Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Designtörténet | |||
History of Design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTDI | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Darabos Anita DLA | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | darabos.anita@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGIBTDT |
Célkitűzés
A tantárgy ismereteket kíván nyújtani a tervezett tárgyak kultúrtörténetéről a tárgyak a történeti folyamatban történő változásairól. A tárgyi környezet formai változásainak vizsgálata interdiszciplináris szemlélettel a műszaki- a társadalomtudomány és az esztétika szűrőjén keresztül történik. Az előadássorozat kitér a környezet kultúra, vizuális kultúra, design kultúra és a designelmélet eredményeinek ismertetésére. Átfogó design-kultúrtörténeti szemléletet nyújt a szakma alkotó, értelmiségi módon való műveléséhez, alakításához. A tantárgy célja a korstílusok, kiemelkedő alkotók és munkásságuk bemutatása, mely ismeretanyag a későbbiekben, mint inspirációs forrás legyen jelen a hall-gatók formatervezői tevékenységében.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az ipari formatervezés történeti korszakainak kronológiáját. Tájékozott a különböző korszakok tudományos és technológiai hátterében. Ismeri a különböző korszakok kiemelkedő tervezőit és azok munkásságát. Átlátja és el tud igazodni a különböző design stílusok között. Tisztában van a design gazdasági, társadalmi, szociológiai szerepével. Érti a környezet formai változásának interdiszciplináris összefüggéseit. Definiálja az érték és az értéktelenség tárgyi megjelenésének alapelveit. Birtokában van a kutatómunkához szükséges módszertani ismereteknek. Ismeri stílusokat melyeket inspirációs forrásként tud alkalmazni. Tisztában van az egyetemes design történet rendszerszintű összefüggéseivel.
Képesség
Képes a különböző korszakok stílusai között eligazodni. Meghatározza adott korszak tárgyi attribútumainak előállításához szükséges technológiát. Azonosítja a design történet tervezőjének alkotását és elhelyezi a időrendi vonalon. Stílustörténeti ismereteinek birtokában képes formatervezési feladatok megoldására. Feltárja adott formaterv gazdasági hasznát, társadalomra gyakorolt hatását. Elemzi adott korszak trendjeinek rendszerszintű összefüggéseit. Tervezés során megoldja funkció és forma harmonikus kapcsolatát. Képes ismeretanyag gyűjtésekor jól értelmezhető struktúrájú forrásanyag összeállítására. Az előképek alkalmazásával megoldja a változatos tervezés problematikáját. Tervezési alapelveinek meghatározásánál felhasználja az design történet eredményeit.
Attitűd
Empatikus módon kooperál az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos szakirodalmi ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott az informatika eszközök adta lehetőségek használatára. Közzéteszi kutatásai során elért tudományos eredményeit. Törekszik a pontos feladat és problémamegoldásra a tudás gyakorlati felhasználására.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a stílushoz kötődő feladatok adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott és segítő szándékú kritikai észrevételeket. Kritikával illeti a meghatározott elvárásokkal nem egyező megoldásokat. Elkötelezett abban, hogy feladat megoldásaiban rendszerelvű és fegyelmezett legyen. Elkötelezett a változások, innovatív eljárások azonnali befogadására, alkalmazására.
Oktatási módszertan
Az oktatás előadások során kivetített prezentációk, filmek és animációk segítségével történő ismeretátadás mód-szerével történik. A verbális tananyag ismertetése mellé a tudásanyag mélyítésére a hallgatók megadott szakirodalmat vehetnek igénybe. Évközi tudásanyag számonkérése egy önálló dolgozat elkészítésével kerül felmérésre. A dolgozat tartalmát, struktúráját, terjedelmét és leadásának határidejét a szakfelelős határozza meg. Év végi számonkérés írásbeli vizsga keretében , meghirdetett időpontban és helyen történik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ernyey Gyula: Design 1750- 2010. Ráday Könyvesház, Budapest, 2011. ISBN: 978-963-9942-05-9
Ernyey Gyula: Muchától Rubikig, Ráday Könyvesház, Budapest, 2010. ISBN: 978-963-9942-02-08
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. január 1. |
Hatályosság vége: | 2029. július 15. |
Általános szabályok
A megszerzett tudásszint értékelése egy félévközi és egy félév végi teljesítménymérés, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A félévközi teljesítménymérés egy önálló beadandó (esszé) elkészítése alapján zajlik, melynek választható tartalmát terjedelmét a tárgyfelelős határozza meg. Félév végi összegző teljesítményértékelés, írásbeli összesítő vizsga (ZH) keretében történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hallgató számot adjon kutatási kompetenciájáról, rendszerező készségéről, valamint publikálási készségéről. A hallgató kiválaszt egy jelentős tervező személyt az elhangzott designtörténeti előadások alatt megismert designerek közül, vagy választ egy designtörténeti korszakot. Egy alaposabb kutatás után elkészít egy illusztrált hatezer karakteres írásművet melyben bemutatja a választott művész munkásságát, életútját, vagy a korszak történeti kronológiáját. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A hallgató számot adjon az egyetemes designtörténet ismeretanyagának tudásszintjéről. Felismerje a különböző design irányzatokat és képes legyen az egyes tervezők és munkásságának megfelelő történelmi háttérbe helyezésére, ismerje a design stílusirányzatok történeti kronológiáját. Az összegző teljesítményértékelés írásbeli vizsga (ZH) keretében történik. A kérdéscsoportok eldöntendő kérdésekből és képfelismerésből állnak. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 85 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 85 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 16 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2029. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Érti korának társadalmi eszményeit, életmódját, ezek hatását a megformált termékre.
- Részletesen ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Képes átfogó szakmai ismereteken alapuló analitikus gondolkodásra, az ismeretek szintetizálására és kreatív problémamegoldásra.
Attitűd
- Figyelembe veszi az ipari tervezés és termékfejlesztés folyamatában a történelmi, kulturális, társadalmi-gazdasági és ipari környezet aspektusait.
Önállóság és felelősség
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |