Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD rendszerek II. | |||
CAD Systems II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBXC2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 3 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szeghő Krisztina Katalin | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szegho.krisztina@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/bgc2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTC1, BMEGEGIBGC1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEAG2C |
Célkitűzés
A tantárgya célja felkészíteni a hallgatókat a gépészeti konstrukciós tervezési feladatok számítógéppel segített komplex megoldására. Habár külön előadások nincsenek, de a növelt időtartamú labor gyakorlatok lehetőséget adnak az elméleti háttér ismeretekátadására. A laborok alapvető célja, hogy megismertesse a hallgatókat a parametrikus és a szabadformájú (Freeform) tervezéssel, illetve az ilyen modellek vizualizációjával beépített speciális szakmodulok segítségével.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a számítógépes tervezés speciális eszközeit, mind hardver, mint szoftver vonatkozásában. Tisztában van a gépészeti tervezés alapfogalmaival, elveivel és módszereivel. Rendszerbe foglalja a számítógéppel segített tervezés alapvető elemeit az alaksajátosságokat. Azonosítja a modellezés alapjául szolgáló alkatrész geometriai sajátosságait. A geometriai élek elemzésének alapján különbséget tesz a parametrikus és a szabadformájú görbék között. Tudomása van a 2D-s vázlatkészítésben felhasználható speciális geometriai elemekről (kúpszelet görbék, szplájnok). Ismeri a több felületfoltból álló, komplex struktúrák, összetett felületek felépítésének elveit. Tisztában van a felületfoltok modellezésének és azok összekapcsolásának haladó eszközeivel és módszereivel. Átlátja a felületfoltok differenciál geometriai kapcsolatait a foltok csatlakozását és a csatlakozások folytonosságát. Tájékozott a parametrikus- és a szabadformájú felületek modellezésének módszerei területén és azok néhány speciális alkalmazását illetően.
Képesség
Kiválasztja a parametrikus, valamint a szabadformájú felülettervezési módszerekhez illeszkedő számítógépes szoftver és hardver eszközöket. Kiválasztja az alkatrészek modellezésénél az adott céloknak megfelelő parametrikus vagy szabadformájú modellezési technikát. Képes elképzelt geometriák alapján 3D-s görbékből álló számítógépes drótváz modell megalkotásra. Alkalmazza egy adott CAD rendszerben, a parametrikus vagy szabadformájú modellezési technikát az összetett geometriájú alkatrész modellek elkészítésére. A vázlatkészítő modulban speciális geometriai elemek (szplájnok és kúpszelet görbék) segítségével előkészíti a geometriát a felületek létrehozásához. Képes speciális görbék és felületek alkalmazásával parametrikus és szabadformájú felületekkel határolt modellek készítésére. Felhasználja a felületek csatlakozásának a differenciál geometriai szabályait több felületfolt összekapcsolásával készített összetett felületek tervezésénél. Kezeli a komplex felületekkel határolt alkatrészek számítógépes modelljeit. Vázolja az összetett felületű CAD modellek alapján azok vizualizációs célból készült dokumentációját. Elemzi a felületfoltok geometriai kapcsolódását és a kapcsolódásra épülő származtatott (reflexió, Gauss-görbület, stb.) egyéb információkat.
Attitűd
Empatikus az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel és a kiadott feladatok megoldásával bővíti tudását. Nyitott a tantárgyhoz kapcsolódó információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára. Gondolkodásában követi az adott probléma rendszerelvű megközelítését.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában elkötelezett a feladatok rendszerelvű megközelítését illetően. Döntést hoz a tervezés során felmerülő alternatív megoldásokat illetően.
Oktatási módszertan
A tantárgy elméleti hátterének az átadása a kibővített labor gyakorlatokba beágyazott formában történik. Az így megszerzett elméleti ismeretek alapján történik a parametrikus-, illetve a szabadformájú felületekkel határolt alkatrészek modellezése a számítógépes laborgyakorlatok folyamán. Az alkalmazott CAD rendszerek megfelelő szakmoduljai (Freestyle design, szabadformájú felületmodellező modul, stb.) ismertetésével lesz a hallgatóknak lehetőségük a kitűzött célok elérésére. A megszerzett ismeretek ellenőrzése a rész- és összegző teljesítményértékelések kiértékelésével válik teljessé.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (egy részteljesítmény és két összegző tanulmányi teljesítményértékelés), valamint a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. Mind a részteljesítménynél, mind az összegző teljesítménynél legalább 40%-os teljesítés szükséges a sikerességhez. A féléves eredmény megállapítása az évközi teljesítések összegzésével történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) fel-adatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tan-tárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a gyakorlatvezető oktató határozza meg. A feladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét a gyakorlatvezető értékeli. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció gépészeti szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
Képesség
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |