelenségét különböző alkalmazási területeken. Alkalmazza a kavitációs hatást az emulziók stabilizálása területén.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a jelenségek megismerésére, törvényszerűségeinek megmagyarázására. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások és gyakorlatok tartalmilag szorosan összefüggnek. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz részletes jegyzet tartozik, amit a hallgatók az előadáson hallottakból saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadásokon elhangzottal és a tantárgyjegyzet alapján a megfelelő kompetenciákat és képességeket el lehet sajátítani. A gyakorlati foglalkozások során a tantárgy tematikájához szorosan kapcsolódó mérések elvégzésével és kiértékelésével mélyíthetők el az elméleti alapok. A készségek fejlesztését szolgálja az, hogy a félév során egy házi feladatot, egy mini-posztert és a félév végén egy előadást is kell tartani az elvégzett feladatokból.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Christopher E. Brennen: Cavitation and Bubble Dynamics, 1995, ISBN 0-19-509409-3
Jegyzet
Hegedűs Ferenc szerk.: Jegyzet a Kavitációtan című BMEGEVGNG29 kódú tárgyhoz, 2018
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGNG29
http://www.hds.bme.hu/letoltesek/targyak/BMEGEVGNG29/Introduction_to_Cavitation_HF2.pdf
https://authors.library.caltech.edu/25017/5/BUBBOOK.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 1. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények megállapítása egy részteljesítmény (formatív) projekt jellegű (házi feladat) és két egyszerű részteljesítmény értékelés (előadás tartása és mini-poszter) alapján történik. A projekt jellegű teljesítményértékelés a tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex ellenőrzésére szolgálnak. A egyszerű részteljesítmény értékelések a tantárgy képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módjai, melynek megjelenési formája az előadás tartása hallgatótársai és tanárok előtt, továbbá egy mini-poszter készítése, ami az elvégzett feladatot röviden ismerteti.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásbeli értékelési módja, hallgatói házi feladat formájában. A tartalmát, követelményeit, értékelési módját a tantárgyfelelős személy határozza meg. Természetesen a házi feladat tartalma szorosan összefügg az előadáson hallottakkal és tartalmával. A házi feladatok kiírása előre láthatóan a 7. héten kerül sor. A beadási határideje a szorgalmi időszak vége. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, szóbeli értékelési módja, hallgatói előadás formájában. A szorgalmi időszak végén (egyeztetett időpontban és helyszínen) hallgatótársai és oktatók előtt történik. Az előadás alapvetően az elvégzett feladatokra és a kidolgozás minőségére fókuszál. Előadás utána 5 percben a hallgatóság által feltett kérdésekre adott válaszaival bizonyítja témában való jártasságát az előadó. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített mini poszter az elvégzett feladatról. Ebben a részteljesítmény értékelésben a hallgató tapasztalatot szerez abban, hogy a munkát röviden, egy A3-as oldalnyi terjedelemben érthetően bemutassa. A tartalmát, követelményeit, értékelési módját a tantárgyfelelős személy határozza meg. A beadási határideje a szorgalmi időszak vége. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 70 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 38 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 18 |
összesen | 91 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Rendelkezik a gépészeti területhez kapcsolódó méréstechnikai és méréselméleti ismeretekkel.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a gépészeti területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára és elemzésére, a vizsgálati eredmények értékelésére és dokumentálására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
közgazdasági (mikro- és makroökonómiai) ismeretek, |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |