Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Projekt feladat | |||
Design Project
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGPF | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 2 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Gotthard Viktor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gotthard.viktor@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bgpf | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBGG1, BMEGEGIBGG2 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 90 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAG03 |
Célkitűzés
A tárgy célja a képzés során elsajátított tudás komplex, gyakorlatorientált alkalmazásának megismerése, és csoport-munkában történő hasznosítása. A tárgy a félévközi feladat köré épül, amely egy gépészeti szerkezet működésének, alternatíváinak, technológiai illeszkedésének megismerése, és ezek alapján az ipari gyakorlatban jellemző módszer-tan segítségével a szerkezet konstrukciós tervezése a teljes modern mérnöki eszköztár felhasználásával. A félév során kidolgozásra kerülő gépészeti tervezési feladat kidolgozása csoportmunka keretein belül történik. Így megismerhetők a csoportmunka előnyei és nehézségei, elsajátítható a feladat ütemezés és megosztás gyakorlata, valamint a projekt-szemlélet. A feladat kidolgozása során kiemelten támogatott a CAD/FEM/DEM rendszerek gyakorlatorientált alkal-mazása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a gyakorlatorientált konstrukciós tervezés módszertanát. Átlátja a konstrukciós tervezés általánosan alkalmazható megoldási módszereit. Átlátja a csoportmunka szervezésének követelményeit. Ismeri az optimális megoldás kereséséhez szükséges absztrakciós szemléletet. Érti a piackutatás módszertanát, és ismeretei alapján értékeli a konkurens konstrukciókat. Ismeri a CAD/FEM/DEM rendszerekkel támogatott feladatmegoldást. Különbséget tesz a tervezési folyamat egyéni és csoportos feladatai között. Tájékozott a tervezésmódszertan elméleteiben és módzseriben. Megkülönbözteti a különböző tervezési problémák prioritásiat. Rendelkezik a problémamegoldáshoz szükséges alapvető tudással és gyakorlattal.
Képesség
Képes a megfelelő időbeosztásra és a folyamatos feladatmegoldásra. Alkalmazza a feladat feladat egyszerűsítéséhez szükséges absztrahálás módszerét. Képes a követelmények megfogalmazására, pontosítására, és rendszerezésére. Képes a tervezési paraméterek tükrében a lehetséges megoldások és a gyártástechnológiák szintézisére. Értelmezi a konkurens termékek működését, és azt műszaki nyelven megfogalmazza. Végzi a gépészeti szerkezetek kinematikai, szilárdsági, dinamikai és/vagy hőtani analízisét. Felhasználja ismereteit a gépészeti szerkezetek technológiai illesztésére. Megoldja a gépészeti és általános informatika ismeretei segítségével a gépészeti problémákat. Kifejezi a kritikai észrevételeit, higgadtan értékel, valamint álláspontját megvédi. Feltárja más munkájának hibáit, majd véleményezi az előnyöket hátrányokat.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval való szoros együttműködésre. Törekszik a csoporttársakkal való együttműködésre a feladat megoldása során. Fejleszti tudását és folyamatos ismeretszerzéssel halmozza fel ismereteit. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára és új technikák elsajátítására. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatának elsajátítására. Nyitott a pontos és hibamentes feladatmegoldásra, munkájának precíz elvégzésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan megfogalmazza saját erősségeit és javaslatot tesz a feladatokra a csoportmunkában,. Önállóan és csoport részeként is végrehajtja a részegységek tervezési feladatok és problémák végiggon-dolását, és adott források alapján történő megoldását. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést folyamatosan támogatja. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket és javaslatokat, felelősséget érez munkájáért. Konstruktívan és függetlenül értékeli hallgatótársai munkáját.
Oktatási módszertan
A tantermi gyakorlatok és laborgyakorlatok célja a félévközi feladat kidolgozásának elősegítése konzultáció és sze-mélyes ismeretközlés segítségével. A félévközi feladat részletes leírása a http://gt3.bme.hu/ag03 címről tölthető le. A félévközi feladat célja a gépészeti szerkezetek tervezésénél alkalmazott módszertan ipari gyakorlatban megszokott részfeladatainak megismerése. A félévközi feladat dokumentálása elősegíti a tervezői gondolatmenet rögzítésének gyakorlását és elsajátítását. A prezentációk a gondolatok rendszerezését, az elvégzett feladat összefoglalásának, lényegre törő bemutatásának gya-korlását, valamint a tervezői véleménycsere megértését és megismerését támogatja.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. május 1. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés, házi feladat és a gyakorlatokra történő felkészülés (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A hallgatók csoportmunkában végzik a feladatok elvégzését, de saját munkájukat fel kell tüntetniük, így az értékelés egyénileg történik. A félévi érdemjegyet a félévközi feladat dokumentációja, a bemutatott prezentációk és a folyamatos előrehaladás alapján határozzuk meg.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített házi feladat, a házi feladat kötelező tartalmát a tárgyfelelős a feladatmegfogalmazásban rögzíti. A házi feladatra kapott pontszám csoporton belüli eloszthatóságának elősegítése érdekében, a dokumentáción szerepeltetni kell az egyes hallgatók befektetett munkájának százalékos arányát a teljes csoportteljesítményhez képest. A házi feladat ezt kiegészítő követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés (rendszeres beszámoló): a félévközi feladat előrehaladását, valamint a kidolgozás folyamatosságát bemutató beszámoló feltétele a gyakorlatokon való részvételnek. A beszámoló formáját és értékelését a tantárgyfelelős és a gyakorlatvezető együttesen határozzák meg. A beszámolót a gyakorlaton résztvevő hallgatók közösen véleményezik, a gyakorlatvezető véleményezi és értékeli. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 36 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. május 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Szenátusának X./7./2016-2017. számú határozata alapján a tantárgyjelentkezés előtanulmányi követelménye a hallgató Géptervező specializációhoz történő előzetes hozzárendelése. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Szenátusának X./7./2016-2017. számú határozata alapján a tantárgyjelentkezés előtanulmányi követelménye a hallgató Géptervező specializációhoz történő előzetes hozzárendelése. |