Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gépszerkezettan I. | |||
Machine Structures I.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGS1 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zwierczyk Péter Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | z.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.gt3.bme.hu/bgs1 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBGG1, BMEGEGIBGG2 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 90 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGS1 |
Célkitűzés
A gépészeti szerkezetek konstrukciós felépítése, kialakítása, viselkedésének elemzése (szilárdsági és merevségi ellenőrzése, élettartamuk és megbízhatóság becslése), a viselkedés modellezési lehetőségeinek megismerése. A szilárdsági méretezés és az ellenőrzés különböző aspektusainak áttekintése. A modellezési sajátosságainak és a végeselemes modellalkotás folyamatának megismertetése és begyakorlása egyszerűbb szerkezeti elemek feszültségi állapotának meghatározásán keresztül.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a szerkezetanalízis és a végeselemes modellalkotás menetét. Ismeri a végeselemes modellezés során használt alapvető elemtípusokat. Ismeri az alkatrészek statikai analízisének folyamatát. Tájékozott a mechanikai végeselemes vizsgálatok során alkalmazható terhelések és peremfeltételek használatában. Érti az egyszerűbb hővezetési problémák megoldásának menetét. Tájékozott az általános méretezési elvekben és módszerekben. Érti a hegesztett kötések tervezési irányelveit, a hegesztett varrattok méretezését. Érti a kifáradási jelenséget és a méretezés alapjait. Birtokában van az egyszerűbb acélszerkezetek tervezési irányelveinek és az ehhez kapcsolódó előírásoknak, a hegesztett, csavarozott és szegecselt csomópontok, a rúdszerkezetek és csomópontjaik kialakításának. Rendelkezik a hibamód és hatásanalízis elvégzéséhez szükséges alapvető tudással.
Képesség
Képes végeselemes modell alkalmazásával alkatrészek statikai analízisére, az eredmények megjelenítésére és értelmezésére. Képes egyszerűbb alkatrészekből álló összeállítások végeselemes modellezésére. Képes értelmezni, jellemezni és modellezni a gépészeti rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését az alkalmazott rendszerek kialakítását és kapcsolatát. Alkalmazza a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit. Előkészíti az egyszerűbb hővezetési problémák megoldásának menetét. Informatikai ismereteinek birtokában kezeli az összetett, nagy számításigényű feladatokat. Alkalmazza a hegesztett kötések tervezési irányelveit, a hegesztett varrattok méretezését. Értelmezi a kifáradási jelenségét és annak méretezés alapjait. Alkalmazza az egyszerűbb acélszerkezetek tervezési irányelveit és az ehhez kapcsolódó előírásokat. Felhasználja a hibamód és hatásanalízis elvégzéséhez szükséges alapvető ismereteit.
Attitűd
Támogatja az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti végeselemes modellezési tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a végeselemes problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a mechanikai végeselemes feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a feladatmegoldás során megfogalmazott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben - csapat részeként - együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazásában. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az elmélet esetében előadások (heti 2 óra), a gyakorlatok esetében pedig számítógépes laboratóriumi foglalkozások (heti 2 óra) során történik írásban és szóban. A gyakorlati órák során korszerű számítástechnikai eszközök és technikák kerülnek használatra, önállóan és opcionális csoportmunkában készített feladatok során, amelyek szervesen kapcsolódnak az előadáson elhangzottakhoz.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bojtár I. – Gáspár Zs.: Végeselemmódszer építőmérnököknek, Terc kiadó, Budapest, 2003, ISBN:9789638630322
O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, The finite element method – fifth edition, Volume 1: The Basis. Butterworth-Heinemann, 2000, Oxford (MA), ISBN:9780750650496
O.C. Zienkiewicz, R.L. Taylor, The finite element method – fifth edition, Volume 2: Solid mechanics. Butterworth-Heinemann, 2000, Oxford (MA), ISBN:9780750650557
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint 2 házi feladat (részteljesítmény értékelés) alapján történik amelyeket az ütemtervnek megfelelően kell az órán bemutatni majd ezt követően beadni. Az egyik összegző tanulményi teljesítmény értékelő az előadáson elhangzott ismereteket, amíg a másik a gyakorlati órák anyagát kéri számon.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja összegző tanulmányi teljesítményértékelők formájában történik.A dolgozatok alapvetően a megszerzett ismeretek lexikális tudására, valamint azok alkalmazására fókuszál, a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Ez azt jelenti, hogy mind gyakorlati mind pedig elméleti feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető határozza meg és teszi közzé a hallgatók számára. A félév során két, önállóan elkészített házi feladatot kell teljesíteni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a gépészeti területhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes a gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Megszerzett műszaki ismeretei alkalmazásával törekszik a megfigyelhető jelenségek minél alaposabb megismerésére, törvényszerűségeinek leírására, megmagyarázására.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Szenátusának X./7./2016-2017. számú határozata alapján a tantárgyjelentkezés előtanulmányi követelménye a hallgató Géptervező specializációhoz történő előzetes hozzárendelése. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Szenátusának X./7./2016-2017. számú határozata alapján a tantárgyjelentkezés előtanulmányi követelménye a hallgató Géptervező specializációhoz történő előzetes hozzárendelése. |