Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Folyamatirányítás II. | |||
Control Engineering II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENTCF2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Budai Csaba (73554263569) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | budaicsaba@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://edu.gpk.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a Folyamatirányítás I. tantárgy során elsajátított alapvetően lineáris, időinvariáns rendszerekhez kötődő, klasszikus és modern szabályozáselméleti alapismeretek hűtéstechnikai folyamatok irányítási rendszereiben történő alkalmazására fókuszál. Az alkalmazási ismeretek során mind a folytonos, mind pedig a diszkrétidejű szabályozási módszerek, illetve azok tervezési eljárásait ismerteti.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a kompresszor teljesítmény szabályozásának lehetőségeit. Ismeri a kondenzátor és gázhűtő teljesítmény szabályozásszabályozásának lehetőségeit. Ismeri a kondenzátor nyomás szabályozásának lehetőségeit. Ismeri a folyadékszint szabályozás lehetőségeit és módszerit. Ismeri a hűtőközeg adagolásának termosztatikus és elektronikus lehetőségeit. Ismeri a elpárolgási nyomás szabályozásának lehetőségeit. Ismeri a szívóoldali nyomás szabályozásának lehetőségeit. Ismeri a hőmérséklet állandúsult és modulált szabályozásának lehetőségeit. Ismeri a leolvasztás szabályozás lehetőségeit és módszerit. Ismeri a hőmérséklet, nyomás, olajozásikör, kompresszor védelmének lehetőségeit.
Képesség
Képes a kompresszor teljesítmény szabályozásának tervezésére. Képes a kondenzátor teljesítmény szabályozásszabályozásának tervezésére. Képes a kondenzátor nyomás szabályozásának tervezésére. Képes a folyadékszint szabályozásának tervezésére. Képes a elpárolgási nyomás szabályozásának tervezésére. Képes a szívóoldali nyomás szabályozásának tervezésére. Képes a hőmérséklet állandúsult és modulált szabályozásának tervezésére. Képes a közeges rendszerek szabályozásának tervezésére. Képes a hidraulikai körök szabályozásának tervezésére. Képes a gázhűtő teljesítményszabályozásának tervezésére.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az irányítástechnikával kapcsolatos tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást szolgáló képességeit. Törekszik az irányítástechnika újszerű elméleteinek megismerésére használatára.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
Tényleges kontaktóraszám 2 előadás, 4 gyakorlati és 4 laboratóriumi foglalkozás 14 hét időtartamra. A tantárgy a konzultációs alkalmak során a tükrözött osztályterem módszert alkalmazva az egyes témaköröket a hallgatók önállóan otthon dolgozzák fel. A felkészüléshez írott jegyzetek és médiatartalmak állnak a hallgatók rendelkezésére. A konzultációs alkalmakkor a felmerülő kérdések tisztázása mellett az elméleti ismeretek alkalmazására fókuszálunk gyakorlati példákon keresztül, mely során kis arányban a frontális oktatási is megjelenhet. A gyakorlati és laboratóriumi foglalkozások az elméleti tudás mélyítése érdekében az alkalmazói képességek fejelsztését célozzák meg.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bokor József, Gáspár Péter, Szabó Zoltán: Irányításelmélet, 2014. ISBN 978-963-313-175-6
Dr. Jakab Zoltán: Kompresszoros hűtés I-II., Hűtő- és Klímatechnikai Vállalkozások Szövetsége, 2006, ISBN: 963-8726-20-2
Beke György (szerk.): Hűtőipari kézikönyv - 1. Alapismeretek, Mezőgazda Kiadó, 2002, ISBN 963 9358 70 3
Jegyzet
MOGI tanszék munkatársai, Korondi Péter szerkesztésében: Rendszertechnika - Integrált gépészeti és villamos rendszerek leírása irányításelméleti megközelítésben, 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. április 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tantárgy célkitűzése során megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a levelező képzés jellege miatt egy teljesítménymérésből tevődik össze. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele a jelenléti követelmények teljesítése és egy összegző (szummatív) értékelés legalább elégséges szintű teljesítése. Az összegző értékelésen keresztül méri le az oktató a tantárgy által transzferált ismereteket és megszerzett kompetenciák mindegyikét. A számonkérésen egyszerűbb gyakorlati problémamegoldásokkal mélyebben ellenőrizhetők az alkalmazásközpontú tudás és képesség egyes elemeit.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés legalább 30%-ban elméleti jellegű feladatokat, míg 70%-ban vegyes, de főleg alkalmazásközpontú példákat tartalmaz. A teljesítményértékelés nagyobb súllyal a tudás és képesség típusú kompetenciaelemeket meglétét méri és értékeli az attitűd és önnállósági elemek mellett. Az elméleti jellegű feladatok szorosan kötődnek az alkalmazáshoz, de kvantitatív eredményeket nem kell közölniük a hallgatóknak. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján szerez a hallgató félévközi érdemjegyet. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 50 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 41 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. április 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
hűtéstechnikai_szakmérnök
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Birtokában van azon ismereteknek, amelyekkel átlátja és értelmezni tudja komplex energetikai központok (hűtés, fűtés, klímatechnika, villamosenergia ellátás) lényeges műszaki, energetikai és gazdasági jellemzőit.
Képesség
- Képes a hűtési rendszerek üzemvitelének és karbantartásának a folyamatait megtervezni és értékelni.
Attitűd
- Kiváló elemző- és problémamegoldó készséggel rendelkezik.
- A tervező tevékenységét és munkavégzését érthetően és célirányosan dokumentálja és kommunikálja.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében, írásaiban közölt megállapításokért és szakmai döntésekért, az általa, illetve az irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- Elkötelezett a fenntarthatóság, a hatékonyság és környezetvédelem iránt.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |