Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Környezettudatos tervezés | |||
Enviroment Friendly Design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTKT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Horák Péter | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | horak.peter@gpk.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btkt | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTTM | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatót a terméktervezés, termékrendszer tervezés ökológiai szemléletével, módszertanával, termékéletút elemzés és tervezés gyakorlati alkalmazásával. Elősegíti a tervezés interdiszciplináris, környezettudatos szemléletmódjának megértését és gyakorlati alkalmazását. Az újrahasznosítás helyes tervezés alap-elemeinek ismertetése különös tekintettel az anyagválasztásra, a kialakítási irányelvekre és a gyártási eljárásokra. Az EU vonatkozó törvényi előírásaihoz kapcsolódó lehetőségek ismertetése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja a termékrendszerek környezetre gyakorolt hatásainak fő törvényszerűségeit. Ismeri a termék létrehozásához és működéséhez szükséges környezeti input és output rendszereket. Összegyűjti a termékéletciklus elemzéséhez szükséges adatokat. Tájékozott a különböző ökomérlegek készítésének tekintetében. Megkülönbözteti az újrahasznosítás helyes tervezés fő irányelveit. Rendelkezik információval az EU fenntartható fejlesztés és környezetvédelmi követelményeinek kielégítésére szolgáló ajánlásairól és módszereiről. Értelmezi a fenntartható fejlődés alapvető fogalmát a különböző nézőpontok szerint is. Tudomása van a nem megújuló nyersanyagtartalékok mennyiségéről különböző számítási módszerek szerint. Azonosítja a megújuló erőforrásokat, különös tekintettel a hazánkban alkalmazottakra. Rendszerbe foglalja egy adott termék fejlesztése során az újrahasznosítás helyes tervezés elemeit.
Képesség
Alkalmazza a termék és környezeti rendszerekben végbemenő folyamatok leírására ismert módszereket. Képes a termékrendszerek és folyamatok több szempontú elemzésére. Feltárja az egyszerűbb termékfejlesztési, működtetési és visszaforgatási problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati módszereket. Használja a termék ökomérleget és az üzemi ökomérleget mind teméktervezési, mind marketing folyamatok során. Vázolja az újrahasznosítás helyes tervezésről alkotott gondolatait rendezett formában, szóban és/vagy írásban. Értékeli az EU és a hazai irányelveket, szabályozásokat a fenntarthatósággal kapcsolatban. Megvizsgálja a fenntarthatóságról alkotott különböző elképzeléseket. Kezeli a különböző adatbázisokat a nyersanyagforrások mennyiségének és minőségének megítéléséhez. Rangsorolja a különböző, az általa tervezett termék életciklusa során használható megújuló energiákat. Elkülöníti a környezettudatos tervezői ismereteinek birtokában az újrahasznosítás szempontjából mértékadó folyamatokat/mennyiségeket.
Attitűd
Érvényesíti az újrhasznosítás helyes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Követi az új lehetőségeket az LCA-számítógépes támogatása tekintetében. Kialakítja a tervezői munka során a feladatnak leginkább megfelelő értékelési módszert. Rendszerbe szervezi a kiválasztott értékelési módszerhez kapcsolódó adatokat. Nyitott a folyamatosan változó, fenntarthatósághoz kapcsolódó eredményekkel kapcsolatban. Törekszik a kulturális és környezettudatosság elvének tervezői feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a tervezői feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megol-dását. Javaslatot tesz bizonyos érétkelési módszerek alkalmazására. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett a rendszerelvű megközelítések alkalmazásában. Felelősséget vállal az általa alkalmazott módszerek és tervezési irányelvek tekintetében.
Oktatási módszertan
A tantárgy keretében az elméleti ismeretanyagok átadása heti két órás előadás formájában történik. Mindez interaktív formában, a hallgató aktív bevonásával, IT eszközök használatával, különböző esettanulmányok bemutatásával. Opcionálisan önálló munkában készített feladatok, amelyek adott esetben más tantárgyak keretében készített feladatok, vagy szakdolgozatok kiegészítéseként is használhatók, így minnél szélesebb körben lehet jelen a fenntarthatóság a hallgatói munkákban.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Alastair Fuad-Luke: The Eco-Design Handbook, Thames&Hudson 2009, ISBN 9780500288399
U. Tischner-E. Schmincke-F.Rubik-M. Prösler: Was ist EcoDesign? Verlag form GmbH 2000, ISBN 3-89802-025-8 34
Zalavári József: A forma tervezése, Designökológia Scolar 2008, ISBN 9789632440446
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://wupperinst.org/design-guide
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2025. január 1. |
Hatályosság vége: | 2029. július 15. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (egy szintfel-mérő és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A zárthelyi az előadásokon ismertetésre került elméleti anyagrész elsajátításának ellenőrzésére szolgál. A részteljesítmény értékelés (házi feladat) az önálló, kreatív, elmélyült/kutató munkát kívánja meg a hallgató részéről.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Zárthelyi dolgozat: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az elméleti kérdéseken túl, gyakorlati (elemzési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Házi feladat: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy cso-portosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az előadó határozza meg. A feladatok más tantárgyak keretében készített feladatok, vagy szakdolgozatok kiegészítéseként is használhatók. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 16 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2025. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2029. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
- Érti korának társadalmi eszményeit, életmódját, ezek hatását a megformált termékre.
- Ismeri a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elve és alkalmazása, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki és gazdasági jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásait.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
- Képes a teljes innovációs és termékfejlesztési folyamat átlátására, önállóan vagy egy team tagjaként vagy vezetőjeként a folyamat végrehajtására és irányítására, gyakran nemzetközi környezetben.
- Elkötelezett az egészség-, és biztonságkultúra, valamint az egészségfejlesztés iránt.
Attitűd
- Fogékony a termékek életciklusa során felmerülő környezeti problémák megoldására, törekszik a fenntarthatóság, az egészségtudatosság követelményeinek érvényesítésére.
- Figyelembe veszi az ipari tervezés és termékfejlesztés folyamatában a történelmi, kulturális, társadalmi-gazdasági és ipari környezet aspektusait.
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |