Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Arculattervezés | |||
Corporate Design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTAT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 2 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Balogh Zsolt Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | balogh.zsolt@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btat | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTFO | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATA1 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a vállalati grafikai arculat tervezés alapelemeit. A hallgató képes legyen egy alapszintű arculati kézikönyv logikus felépítésére úgy, hogy abban a márka-funkció és az üzenet (pozicionálás, történetmesélés, ár, kapcsolattartás, design) maradéktalanul érvénye-sül. Megismeri a betű-forma, térköz, szerkezet, zárás, a forma, tér, pozitív-negatív, határozottság, a pont, vonal, folt, alakzat, forma, felület, elrendezés törvényszerűségeit.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a grafikai arculat általánosan használt fogalomrendszerét. Ismeri a branding jelentését, jelentőségét, feladatait és alkotóelemeit. Birtokában van egy egyszerű arculati kézikönyv logikus felépítéséhez szükséges ismereteknek. Tisztában van a betűforma, térköz, szerkezet, zárás elv jelentésével. Rendelkezik a forma, tér, pozitív-negatív és a határozottság-határozatlanság elvétel jelentésével. Értelmezi a pontból, vonalból, foltból építkezés módszereit. Tisztában van az alakzat, forma, felület, elrendezés és struktúra jellemzőivel. Tisztában van az arány, a közel-távol, mozgás és kontraszt fogalmával. Érti az egységesség, hierarchia és a teljesség grafikai hatásaival. Birtokában van a színek jellegzetességeinek, és jelentőségének. Értelmezi a szín-forma, szín-tér, színlimit és a színkód feladatát.
Képesség
Képes a grafikai arculat általánosan használt fogalomrendszerét a választott grafikai programmal történő célirányos használatára. Átviszi a arculattervezési rendszerekről és folyamatokról tanultakat- mint a marketing, design, megjelenítés technológia- a többszempontú analízisre. Képes egyszerűbb arculati problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására. Informatikai ismereteinek birtokában képes egyszerűbb tipográfiai feladatok megoldására. Gondolatait rendezett formában, elsősorban képben és szóban kifejezi. Alkalmazza a pontból, vonalból, foltból építkezés alapvető módszereit. Különbséget tesz az alakzat, forma, felület, elrendezés és struktúra jellemzői között. Értelmezi az arány, a közel-távol, mozgás és kontraszt fogalmait. Különbséget tesz az egységesség, hierarchia és teljesség grafikai hatása között. Alkalmazza a páros, hármas színharmóniákat, és pszichológiai hatásukat. Használja a szín-forma, szín-tér, színlimit és a színkód összefüggéseit.
Attitűd
1. Nyitott az új ismeretek befogadására, és tapasztalatainak megosztására az oktató, és hallgatótársai körében. 2. Fejleszti ismereteit az elérhető segédanyagok segítségével is. 3. Tervezési feladatok során nyitott a kreatív megoldásokra. 4. Munkájával szemben önkritikus, hajlandó azon változtatni, javítani. 5. Törekszik a pontos és hibamentes feladat és problémamegoldásra.
Önállóság és felelősség
1. Együttműködik az ismeretek bővítésében az oktatóval, és hallgatótársaival. 2. Javaslatot tesz, ha hatékonyabb lehetséges módszert feltételez. 3. Elkötelezett a kreatív gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. 4. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. 5. Együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival, észrevételeivel segíti azok munkáját.
Oktatási módszertan
A gyakorlatok alkalmával a kommunikáció rajzban szóban és számítástechnikai eszközök segítségével, szabadkézi technikák és számítógépes programok készség szintű használatával, kapott, vagy választott feladatok teljesítésével önállóan, és csoportban elkészítve történik. A gyakorlatvezetők munkájának összehangolására a kiadott írásos anyagok, tárgyfelelősi útmutatók, valamint a félév során a tárgyfelelős által megtartott módszertani megbeszélések szolgálnak.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
1. A tipográfia mestersége számítógéppel, Virágvölgyi Péter, Osiris Kiadó, 2004, ISBN: 9789633894774
2. Mi az a branding? Matthew Healey, Scolar Kiadó 2009, ISBN 9789632440682
3. Megtervezett érzés, avagy élet a márkákon innen és túl, Szalay Miklós, Typotex Kiadó2018 ISBN: 9789632799995
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2027. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban 1 részteljesítmény értékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés : a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladatok. A projektek során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentáció a szakmai minőségét az oktató értékeli.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudáskompetencia és a képességkompetencia csoportjába tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek keretében egy önállóan készíthető tervezési feladatot kell elkészíteni. A projekt során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét az oktató értékeli. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 20 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes új és eredeti termékek és termék-szolgáltatás kombinációk tervezésére az egyéni vásárló igényeinek kielégítésére, a tervező, a felhasználó, az ipar és a társadalom között kiegyensúlyozott érdekek alapján, a nemzetközi etikai normák, elvárások tiszteletben tartásával.
Attitűd
- Piaci, vevői, minőségi feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |