Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Hűtéstechnika | |||
Refrigeration technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBEHT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szücs Botond | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szucsbotond@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEENBETD, BMEGEÁTBE11 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENAGE1 |
Célkitűzés
A hűtéstechnika szaktárgy, amely az alaptárgyak tananyagára alapozva ismerteti meg a hallgatókat a környezetinél kisebb hőmérséklet létesítését, fenntartását igénylő technológiák kiszolgálására alkalmas folyamatokkal az azok megvalósítására szolgáló berendezésekkel, alkalmazásuk sajátosságaival, korlátaival. A tárgy keretein belül bemutatásra kerül a természetes és a mesterséges hűtés fogalmakat, a hűtéstechnikában alkalmazott alap termodinamika körfolyamatokat és annak a rajzolása T-s, ill. Log p-h diagramokban. Bemutatásra kerül az összehasonlító hűtőkörfolyamat fajlagos jellemzőinek meghatározását, a hűtött- és a természetes közeg hőmérsékleteinek változásának hatása a hűtőkörfolyamat teljesítménytényezőjére. Az utóhűtés gyakorolt hatásának a hűtőkörfolyamat teljesítménytényezőjére ismertetésre kerül. Képet kapjanak a valós hűtőkörfolyamot és az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés alkalmazási korlátait, valamint a kétfokozatú kompresszoros hűtőkörfolyamat;
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Pontos ismeretekkel rendelkezik a természetes és a mesterséges hűtés fogalmakat. Tájékozott legyen a hűtéstechnikában alkalmazott alap termodinamika körfolyamatokat. Ismeri a hűtési körfolyamatokat a T-s, ill. Log p-h diagramokban. Meghatározza az összehasonlító hűtőkörfolyamat fajlagos jellemzőinek meghatározását. Alapvető ismeretekkel rendelkezik a hűtött- és a természetes közeg hőmérsékleteinek változásának hatása a hűtőkörfolyamat teljesítménytényezőjére. Átlátja az utóhűtés gyakorolt hatásának a hűtőkörfolyamat teljesítménytényezőjére. Értelmezi a valós hűtőkörfolyamatot , T-s és Log p-h diagramban. Érti az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés alkalmazási korlátait. Rendszerezi a kétfokozatú kompresszoros hűtőkörfolyamatot; egyfokozatú fojtással és a visszahűtés természetes közeggel. Tisztában van a kompresszoros berendezés fő egységeinek teljesítménye, kapcsolatuk a belső és külső tartományok jellemzőivel. Tisztában van a hűtőteljesítmény szabályozási módjaival a hűtőberendezésnél. Tájékozott legyen hűtőközegekkel támasztott követelményeket. Összefoglalja a védelmi feladatokat a hűtőberendezésnél.
Képesség
Elkészíti egy hűtési feladatban megjelenő hűtési igény számítását. Elemzi a hűtési feladatban a hűtési igény külső és belső körülményeinek változását. Képes egy hűtőkörfolyamat fajlagos jellemzőinek meghatározására T-s ill. Log p-h diagramok alkalmazásával. Képes az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés jellemzőinek meghatározására. Elemzi az utóhűtőnek és a belsőhőcserélőnek hatását a körfolyamat teljesítménytényezőjére. Képes elemezni a valós hűtőkörfolyamat jellemzőit a T-s és Log p-h diagramokban. Megvizsgálja az egyfokozatú kompresszoros hűtőberendezés alkalmazási korlátaít. Javaslatot tesz az egy- vagy több fokozatú kompresszoros hűtőberendezés alkalmazhatósági feltételeit. Megvizsgálja a kompresszoros berendezés főegységeinek teljesítménye, kapocsolatuk a belső és külső tartományok jellemzőivel. Feltárja a hűtőközegekkel szembeni környezetre ható hatásait. Használja a hűtőberendezéseknél alkalmazott szabványokat. Feltárja a védelmi feladatok a kompresszoros hűtőberendezésnél. Értékeli a hűtőteljesítmény szabályozási módjaít a kompresszoros hűtőberendezésnél.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a hűtőberendezésekkel kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a hűtési feladatok problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét a hűtéstechnikai feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez ahűtéstechnika problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. Az előzetes ismeretek felmérése érdekében fakultatív szintfelmérő értékelések vannak a gyakorlati foglalkozások elején, melyek eredménye(mint többletpontszám) a féléves pontszámba beszámít. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kizárólag csoportosan elkészíthető házi feladat (projekt), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Jakab Z.: Kompresszoroshűtés I. II.HKVSZ [2006] Budapest, ISBN 9638726201Ö, ISBN9638726210
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. július 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és a 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 60-30 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az részteljesítmény értékelése vizsgálja és felméril a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményét. Ennek megfelelően részteljesítmény értékelése a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy részteljesítmény értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 3. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 10 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 85 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 50 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 60 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 60 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 5 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Átfogóan ismeri a gépészeti területen alkalmazott szerkezeti anyagok fontosabb tulajdonságait, alkalmazási területeit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |