Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Elméleti akusztika | |||
Theoretical acoustics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEVGNX28 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Paál György (71958119266) | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | gypaal@hds.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Hidrodinamikai Rendszerek Tanszék | |||
http://www.hds.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGNX28 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tárgyban az aeroakusztika (áramlás által keltett zaj) alapjaival ismerkednek a hallgatók, a hullámegyenlet mellett megismerik az elemi aeroakusztikai forrásokat: a monompólust, a dipólust, a kvadropólust, valamint az ezek kezeléséhez szükséges matematikai módszereket. Megismerkednek a kompakt hangforrástartományok kezelésével. Megismerkednek a különböző forrástípusok közeli és távolterével. Megtanulják a Lighthill-analógiát, az örvényhang-analógiát és a forrástartományok kezeléséhez szükséges Green függvényeket. Betekintést nyernek a perturbációs egyenletekbe, és az egydimenziós akusztika bizonyos aspektusaiba. Megismerik a peremelem módszer alapjait.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az akusztikai hullámegyenletet, annak fizikai jelentését, a homogén és inhomogén egyenlet közti különbséget. Tisztában van az alapvető aeroakusztikai hangforrástípusokkal és azok tulajdonságaival. Ismeri a Lighthill egyenlet fizikai jelentését és azt matematikailag kezelni tudja. Érti a kompakt akusztikai forrástartományok működését. Érti a Green függvények fizikai és matematikai jelentését, tudja használni azokat. Érti a különböző aeroakusztikai analógiák közötti különbséget. Ismeri a perturbációs egyenletek elvét és azokat használni is tudja. Ismeretekkel rendelkezik az akusztikai távoltérben alkalmazható egyszerűsítéseket illetően. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a síkhullámok szuperpozíciója és az állóhullámok kialakulásának feltételeiről. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a peremelem módszerről és azt akusztikai problémákra alkalmazni is tudja.
Képesség
Értelmezi az aeroakusztikai hangforrások felismerésének módszereit. Képes a hullámegyenlet megfelelő formájának megoldására, a megoldás fizikai értelmezésére. Kompakt forrástartományok leírásárt kezeli a a Green függvények alkalmazásával. Képes kiválasztani egy adott problémára legalkalmasabb aeroakusztikai analógiát, ismeri azok korlátait. Alkalmazza az akusztikai perturbációs egyenleteket. Alkalmazza az akusztikai távoltérben lehetséges egyszerűsítéseket. Képes síkhullámok szuperpozíciójának végrehajtására, felismeri az állóhullámok kialakulását. A peremelem módszert gyakorlati akusztikai problémákra alkalmazza. Használja az akusztikai hullámegyenletet, annak fizikai jelentését, a homogén és inhomogén egyenlet közti különbségre tekintettel. Értelmezi a Lighthill egyenlet fizikai jelentését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a jelenségek megismerésére, törvényszerűségeinek megmagyarázására. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakma szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi. A matematika és a fizika közötti kapcsolatot belátja.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval. Nyitottan elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Önállóan végzi a feladatok és a problémák végiggondolását és az adott források alapján történő megoldását. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások frontális módon történnek. Az előadások során a hallgatók folyamatos bevonására, a párbeszédre törekszünk. Az elméleti anyag elsajátítása során mindig hangsúlyozzuk a tanultak gyakorlati alkalmazhatóságát. A félévközi projektfeladat során folyamatos konzultáció, kommunkikáció van. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja az, hogy a feladatokat kettes csoportokba adjuk ki.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
M. J. Lighthill: Waves in fluids. Cambridge University Press. 1993. ISBN 0521292336
M. S. Howe: Theory of vortex sound. Cambridge University Press. 2002. ISBN 9780511755491
Jegyzet
A tantárgyhoz nem szükséges olyan jegyzet, ami ISBN-nel rendelkezik és 2005. kiadási évnél újabb.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.hds.bme.hu/oktatas.php?sm=1&xml=BMEGEVGNX28
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. március 12. |
Hatályosság vége: | 2024. december 31. |
Általános szabályok
A teljesítiményértékelés két részből áll, amelyek fele-fele arányban számítanak bele a jegybe. Az egyik rész egy félévközi feladat, amely lehet egy előadáson nem ismertetett anyagrész vagy tudományos cikk feldolgozása vagy egy numerikus akusztikával kapcsolatos programozási feladat megoldása. A feladat beadásának határideje a szorgalmi időszak vége. A másik rész az elméleti anyagból való szóbeli beszámoló.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A félévközi első teljesítményértékelése vizsgálja és felméri a tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeit. Olyan egyszerű részteljesítmény, mely megvalósulási formája egy félévközi feladat. A feladat lehet egy előadáson nem ismertetett témakörbe vágó anyagrész vagy tudományos cikk feldolgozása, esetleg egy numerikus akusztikával kapcsolatos programozási feladat megoldása. A feladat beadási határideje a szorgalmi időszak vége, pótlólagos leadás a pótlási hét végéig lehetséges. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A második részteljesítmény értékelés vizsgálja és felméri a tantárgy tudás, képesség valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeit. Ennek komplex, szóbeli értékelési módja, szóbeli beszámoló formájában. A beszámoló a szorgalmi időszak végén (egyeztetett időpontban és helyszínen) esedékes. A beszámoló a félév folyamán a tantárgyból elhangzott elméleti anyagokra fókuszál, felméri, hogy a hallgató milyen mélységben sajátította el a tananyagot. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 82 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 82 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 42 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. március 12. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. december 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri és érti a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, határait és a fejlődés, fejlesztés várható irányait.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a széles körű, átfogó műveltség elsajátítására.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Áramlástan, akusztika, matematika. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A matematikai módszerek ismerete és alkalmazása fizikai problémák megoldására. |