Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gáz- és gőzturbinák | |||
Turbines
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENNXTU | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Sztankó Krisztián Endre | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | sztanko@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Goz_es_gazturbinak/MSc/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEENMWTU, BMEGEENMGGG |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az energetikai iparban alkalmazott gőz- és gázturbina berendezések kialakításával, működésével. Bemutatásra kerülnek a különböző területeken alkalmazott turbinák sajátossága, alkalmazhatóságainak korlátai. A turbinák energia átalakítási folyamatain keresztül a hallgatók megtanulják a különböző részegységek együttműködését, a teljesítmények és hatásfokok lehetséges paramétertartományait. A hallgatót megismertetjük az ipari és aeroderivatív gázturbinák sajátosságaival főbb jellemző paramétereivel, a konstrukciós kialakításokkal.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gőz és gázturbinák alkalmazási területeiről. Pontos ismeretekkel rendelkezik a turbinák fokozataiban lejátszódó állapotváltozásokról. Tisztában van a turbinák szabályozásainak módjaival . Tájékozott a turbinák aktuális fejlődési irányairól. Tájékozott az egyes teljesítményszabályozási módokhoz tartozó berendezéskeről. Tudomása van a lapátokat alkotó profilok szerkesztésével, meghatározásával kapcsolatban. Tisztában van a turbina fúvókájában hangsebesség feletti áramlás esetén bekövetkező eseményekkel. Ismeri a lapátelcsavarás és lapát szilárdságtani méretezését. Tudomása van az atomerőművi gőzturbinák működési paramétereiről. Megnevezi a lapáterrózió és fajlagos nedvességtartalom közötti kapcsolatot. Tisztában van a Stodola féle gőzkúptörvénny alkalmazásával és annk krolátaival. Leírja a gázturbinák munkafolymatiait jellemző paramétereket. Ismeri a kompresszorok múködésének főbb paraméterei, alkalmazhatóságának korlátait.
Képesség
Kiválasztja a megfelelő kezdeti paramétereknek legjobban megfelelő turbina berendezést. Meghatározza a turbina fokozat fő méreteit, adott állapotjelzők mellett. Különbséget tesz a mennyiségi és minőségi szabályozás között. Javaslatot tesz az egyedi igényeknek megfelelő turbina konstrukcióról. Különbséget tesz azteljesítményszabályozási módok között. Megválasztja az adott igényeknek megfelelő lapátprofil fő jellemzőit. Alkalmazza a sugárelhajlás számítását adott fúvókacsatornában. Meghatározza a turbinalapát keresztmetszetét a sugár függvényében. Különbséget tesz a nedves- és túlhevítettgőz kezdőparaméterű turbinák között. Elemzi a lehetséges nedvességcsökkentő eljárásokat. Megoldja a turbina szabályozásakor fellépő paraméterváltozás számítását. Elemzi a gázturbinák paraméterváltozásainak hatását a teljesítményre és hatásfokra. Értékeli az axiál és centrifugál kompresszorok működését.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a gőz és gázturbinák tervezésével, üzemével kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a fokozatokban lejátszódó állapotváltozásokat leíró egyenletek rutinszerű használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit. Eredményeit a szakmai szabályainak megfelelően publikálja. Figyelemmel követi az energiatermelő berendezések fejlődését. Véleményét és nézeteit másokat nem sértve közzéteszi.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadások egy-egy elméleti kérdés ismertetésével, gyakorlatban történő alkalmazásával foglalkoznak. Sok az előadáson bemutatott, alkatrész, berendezés ismertetése segíti a rendszerszintű gondolkodás kialakítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon, önállóan elsajátított ismereteket a gyakorlatvezető segítségével részben közösen, részben egyénileg oldják meg. A egyénileg kiadott házi feladat hozzájárul a témában történő önálló elmélyedésre.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gerse Károly, Gőzturbiná,: Energetika. Egyetemi tankönyv. BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék, 2017, Budapest, ISBN 978-963-313-270-8
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/Goz_es_gazturbinak/MSc/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés ( két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc; A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelések együttesen vizsgálják és mérik fel a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelések a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Egy-egy összegző értékelés 65%-ban az elméleti ismeretekre, 35%-ban az alkalmazói készségekre fókuszál. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 8. és 14. oktatási héten kerül sor. A két összegző teljesítményértékelésen egyenként 40-40 pont szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy önállóan kidolgozott komplex házi feladat elkészítése. A feladatok egyénenként különbözőek, de azonos nehézségűek. Az elkészített házi feladatot tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás tartalmazza. A feladattal legfeljebb 20 pont szerezhető. A feladat kiadást és ellenőrzését gyakorlatvezető végzi. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 12 |
összesen | 144 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |