Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Forma és színtan | |||
Form and Colour Studies
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTFS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 2 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Darabos Anita DLA (71564291732) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | darabos.anita@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATFS |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy az integrált plasztikai, formatani és színtani feladatokon keresztül a hallgatók megismerjék a formatervezés két és háromdimenziós vizuális forma és színtervezésének alapjait. A képző és ipar-művészet, a design stílustörténeti ismereteire építve, a természeti és a tervezett, organikus és geometrikus formák formatani rendszerének és színrendszerei törvényszerűségeinek megismerése. A forma és színrendszerek alkotó módon való alkalmazásával, a szín és formatani feladatok megoldásának folyamatában képet kapnak a formatervezés kreatív tevékenységéről, melynek célja: vizuális forma és szín érzékenységük kifejlesztése és az így megalapozott szakmai tudásuk segítségével környezetünk formai, vizuális minőségének emelése, a vizuális kultúra fejlesztése, értékteremtés.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a vizuális formák és színek fő törvényszerűségeit. Megkülönbözteti a forma és színkontrasztokat különböző elemeit. Ismeri a forma és funkció alapkapcsolatainak törvényszerűségeit. Értelmezi legfőbb színelméleteket (Goethe és Newton, Johannes Itten, Nemsics, Király). Ismeri a Gestalt alaptörvényszerűségeit, vagy elolvassa őket. Értelmezi a pont, vonal, folt és a rács és a test vizuális rendszereit. Rendszerbe foglalja a feladatait, és a szerint végzi el őket. Érti a forma és a jel, jelentés kapcsolatok törvényszerűségeit. Tisztában van az itt tanult formák, színek és a stílus kapcsolatával. Érti a forma és színrendszerek imázsteremtő törvényszerűségeit.
Képesség
Képes a valós és virtuális vizuális rendszerek absztrakt modellezésére. Alkalmazza a vizuális rendszerekben végbemenő folyamatok leírására. Képes a vizuális rendszerek és folyamatok többszempontú elemzésére. Képes a különböző formai irányzatokban való tájékozódásra. Alkalmazza az egyszerűbb formatervezői problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására. Elemzi akár egyszerű akár összetett funkcionális rendszerek formatervezési feladatainak megoldására. Különbséget tesz a feladataiban, és a nehézségük szerint osztályozza őket. Javaslatot tesz a feladatok megoldására, kivitelezésére, anyaghasználatára. Rangsorolja a megoldásokat, nehézségi fok szerint vagy költségek szerint. Értékeli az elvégzet munkát, a korábban megemlítettek szerint.
Attitűd
Érvényesíti az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Bővíti folyamatosan a tudását, a feladatok elvégzésével. Nyitott a számítógépes és egyéb modellező eszközök használatára. Törekszik a termék és formatervező problémamegoldáshoz, megismeréshez és ru-tinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik a kulturális és környezettudatosság elvének termék és formatervezői feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a termék és formatervezői feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Álláspontját megvédi a feladatok elvégzése soránt. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Kritikával illet minden feladat gyors, hatékony, elvégzésénél. Álláspontját megvédi, és indokolja, a feladatait alátámasztva.
Oktatási módszertan
Előadások, modellezési gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, hagyományos és IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munka-szervezési technikák. A művészi tevékenység alapjai, az ízlés, komponálási készség fejlesztése. A feladatok bevezető gyakorlatok a komponálás, a tárgy család tervezés és más terméktervezéshez fontos részlet elsajátításának.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A formáról, Lissák György, Láng Kiadó és Holding RT, 1998, ISBN 9638054093
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése négy évközi írásbeli teljesítménymérés (két részteljesítmény és két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. Minden feladathoz részletes leírás, példák, makettek, példa munkák / korábbi évekből/ tartoznak, a feladatok tökéletes megértéséhez. Minden feladat vázlatokat igényel .
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. A feladatok értékelése közösen zajlik. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
összesen | 124 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
ipari_terméktervező_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
- Részletesen ismeri és érti a korszerű tervezési elveket és módszereket, a hagyományos és különleges gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat.
Képesség
- Képes a termék funkcióinak módszeres elemzésére és azok költséghatékony kialakítására.
Attitűd
- Figyelembe veszi az ipari tervezés és termékfejlesztés folyamatában a történelmi, kulturális, társadalmi-gazdasági és ipari környezet aspektusait.
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |