Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gépszerkezettan II. | |||
Machine Structures II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBGS2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Zwierczyk Péter Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | z.peter@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/bgs2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBGG1, BMEGEGIBGG2 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 90 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAGS2 |
Célkitűzés
A Gépelemek 1-2. tantárgyakra építve megismertetni a hallgatókat a fogaskerék hajtópárok tervezésével, a hajtóművek szerkezeti kialakításával, teherbírásuk, súrlódási veszteségeik és a hatásfokuk meghatározásával. Ismertetésre kerülnek a hengeres kúpfogaskerék-párok valamint a csigahajtóművek szerkezeti megoldásai, a keréktestek, a csapágyazások, a hajtóműházak kialakítási szempontjai. Tárgyalásra kerülnek a műanyag siklócsapágyak és fogaskerékhajtások jellemzői, tervezési szempontjai, teherbírási számítási módszerei. A tantárgy fontos célkitűzése a kenőanyagok feladatának, tulajdonságainak, a velük szemben támasztott követelmények megismertetése, az adott körülmények között leghatékonyabb kenőanyag ellátás szempontjainak és a hajtómű kenőolajok kiválasztási módszereinek bemutatása. További célkitűzések közé tartozik az egyszerűbb síkbeli karos-csuklós, valamint a bütykös mechanizmusok mozgásviszonyai és tervezési szempontjai is.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tájékozott a mechanikus hajtások és hajtáselemek tulajdonságaival és azok általánosan használt fogalomrendszerével. Ismeri a gördülőcsapágyazott kiterjesztett élettartam elméletét. Ismeri a fogaskerék-hajtások és csiga-csigakerék hajtópárok főbb jellemzőit, azok geometriai és szilárdsági méretezésének elveit. Érti a fogkapcsolódás alaptörvényét, a sebességi és csúszási viszonyokat. Tájékozott a fogaskerekek tipikus tönkremeneteli módjaiban, azok kiváltó okaiban és elkerülésükhöz szükséges ellenintézkedésekben. Ismeri a fogaskerekek, valamint a csigák és csigakerekek gyártásának lehetőségeit, azok jellemzőit. Tájékozott a fogaskerék-, valamint a csigahajtóművek jellemzői és konstrukciós kialakításai, veszteségei és azok irányításának lehetőségeiben. Tisztában van a fogaskerék-, valamint a csigahajtóművekben alkalmazott kenőanyagok típusaival, azok jellemzőivel, továbbá a hajtóművek kenőanyagainak vizsgálatára szolgáló berendezésekkel. Értelmezi a különböző típusú kenésállapotokat és azok tulajdonságait. Tisztában van a polimer fogaskerekek tulajdonságaival és azok alkalmazási területeivel, károsodási formáival és azok elkerülésükhöz szükséges ellenintézkedésekkel. Tudomása van a különböző siklócsapágyak jellemzőivel és működési elvével, konstrukciós felépítésükkel. Tisztában van a síkbeli karos-csuklós, valamint bütykös mechanizmusok mozgásviszonyaival és tervezési szempontjaival.
Képesség
Képes eligazodni a mechanikus hajtások és hajtáselemek tulajdonságai között. Meghatározza a gördülő csapágyazások élettartamát, a szükséges kenőanyagot és egyszerűbb konstrukcióba ki tudja választani megfelelő csapágyat. Képes a fogaskerék-hajtópárok, a csiga-csigakerék hajtópárok geometriai és szilárdsági méretezésére. Képes helyettesítő mechanikai modellt készíteni egy fogaskerék-, valamint csiga-csigakerék hajtópár méretezéséhez. Meghatározza a tönkrement fogaskerekek meghibásodásának elkerülésére szolgáló ellenintézkedést. Meghatározza a fogaskerekek, valamint a csigák és csigakerekek gyártástechnológiáját. Megtervezi az egyszerű fogaskerék-, valamint csigahajtómű konstrukciókat, a hajtóművet alkotó elemek szilárdsági méretezésével. Megválasztja egy adott fogaskerék-, valamint csigahajtóművekben alkalmazott kenőanyagot. Megtervezi az egyszerűbb síkbeli karos-csuklós, valamint bütykös mechanizmusokat. Értelmezi továbbá jellemezni és modellezni tudja a gépészeti rendszerek szerkezeti egységeinek, elemeinek felépítését, működését az alkalmazott rendszerek kialakítását és kapcsolatát. Alkalmazza a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit. Informatikai ismereteinek birtokában megoldja az összetett, nagy számításigényű feladatokat.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködésre. A folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a már meglévő tudását. A folyamatos ismeretszerzéssel fejleszti problémamegoldó képességét. Feladata során nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. A konstrukciós tervezés során törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az egyszerű mechanikus hajtóművek konstrukciós tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a munkájával kapcsolatosan a megalapozott kritikai észrevételeket. Gondolkozásai során elkötelezett a rendszerelvű megközelítéshez. Javaslatot tesz különböző megoldási lehetőségekre. Döntést hoz több különböző megoldási lehetőség közül.
Oktatási módszertan
A tantárgyban elsajátítandó elméleti ismeretanyag az előadások alkalmával, a gyakorlati és alkalmazási ismereteket pedig a tantermi gyakorlatok és laboratóriumi foglalkozások során, valamint az önállóan elkészített konstrukciós tervezési feladat segítségével biztosítjuk, a szorgalmi időszak elején megadott, részletes ütemterv szerint. A laboratóriumi mérésekről készített jegyzőkönyvek további segítséget nyújtanak a gyakorlati alkalmazás elsajátításában.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Zsáry Árpád: Gépelemek I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. ISBN 9631896560
Zsáry Árpád: Gépelemek II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990. ISBN 963186443X
Jegyzet
Simon - Kozma - Molnár - Karsai - Nguyen - Király: Gépelemek 2., Műegyetemi K., 2008. (45084)
Máté L.: Gépelemek 2 példatár., BME Printer Nonprofit Kft., 2012 (45092)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. február 1. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy félév közben ütemes munkában elkészítendő és beadandó részteljesítmény értékelés (konstrukciós tervezési feladat) alapján, továbbá a vizsgaidőszakban teljesítendő összetett összegző teljesítménymérés (írásbeli és szóbeli vizsga) alapján, továbbá a tantermi és laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. .
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés (otthoni tervezési feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített konstrukciós tervezési feladat. A tervezési feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy felelőse határozza meg a gyakorlatvezetővel egyetértésben. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja. A teljesítményértékelés az órákon megszerzett elméleti ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. A teljesítményértékelés során gyakorlati (számítási és konstrukciós tervezési) feladatokat kell megoldani. Az írásbeli részvizsga sikerességének feltétele, hogy a hallgató eredménye elérje a megszerezhető maximális pontszám legalább 40%-át. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, teszt jellegű értékelési módja. A teljesítményértékelés az órákon megszerzett elméleti ismeretekre fókuszál. A teljesítményértékelés során, az oktató által megadott, teszt jellegű kérdéseket kell megválaszolni. A szóbeli részvizsga sikerességének feltétele, hogy a hallgató eredménye elérje a megszerezhető maximális pontszám legalább 40%-át. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szorgalmi időszakban megszerzett teljesítményértékelési pontszámok az aláírás érvényességének végéig megmaradnak és beszámítanak az érdemjegy megállapításába is. . |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 40 % |
Szóbeli részvizsga | 30 % |
Évközi eredmények beszámítása | 30 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
vizsgafelkészülés | 42 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 10 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gépészeti terület gép-, rendszer- és folyamattervezési módszereiről.
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
Képesség
- Képes a rendszerszemléletű, folyamatorientált gondolkodásmód alapján a komplex rendszerek globális tervezésének elsajátítására.
- Képes a gépészeti rendszerek és folyamatok tervezésében, szervezésében és működtetésében használatos eljárások, modellek, információs technológiák alkalmazására és azok továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Szenátusának X./7./2016-2017. számú határozata alapján a tantárgyjelentkezés előtanulmányi követelménye a hallgató Géptervező specializációhoz történő előzetes hozzárendelése. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
A BME Szenátusának X./7./2016-2017. számú határozata alapján a tantárgyjelentkezés előtanulmányi követelménye a hallgató Géptervező specializációhoz történő előzetes hozzárendelése. |