Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hemodinamika | |||
Hemodynamics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGNX26 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Paál György (71958119266) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | gypaal@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&lang=EN&xml=BMEGEVGNX26 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal a véráramlástan alapfogalmait gépészmérnöki vonatkozásban. Témakörei közé tartoznak az élettan alapfogalmai; vérnyomás mérés történelme és modern megoldásai; az artériás és vénás véráramlás müködése, jelfeldogozás alapfogalmai, orvosi képfeldogozás, áramlástani szimulációs módszerek. Ehhez elengedhetetlen a méréstechnikai fogalmak és jelfeldolgozás eszközeinek alapszintű ismerete. Lefedi a numerikus áramlástan, orvosi képalkotás; peremfeltételek, biomechanikai folyamatok; és az időben változó biologiai folyamatok viszgálata problémaköröket is. A tantárgy keretén belül a hallgatók az elmélettel szoros összefüggésben 2 házifeleadatot teljesítenek. Két összegző teljesítményértékelésen adnak számot tudásukról.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a vérnyomás mérés elméletét, a mérési eljárásokat. Tisztában van az orvosi képfeldolgozással a hibákkal, kezelésükkel. Különbséget tesz a vérnyomás jelekalakok tipusaiaban, azok értelmezésében. Ismeri a numerikus áramlástan matematikai módszereit és peremfeltételeit. Tisztában van az irodalomban megtalálható reológiai és peremfeltétel modellekről. Rendszerezi a véráramlástani szimulációkban használt modell elhanyagolásokat. Tájékozott a véráramlástan legmodernebb tudományos közleményeivel. Érti az oscillómetriás vérnyomási módszer elméletét. Ismeri a non-invaziv vérnyomás mérés módszereit és lehetőségeit. Tisztában van az egy és három dimenziós véráramlástani szimulációk mószereivel.
Képesség
Képes a megfelelő mérési eljárást választani a vérnyomás mérési módszerek közül. Képes a képfeldogozás során fellépő hibák, hiányosságok kiküszöbölésére. Azonosítja az adott jelalak típusnak megfelelő biomechanikai hatásmechanizmusokat. Alkalmazza a numerikus áramlástani módszereket véráramlástani feladatok megoldásában. Meglévő ismereteit a véráramlástani szimulációk reológiai és peremfeltétel modellezésről helyesen használja. Megfelelő módón kezeli a véráramlástani szimulációknál használt modell elhanyagolásokat. Értékeli a véráramlástanban megjelent legfrisseb tudományos közleményeket. Képes az oszcillometriás vérnyomás mérési módszeren alapuló mérések elvégzésére. Megfelelően kezeli a non-invazív vérnyomásmérő eszközöket. A hallgató használja a tudását az egy és három dimenziós véráramlástani szimulációkról.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a jelenségek megismerésére, törvényszerűségeinek megmagyarázására. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások némelyikéhez előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások anyaga alapján elérhető a megfelelő felkészültség a résztelejesítmény értékelésekre. A projektfeladatok során a tantárgy tematikájához szorosan kapcsolódó mérések és/vagy számítások elvégzésével és kiértékelésével mélyíthetők el a képesség kompetenciaelemek. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja az, hogy a projektfeladatok során a hallgatók csoportosan dolgoznak, majd az elvégzett munkáról csoportosan készítenek le prezentációs és plakátot.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Halász Gábor: Modellezés a biomechanikában, Műegyetem Kiadó 2007, ISBN 9789634209171
Westerhof N. et al.: Snapshots of Hemodynamics, Springer, 2019, ISBN 9783319919317
Harring and Paterson: Levick's Introduction to Cardiovascular Physiology, Taylor & Francis Inc, 2018, ISBN 9781498739849
Jegyzet
Huba Antal szerk.: Méréstechnika jegyzet, www.tankonyvtar.hu , 2013
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&lang=EN&xml=BMEGEVGNX26
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 9. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi részteljesítmény-mérés alapján történik. Az első egy projekt jellegű feladat; részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásbeli értékelési módja, hallgatói dokumentáció formájában. A félév végén A3 formátumú mini posztert kell készíteni az elvégzett feladatról. A hallgatónak kötelező a felkészült megjelenés a konzultációs alkalmakon. A másik részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelési módja egy önállóan elvégzett tudományos közlemény összefoglalója szintén írásos formában.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A projekt jellegű részteljesítmény értékelés vizsgálja és felméri a tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeit. Ennek komplex, írásbeli értékelési módja, hallgatói dokumentáció formájában. A feladat jellegét tekintve egy hemodinamikai probléma megoldása modellezési eszközökkel. Beadásakor a problémafelvetés, alkalmazott módszerek és megoldások; eredmények és összefoglalás köré felépítve elkészítendő a dokumentáció. A félév végén be kell mutatni a munkáról készített A3 mini poszter is. Az értékelésen 80 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a képesség, az attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy kizárólag önállóan készítendő maximum két oldalas összefoglaló egy nemrégiben megjelent tudományos közleményről. Az összefoglalókra maximum 20 pont szerezhető. Az összefoglalók leadási határideje a 14. oktatási hét vége. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 34 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 28 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 9. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
- Probléma megoldása során képes megszervezni az együttműködést a kapcsolódó szakterületek szakértőivel.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
- Törekszik a környezettudatosság, az egészségtudatosság és fenntarthatóság elvárásainak megfelelően megszervezni és elvégezni feladatait.
Önállóság és felelősség
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság, a munkahelyi egészség- és biztonságkultúra, valamint a környezettudatosság iránt.
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
közgazdasági (mikro- és makroökonómiai) ismeretek, |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |