Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gép- és szerkezeti elemek II. | |||
Machines and their Structures II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTG2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 3 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kerényi György Zsolt | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | kerenyi.gyorgy@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTG1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGIBTS2 |
Célkitűzés
A tantárgya célja a Gép- é szerkezeti elemek I.-re építve megismertetni a hallgatókat a gépszerkesztés elveivel és módszereivel, alapfeladataival. Felkészíteni egyszerűbb konstrukciós feladatok önálló megoldására: szerkezeti modellek alkotására, a lehetséges tönkremeneteli okok felismerésére, az igénybevételi és a határállapotok becslésére, a méretezési és/vagy az ellenőrzési eljárás végrehajtására, különös tekintettel a gépekben található sikló- és gördülőcsapágyakra, a mechanikus hajtások jellemzően előforduló fajtáira, a fogaskerék-, csiga-, szíj-, lánc- és dörzs hajtásokra.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mechanikus hajtások legfontosabb tulajdonságait. Átlátja a mechanikus hajtáselemek általánosan használt fogalomrendszerét. Ismeri a különböző sikló- és gördülőcsapágyak főbb jellemzőit és működési elvét. Tisztában van a sikló- és gördülőcsapágyak tipikus tönkremeneteli módjaival, azok kiváltó okaival és elkerülésükhöz szükséges ellenintézkedésekkel. Ismeri a tengelykapcsolók típusait, fajtáit, azok sajátosságait, valamint főbb mechanikai és konstrukciós jellemzőit. Rendelkezik az egyszerűbb fogaskerék, valamint csigahajtóművek konstrukciós felépítésétnek ismeretével. Birtokában van a fogaskerék-hajtások és csiga-csigakerék hajtópárok geometriai és alapvető szilárdsági méretezéséhez szükséges ismereteknek. Érti a fogkapcsolódás alaptörvényeit, a sebességi és csúszási viszonyokat. Megkülönbözteti a fogaskerekek tipikus tönkremeneteli módjait, azok kiváltó okait és elkerülésükhöz szükséges ellenintézkedéseket. Tisztában van a vonóelemes hajtásokkal, azok főbb jellemzőivel, geometriai és alapvető szilárdsági méretezési elveikkel. Tájékozott a nagy teljesítménysűrűségű hajtások és azok alkalmazhatóságának körében.
Képesség
Képes egyszerűbb sikló- és gördülőágyazások geometriai és alapvető szilárdsági méretezését elvégezni. Képes a gördülő csapágyazások élettartamát meghatározni, a szükséges kenőanyagot kiválasztani, egyszerűbb konstrukcióba megfelelő csapágyat választani. Megtervezi egy egyszerű gördülőcsapágyazott forgórész ágyazását. Kiválasztja a szükséges tengelykapcsolókat egy adott konstrukcióhoz. Meghatározza a fogaskerék-hajtópárok, a csiga-csigakerék hajtópárok geometriai jellemzőit. Meghatározza a fogaskerék-hajtópárok, a csiga-csigakerék hajtópárok terhelését. Képes helyettesítő mechanikai modellt készíteni egy fogaskerék-hajtópár méretezéséhez. Katalógus alapján megoldja egyszerű vonóelemes hajtások geometriai és alapvető szilárdsági méretezését. Katalógus alapján mechanikus hajtásrendszerbe kiválasztja a megfelelő vonóelemes hajtásegységet. Azonosítja a gépészeti rendszerek szerkezeti egységeit, elemeinek felépítését, működését az alkalmazott rendszerek kialakítását és kapcsolatát. Alkalmazza a gépészeti tervezés számítási, modellezési elveit és módszereit.
Attitűd
Nyitott az ismeretek elsajátítása során az oktatóval és hallgató társaival. Munkája során folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását. Törekszik a feladatok megoldása során a szükséges szabványok megismerésére és használatára. Törekszik a pontos és hibamentes egyértelmű feladatmegoldásra. Nyitott a fejlett számítógépes rendszerek elsajátítására és használatára.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az egyszerű mechanikus hajtáselemek konstrukciós tervezési feladatok és problémák végig gondolását. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. A lehető legtöbb szempontot figyelembe véve, rendszerelvű és komplex megközelítéssel végzi feladatát. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős megalapozott döntést hoz. Munkáját egy (leendő) mérnökhöz illő felelősséggel, lelkiismeretesen végzi.
Oktatási módszertan
Az elméleti ismeretek átadására heti három órás előadás szolgál. Itt kerülnek bemutatásra azok a műszaki ismeretek és tudáskompetenciák, amelyek szükségesek az évközi teljesítményértékeléshez, a tervezési feladat elkészítéséhez. A tantermi gyakorlatok az előadáson elhangzott tananyag begyakorlására, az évvégi teljesítményértékelésre való felkészítésre és a tervezési feladat konzultálásra szolgálnak.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Szendrő Péter (szerk.): Gépelemek, Mezőgazdasági Kiadó, 2007. ISBN 9789632866451
Dr. Zsáry Árpád: Gépelemek I. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. ISBN 9789631945850
Dr. Zsáry Árpád: Gépelemek II. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000. ISBN 9631911667
Jegyzet
Simon V., Kozma M., Molnár L., Karsai G., Nguyen H., Király Cs.: Gépelemek 2., Műegyetemi K., 2008. (45084)
Máté L.: Gépelemek 2 példatár., BME Printer Nonprofit Kft., 2012 (45092)
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2027. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli teljesítménymérés (egy résztanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A részteljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, amelynek megjelenési formája az egyénileg, a gyakorlatokon konzultálva készített két konstrukciós tervezési feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített konstrukciós tervezési feladat. A tervezési feladat (szám szerint 1 db) tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy felelőse határozza meg a gyakorlatvezetővel egyetértésben. A feladat 40 pontos, amelynek legalább 40%-át el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Az összegző értékelés két írásbeli részből áll, melyek mindegyikéből külön-külön el kell érni az előírt minimális szintet, az alábbiak szerint: • minimumkérdések kidolgozása: 6 kérdésből legalább 5-re teljesen helyes választ kell adni. Kritériumkövetelmény. A rendelkezésre álló idő 10 perc. • elméleti kérdések, számpéldák és rajzos kérdés kidolgozása: A megszerezhető összpontszámból (60 pont) legalább 50%-át (30 pont) el kell érni. A rendelkezésre álló idő 120 perc. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A féléves tervezési feladatot 40%-os súllyal beszámítjuk a vizsgajegybe. Az aláírás megszerzéséhez a tervezési feladatot legalább 40%-os szinten kell teljesíteni. A tervezési feladat értékelésénél a folyamatos haladás, rajzi és írott dokumentáció minősége van értékelve. A tervezési feladat: az egyéni munka keretében elvégzett konstrukciós rajzokat és a számításokat is tartalmazó műszaki dokumentáció összeállítása. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 60 % |
Évközi eredmények beszámítása | 40 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 59 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 46 % - 59 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 46 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 27 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
Képesség
- Képes a tudományágban megszerzett szakmai tapasztalat ismereti határairól származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek feldolgozására.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |