Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mezőgazdasági erőgépek | |||
Tractors and self propelled Machines
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGME | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Farkas Zsolt József | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | farkas.zsolt@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bgme | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBGMG | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGME |
Célkitűzés
A mezőgazdaságban használatos traktorok és erőgépek (gabona-, gyökgumós növények, szálastakarmány,szőlő-gyümölcs betakarító gépek) típusainak általános bemutatása. Az erőgépek szerkezeti egységeinek ismertetése. A traktorok és traktoros gépcsoportok stabilitásának vizsgálata. Az erőgép-munkagép kapcsolat bemutatása, optimalizálása. Az erőgépekben alkalmazott gépszerkezeti egységek tervezésének alapjai. Ergonómiai és munkavédelmi előírások az erőgépek tervezéséhez. Az erőgépek környezetvédelmi és infokommunikációs rendszereinek ismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mezőgazdasági erőgépek kialakulásának és fejlődésének történetét, főbb típusait és alkalmazási területeit. Tisztában van a mezőgazdasági erőgépek általánosan használt fogalomrendszerével. Tudomása van a traktormotorok sajátosságairól, teljesítményének számításáról, a jelleggörbék meghatározásáról. Tájékozott az erőgépek hajtásláncának felépítéséről, a motorok, a tengelykapcsolók, sebességváltók, differenciálművek, véglehajtások, járószerkezetek, kormányrendszerek, fékrendszerek speciális agrotechnikai jellemzőiről és szerkezeti megoldásairól. Ismeri a motor és a hajtáslánc-elemek optimális együttműködésének agrotechnikai követelményeit, azok fontosságát és üzemeltetési jelentőségé. Tisztában van a mezőgazdasági erőgépek gördülési jellemzőivel, erőhatásaival és stabilitásával. Tájékozott a járószerkezetek és a talaj kölcsönhatásával, a talaj- és környezetkímélő járószerkezetek felépítéséről. Ismeri az erőgép-munkagép kapcsolat megvalósításának lehetőségeit, a gépkihasználás optimalizálásnak alapvető fontosságát. Tájékozott a mezőgazdasági erőgépek vizsgálatainak felépítéséről, fontosságáról. Tisztában van a mezőgazdasági erőgépek ergonómiai, munkavédelmi és üzemeltetési előírásaival, jellemzőivel. Tudomása van a mezőgazdasági erőgépek környezetvédelmi és infó-kommunikációs rendszereiről.
Képesség
Elemzi a mezőgazdasági erőgépek kialakulásának és fejlődésének történetét, főbb típusait és alkalmazási területeit. Alkalmazza a mezőgazdasági erőgépek általánosan használt fogalomrendszerét. Képes jellemezni a traktormotorok sajátosságait, teljesítményének kiszámítására, a jelleggörbék meghatározására. Értelmezi az erőgépek hajtásláncának felépítését, a motorok, a tengelykapcsolók, sebességváltók, differenciálművek, véglehajtások, járószerkezetek, kormányrendszerek, fékrendszerek speciális agrotechnikai jellemzőit és szerkezeti megoldásait. Meghatározza a motor és a hajtáslánc-elemek optimális együttműködésének agrotechnikai követelményeit, azok fontosságát és üzemeltetési jelentőségét. Megvizsgálja a mezőgazdasági erőgépek gördülési jellemzőit, erőhatásait és stabilitását. Értelmezi a járószerkezetek és a talaj kölcsönhatását, a talaj- és környezetkímélő járószerkezetek felépítését. Megvizsgálja az erőgép-munkagép kapcsolat megvalósításának lehetőségeit, a gépkihasználás optimalizálásnak alapvető fontosságát. Elemzi a mezőgazdasági erőgépek vizsgálatainak felépítését, fontosságát, eredményeit. Azonosítja a mezőgazdasági erőgépek ergonómiai, munkavédelmi és üzemeltetési előírásait, jellemzőit. Értelmezi a mezőgazdasági erőgépek környezetvédelmi és infó-kommunikációs rendszereit.
Attitűd
Bővíti az ismereteit az oktatóval és hallgató társaival való együttműködés során. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti és gyakorlással, ismétléssel fenntartja a megszerzett tudását. Törekszik az erőgépekhez kapcsolódó feladatok megoldáshoz szükséges szabványrendszer és dinamikusa fejlődő ismereteinek megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és egyértelmű feladatmegoldásra. Fogékony a rendszerelvű megközelítésre és munkájában a nemzetközi szabványoknak és előírásoknak történő megfelelésre. A gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez a biztonságtechnikai előírások maradéktalan betartása mellett megfelelő kitartásra és kellő meggondoltságra törekszik.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az erőgépekhez kapcsolódó feladatok és problémák végiggondolását és a rendelkezésre álló eszközök, ismerek alapján annak megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, javaslatokat. Egyes helyzetekben – csapat részeként – felelősségteljesen és tapasztalatainak megosztásával együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Felelősséget vállal az elvégzett munkájáért, javaslatainak és döntéseinek következményeiért. Javaslatot tesz az erőgépek és a kapcsolódó rendszerek tervezésére, gyártására, működtetésére. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt.
Oktatási módszertan
A tárgy elméleti tananyagának átadására heti két órás előadás, a gyakorlati tananyag átadására heti hegy órás gyakorlat szolgál. Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök illetve technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, vizsgálatok, mérés(ek) elvégzése, -kiértékelése, -jegyzőkönyv készítése, kutató intézet és múzeum látogatás a szorgalmi időszak elején megadott ütemterv szerint.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Dr. Szente M.- Dr. Vas A.: Mezőgazdasági traktorok elmélete és szerkezete MGI Könyvek, ISBN 963 9553 95X. FVM Mezőgazdasági Gépesítési Intézet. Gödöllő. Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó 2004.
Dr. Tóth L. (szerk.): Elektronika és automatika a mezőgazdaságban. Szaktudás Kiadó Ház, ISBN 9789638617064, Budapest, 2002.
Szendrő P. (szerk): Mezőgazdasági gépszerkezettan. Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó. ISBN 9633562848, Budapest, 2000
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi összetett házi feladat, egy a vizsgaidőszakban teljesítendő írásbeli és szóbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés, vizsga) és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A tantárgy a tudás és a képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és megoldást helyezi a középpontba.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint autonómia és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát (pl. kidolgozandó feladat, mérési jegyzőkönyv), követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az írásbeli teljesítményértékelés (részvizsga): Az összegző értékelés a megszerzett tudás komplex, írásos értékelési módja, ami alapvetően az előadások témaköreire épít, de azt kiegészítve másodlagosan támaszkodik a gyakorlati foglalkozások és a mérési jegyzőkönyv témaköreire is. A feladatok összpontszámából (50 pont) legalább 20 pontot el kell érni. A rendelkezésre álló idő 60 perc. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): Az összegző értékelés a megszerzett tudás komplex, szóbeli értékelési módja, ami alapvetően az előadások témaköreire épít, de azt kiegészítve másodlagosan támaszkodik a gyakorlati foglalkozások és a mérési jegyzőkönyv témaköreire is. Az összpontszám (10 pont) legalább 4 pontot el kell érni. A rendelkezésre álló idő kb. 10 perc. | |
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az évközi eredmények beszámítása: A szorgalmi időszakban megszerzett teljesítményértékelési pontszámok az aláírás érvényességének végéig megmaradnak, és beszámítanak az érdemjegy megállapításába is. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint autonómia és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát (pl. kidolgozandó feladat, mérési jegyzőkönyv), követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Szóbeli részvizsga | 10 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 13 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |