Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Erőművek tervezése és üzeme | |||
Power plant design and operation
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNETG | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Györke Gábor (77125907503) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gyorke.gabor@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMEE4 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók korábbi elméleti, tantárgy-szegmentált műszaki, gazdasági és környezetvédelmi ismereteit integrálja, magasabb szintre emelje, és alkalmazza. Ehhez elsajátítják a globális munkaerőpiacon szükséges új tudáselemeket is. A hallgatók megismerkednek az erőművek beruházási szakaszának alapvető folyamataival, majd a beruházást követő, a teljes életciklust magába foglaló erőművi üzemvitel és karbantartás alapkérdéseivel. Az előadások és a gyakorlatok célja a hallgatók tudáskompetenciájának továbbfejlesztése, a gazdasági életben megkövetelt, integrált szemléletű, tőkemegtérülési szempontok által vezérelt eljárások alkalmazása. A tantárgy és az önálló hallgatói feladatok rendszerszemléletűek, komplex megközelítést igényelnek, az erőművi folyamatokat a vállalati gazdálkodás elvárásainak megfelelően értelmezik, beleillesztve a társadalmi hasznosság rendszerébe.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja az erőművi létesítmények megvalósításának teljes életciklusra (beruházás és üzemeltetés) kiterjedő lényeges folyamatait, azon belül az egyes szakaszok közötti összefüggéseket. Érti a befektetői szempontokat és elvárásokat. Képes egy erőművi beruházás gazdaságosságát előzetesen, egyszerűsített módszertannal bemutatni. Azonosítja a beruházások megtérülési számításának nemzetközileg alkalmazott gyakorlati módszereit. Tájékozódni tud az energiatőzsdén és hasznosítani tudja az információit. Tájékozott az erőművek átviteli, illetve elosztói hálózattal történő együttműködésnek a követelményeit illetően. Meghatározza az erőművek költségtényezőit, azok kiszámítási módját, valamint az erőművek lehetséges termékeit és azok értékesítési rendszerét. A magyarországi, helyszíni erőművi gyakorlatokon keresztül tájékozott egy erőmű üzemvitelének a gyakorlati rendszereiben. Tájékozott az erőművi vállalat integrált irányítási rendszerének a területén. Tisztában van az erőművi technológia üzemvitelének alapjaival (üzemmódok, megbízhatóság, energia és anyagmérlegek, valamint veszteségek kezelése, a teljesítménymutatók alkalmazása). Ismeri az erőművi technológia indítási, terhelésváltoztatási, leállítási folyamatait, az üzemzavarok fajtáit és az ezekkel összefüggő költségtényezőket. Ismeri az erőművi karbantartás alapfogalmait, az alkalmazott karbantartási stratégiákat és költségkezelési módokat. Rendszerbe foglalja az erőművi üzemvitellel összefüggő környezetvédelmi kötelezettségeket és hatósági követelményeket. Egy „Saját erőmű” projekt kidolgozásával birtokában van azokat az ismereteknek, amelyek egy előzetes tulajdonosi előterjesztéshez szükségesek.
Képesség
Értelmezi az erőművek teljes életciklusát (beruházás és üzemeltetés), valamint a benne szereplő részfolyamatokat. Képes a befektetői érdekeltségi rendszer összefüggéseinek az interpretálására és a befektetett tőke megtérülésének a meghatározására. Képes megítélni egy villamosenergia hálózat működésének az összefüggésrendszerét és a villamosenergia szabadpiac által elvárt adekvát erőművi üzemvitelti módokat. Képes egy erőmű működésének költségtényezőit rendszerbe szedni, azokat számszerűen meghatározni és értékelni. Kiválasztja egy erőmű értékesíthető termékeit a technológia adottságaitól függően. Azonosítja egy erőmű vállalat gazdasági eredményességét és teljesítménymutatóit. Meghatározza az erőművi technológia üzemvitelének minőségi paramétereit és a gazdaságosság követelményeit. Használja a "benchmarking" eszköztárát egy erőmű üzemvitelének átfogó vizsgálatához. Elemzi az erőművi technológia fő komponenseinek az indítás, a terhelésváltoztatás, a leállítás és üzemzavar hatásait gazdaságosság szempontjából. Azonosítja a karbantartás ok-okozati összefüggéseit az alkalmazott karbantartási stratégiák alapján. Azonosítja egy erőmű környezetvédelmi kötelezettségeit és az azzal összefüggő üzemviteli feladatokat. Kiszámítja egy erőmű előzetes megvalósíthatóságát kapcsolódó műszaki, piaci, környezetvédelmi, továbbá üzemviteli és karbantartási feltételek figyelembe vétele mellett.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az energiazdálkodással és fenntarthatósággal kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az energiagazdálkodási, gazdaságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Érvényesíti az energiahatékonyság, a fenntarthatóság és környezettudatosság elvét az energiagazdálkodási feladatok megoldása során. Figyelemmel követi a társadalmi, gazdasági és politikai rendszerben bekövetkező változásokat. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és a tükrözött osztályterem módszerével segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. Az előzetes ismeretek felmérése érdekében fakultatív szintfelmérő értékelések vannak a gyakorlati foglalkozások elején, melyek eredménye(mint többletpontszám) a féléves pontszámba beszámít. A csoportmunka-készségek fejlesztését szolgálja a kizárólag csoportosan elkészíthető házi feladat (projekt), melyhez prezentáció is tartozik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
BÜKI GERGELY: Energetika. Egyetemi tankönyv. Műegyetemi Kiadó, 1997, Budapest, ISBN 963 420 533 X
Bihari Mihály: POLITOLÓGIA - A politika és a modern állam Pártok és ideológiák. Nemzedékek Tudása, Tankönyvkiadó Zrt., 2013, Budapest, ISBN 978-963-19-7628-1
Jegyzet
Gerse Károly: Energiapiacok. Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2014, Budapest
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_40137/adatok.html
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Energetika_BEEN/Energetikai_alapismeretek_jegyzet.pdf
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. június 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A szemesztermunka elfogadása aláírásával történik. Feltétele az előadások és a gyakorlatok előírás szerinti látogatása és a kompetencia célokban előírtak teljesítése. Ezek eléréséhez az alábbiak szükségesek: - aktív részvétel az előadásokon és a gyakorlatokon; - a három erőművi gyakorlatról készült egy-egy A4 terjedelmű beszámoló, és annak szóbeli előadása. Értékelésük: a vizsga max. pontszámának a 10 %-a; - a „saját erőmű” projekt kidolgozása max. négy A4-es formátumú lapon. Tartalma: a technológia bemutatása, költségvizsgálat, az üzemeltetés és karbantartás főbb kérdéseinek vizsgálata. Értékelése a vizsgán, a vizsga max. pontszámának a 10%-a; A tantárgy vizsgaköteles. A vizsga írásbeli és szóbeli részből áll. Az írásbelin gyakorlati számítási feladatot kell megoldani, valamint egy megtérülési és egy technológia kérdésre kell választ adni. Az írásbeli vizsga értéke: 35%. A szóbeli vizsga egy tőkemegtérülési egy technológiai és egy villámkérdésből áll. Értéke: 45%.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 4 | |
Célja, leírása: | Ahogy az a teljesítményértékelés általános szabályaiban is szerepel, a vizsgára bocsáthatóság feltétele három esszé jellegű, egyenként egy A4-es oldal terjedelmű beszámoló készítése, az erőműben tett látogatásokról. Fontos hangsúlyozni, hogy a beszámoló pontszámai nem befolyásolják az aláírást, azok a vizsgán kerülnek beszámításra - 10%-kal. Az aláírás megszerzésének további feltétele egy „saját erőmű” projekt kidolgozása négy A4-es oldal terjedelemben. Hasonlóan az esszékhez, a beszámoló pontszámai nem befolyásolják az aláírást, de a végső jegy megállapításában 10%-al kerülnek beszámításra. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | Az írásbeli vizsgán egy gyakorlati számítási feladatot kell megoldani, valamint egy megtérülési és egy technológia kérdésre kell választ adni. Az írásbeli vizsga értéke: 35%. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | A szóbeli vizsga két kifejtős, egy tőkemegtérülési és egy technológiai kérdésből, valamint egy villámkérdésből áll. Értéke: 45%. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | A három erőművi gyakorlatról készült egy-egy A4 terjedelmű beszámoló, és annak szóbeli előadása. Értékelésük: a vizsga max. pontszámának a 10 %-a. - a „saját erőmű” projekt kidolgozása max. négy A4-es formátumú lapon. Tartalma: a technológia bemutatása, költségvizsgálat, az üzemeltetés és karbantartás főbb kérdéseinek vizsgálata. Értékelése a vizsgán, a vizsga max. pontszámának a 10%-a. -------------------------------------------------------------------------------------------. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 35 % |
Szóbeli részvizsga | 45 % |
Évközi eredmények beszámítása | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 16 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 118 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
energetikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
- Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az energetikai rendszerek közép és hosszú távú stratégiai tervezéséhez szükségesek.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
- Képes integrált ismeretek alkalmazására az energetikai gépek és folyamatok, az energetikai rendszerek és technológiák, valamint a kapcsolódó környezetvédelmi, informatikai, gazdasági és jogi szakterületekről.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon Képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
- Nyitottan áll a szakmai fejlődést szolgáló továbbképzésekhez.
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
- Működési területén önállóan hoz szakmai döntéseket, melyeket felelősségteljesen képvisel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |