Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mezőgazdasági munkagépek | |||
Agricultural Implements
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGMM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Rádics János Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | radics.janos@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/bgmm | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBGMG | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGMM |
Célkitűzés
A tárgy célja a talajművelés, vetés, növényvédelem, tápanyag utánpótlás, szemestermény szárítás és tárolás, vala-mint a szálastakarmány betakarítás rendszerének, speciális megoldásainak alapos ismertetése. A géptervezés szá-mára szükséges speciális mezőgazdasági követelményrendszer bemutatása. A tervezési paraméterek és algoritmu-sok részletes bemutatása. A gyakorlati feladat során egy kiválasztott, mezőgazdasági munkagép speciális részegysé-gét kell megtervezni. A feladat kidolgozása során a hallgató megismeri az egyes részegységek működését, elhelyezi a gép működési mechanizmusában, illetve bemutatja a komplett gép szerepét a mezőgazdasági termelés technológiai folyamatában.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a talajművelés, vetés, növényvédelem, tápanyag utánpótlás, szemestermény szárítás és tárolás, vala-mint a szálastakarmány betakarítás működési elveit, gépeit, jellemző részmegoldásait. Ismeri a mezőgazdasági munkagépek általánosan használt fogalomrendszerét. Átlátja a talajmechanika alapvető összefüggéseit, a talajtulajdonságok mérésének módszereit. Ismeri a mezőgazdasági anyagok vizsgálatának szokványos eljárásait. Átlátja a mezőgazdasági munkagép részegységek tervezésének általános folyamatát. Érti a konkurencia feltérképezés módszereit és alkalmazni tudja azokat. Tájékozott a különböző mezőgazdasági munkagépek követelményrendszeréről. Megkülönbözteti az egyes mezőgazdasági munkagépek tervezési prioritásait. Érti a leggyakoribb mezőgazdasági munkagépek működtetésének szempontjait. Rendelkezik azzal a tudással, ami a tervezési projektek szervezéséhez, irányításához szükséges.
Képesség
Képes a mezőgazdasági munkagépeket elhelyezni a termelési rendszerben. Vázolja gondolatait prezentációs formában, és szóban előadja azokat. Megoldja a mezőgazdasági munkagépek és részegységeik kinematikai/szilárdsági/hőtani analízisének problémáit. Javaslatot tesz a mezőgazdasági anyagok vizsgálati módszereire. Felhasználja ismereteit egy adott konstrukció technológiai szemléletű előtervezésére. Feltárja a konkurens termékekk alapján az adaptálható megoldásokat. Ismeretei segítségével feltárja a problémamegoldás leegyszerűsített módszerét. Megtervezi a különböző mezőgazdasági gépeket és összeállítja a tervezési dokumentációt. Következtet a mezőgazdasági gépeket működtető mechanizmusok működésére. Képes a megfelelő időbeosztásra és a folyamatos feladatmegoldásra.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval való szoros együttműködésre. Fejleszti tudását és folyamatos ismeretszerzéssel halmozza fel ismereteit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára és új technikák elsajátítására. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatának elsajátítására. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra, munkájának precíz elvégzésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi munkagép részegység tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, és konstruktívan megválaszolja azokat. Osztályozza a ismereteit, és gondolkozásában rendszerelvű megközelítést alkalmaz. Értékeli saját és csapattársai munkáját és fejleszteni tudja a hatékonyságot. Kritikával illeti saját és társai munkáját és módosítási javaslatokat tesz.
Oktatási módszertan
Az előadások célja az érintett témakörök átfogó ismertetésén keresztül a tankönyvi tanulás előkészítése, valamint a szakirodalomban hiányzó, vagy kevésbé részletesen ismertetett tananyag részek bemutatása. A tantermi gyakorlatok célja a félévközi feladat kidolgozásának elősegítése konzultáció és személyes ismeretközlés segítségével. A félévközi feladat részletes leírása a http://gt3.bme.hu/bgmm címről tölthető le. A félévközi feladat elősegíti a tervezői gondolatmenet rögzítésének gyakorlását és elsajátítását. A félév végi prezentá-ció a gondolatok rendszerezését, az elvégzett feladat összefoglalásának, lényegre törő bemutatásának gyakorlását támogatja.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Szántóföldi növénytermesztés. Szerk.: Bocz Ernő, Mezőgazda Kiadó 2003. ISBN 9639121444
Szendrő P. (szerk): Mezőgazdasági gépszerkezettan. Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó. Budapest, 2000, ISBN 9633562848
Dr. Beke J.: Terményszárítás. Agroinform kiadó, Budapest, 1997. ISBN 9789635026463
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A Mezőgazdasági munkagépek c. tárgy tanulmányi eredmények értékelése egy darab évközi írásbeli teljesítménymérés, egy darab félévközi házi feladat, és a gyakorlatokra történő felkészülés (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Az évközi írásbeli teljesítménymérés során kifejtős kérdések megválaszolására van szükség, amelyek a tananyag egy-egy részfejezetét fedik le. A sikeres teljesítéshez 40%-ot kell elérni. A félév végi érdemjegy megállapítása a teljes féléves teljesítmény értékelése alapján történik a megadott súlyozással.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a megszerzett tudás komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek elmélyülésének ellenőrzésére fókuszál. A teljesítményértékelés során az egyes témaköröket átfogó, és a technológiai megfelelést biztosító részegységek működésének megértését felmérő kérdések várhatók. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg esetleg csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg. A feladat kidolgozása során egy mezőgazdasági munkagép fejlesztési feladatát kell bemutatni. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés (rendszeres beszámoló): a félévközi feladat előrehaladását, valamint a kidolgozás folyamatosságát bemutató beszámoló a feltétele a gyakorlatokon való részvételnek. A beszámoló formáját és értékelését a tantárgyfelelős és a gyakorlatvezető együttesen határozzák meg. A rendszeres beszámoló célja egyrészt, hogy a hallgató bemutassa a heti előrehaladást, másrészt pedig hallgatótársai is megismerjék az adott probléma megoldási menetrendjét. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 25 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gépészeti terület gép-, rendszer- és folyamattervezési módszereiről.
Képesség
- Képes a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására.
Attitűd
- Elkötelezett a gépészmérnöki terület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Vállalja a felelősséget az irányítása alatt zajló részfolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |