Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD laboratórium műszaki menedzsereknek | |||
CAD Laboratory for Engineering Managers
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIMMCL | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szeghő Krisztina Katalin | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szegho.krisztina@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a számítógéppel segített – elsősorban gépészeti – tervezés alapvető módszereinek, eszközeinek megismertetése, a tervezésben való alkalmazás lehetőségeinek bemutatása. Gyakorlatorientált képzéssel a geometriai modellezés alapjainak illetve a mérnöki munkát támogató modulok használatának elsajátítása, és az ehhez kapcsolódó mérnöki munka lehetőségeinek alkalmazása a tervezési folyamat különböző fázisaiban. Cél ezen felül a CAD alapjai c. tárgyban megismert, számítógéppel segített tervezés ismeretanyagának szélesítése, az egyes tervezőprogramok lehetőségeinek megismerése. A 3D alkatrész- és összeállítás modellezés technikájának magasabb szintű ismertetése különös tekintettel a speciális modellezési feladatokra, mint például a lemezalkatrész modellezés, felületmodellezés, hegesztett szerkezetek modellezése, top-down és más módszereken alapuló adaptív összeállítások alkalmazása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a számítógépes tervezés általánosan használt és magasabb színtű fogalomrendszerét. Tájékozott a számítógépes tervezési környezet és funkció alapelemei területén. Tisztában van a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjaival. Érti a parametrikus számítógépes modellezés alapelveit és funkcióit. Tudomása van az alkatrész modellezés főbb lépéseiről és az alkalmazható alaksajátosságokról. Különbséget tesz a modellek építőelemeivel végezhető műveletek között. Összekapcsolja a több alkatrészből álló, komplex struktúrák, összeállítások felépítésének elveit. Átlátja az összeállítások kezelésének az alapvető eszközeit és módszereit. Rendelkezik a számítógépes modellek dokumentálásának ismeretével. Megkülönbözteti a test- és a felületmodellezés alapvető módszereit és azok néhány speciális alkalmazását. Birtokában van a gépészeti tervezési feladatok megoldására szolgáló számítógéppel segített tervezési módszerek és eljárások fő ismereteinek. Tisztában van a nem hagyományos összeállítás modellezés lehetőségeivel. Érti a felületmodellezés alapvető módszereit és azok alkalmazásait. Birtokában van a lemezalkatrész modellezés módszereinek és lehetőségeinek ismeretének. Rendszerezi a különböző megoldási lehetőségeket a 3D modell kialakításának megfelelően.
Képesség
Értelmezi a számítógépes tervezés általánosan használt fogalomrendszerét. Használja a számítógépes tervezési környezet alapelemeit és funkcióit. Felhasználja a számítógéppel segített modellezés geometriai alapjait. Kezeli a parametrikus számítógépes modellezés módszereit és eszközeit. Alkalmazza az alaksajátosság alapú alkatrész modellezés főbb lépéseit. Kiválasztja a modellek építőelemeivel végezhető műveletek közül a leginkább megfelelőt. Elkészíti a több alkatrészből álló, komplex struktúrákat, összeállításokat. Megválasztja az összeállítások kezelésének eszközét és módszerét. Kezeli a számítógépes modellek dokumentálásához használható modulokat. Különbséget tesz a test- és a felületmodellezés alapvető módszerei és azok néhány speciális alkalmazása között. Feltárja azokat a számítógéppel segített tervezési módszereket és eljárásokat, amelyek gépészeti tervezési feladatok megoldására szolgálnak. Alkalmazza a nem hagyományos összeállítás modellezés módszereit, virtuálisan működteti az összeállításban szereplő mozgó gépalkatrészeket. Képes a felületmodellezési eljárás alapszintű alkalmazására. Alapvető jártasságot szerez lemezalkatrészek lemodellezésében. Megválasztja az adott feladathoz leginkább alkalmas szakmodult egy integrált CAD rendszeren belül.
Attitűd
Megteremti az együttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Bővíti tudását az újabb ismeretanyaggal, információval. Nyitott az információtechnológiai eszközök széles körű használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára. Rendszerbe szervezi a feladat megoldását, így pontosabb és kevésbé hibás végeredményt ér el. Fogékony az energiahatékonyság, környezettudatosság, valamint a fenntartható fejlődés és gyártás elvének számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Döntést hoz a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák megoldásával kapcsolatban. Összehasonlítja a rendelkezésre álló erőforrásokat, használatuk módját. Elfogadja és megfontolja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítés mellett elkötelezett.
Oktatási módszertan
Oktatási módszertan A tantárgy keretében az elméleti és gyakorlati ismeretanyagok átadása számítógépes labor gyakorlatok keretében történik. Heti négy órában az alaksajátosság alapú, parametrikus, 3D gépészeti tervezés egyszerű és komplex feladatainak bemutatása, valamint a CAD rendszerek alap- és szakmoduljainak alkalmazása a fő cél. Mindez interaktív formában, a hallgató aktív bevonásával, IT eszközök és technikák használatával, több, különböző középkategóriás tervezőrendszer alkalmazásával.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Horváth I. – Juhász I.: Számítógéppel segített gépészeti tervezés I. Műegyetemi Kiadó. Bp. 1996, ISBN: 963-16-1051-9
Ian Stroud: Solid Modelling and CAD Systems, Springer, 2016, ISBN: 9781447169024
Jegyzet
Dr. Váradi K., Dr. Horváth I. (szerk.): Gépészeti tervezést támogató technológiák CD, Műegyetemi K., 2008, 45086
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/7943
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2028. augusztus 31. |
Általános szabályok
A korábban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel, valamint a szemeszter végén teljesített írásbeli vizsga alapján történik. Az első összegző teljesítményértékelés a hagyományos, parametrikus, alaksajátosságú alkatrészmodellezés (testmodellezés) és a bottom-up összeállítási modellek készítését kéri számon. A második teljesítményértékelés témája elsődlegesen a lemezalkatrészek modellezése valamint az ún. adaptív összeállítási modellek felépítése műszaki rajzok készítésével együtt. A rövid elméleti kérdések a félév témaköreihez kapcsolódó elméleti háttértudás mérését szolgálják.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozatok formájában, a dolgozatok alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a probléma felismerést és megoldást helyezik a középpontba, azaz gyakorlati (modellezési, rajzkészítési) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során (ezek mellett egyszerű, a háttértudás meglétét ellenőrző elméleti kérdések is megjelenhetnek). Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős oktató határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő (mindkét zárthelyi dolgozatnál) 45 perc. A két összegző teljesítményértékelés súlyaránya sorrendben 40% és 60%. Mindkét teljesítményértékelésnél a teljesítéshez legalább a maximálisan kapható pontszám 40%-át el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátlan mértékben módosulhat | |
Leírás: | A tantárgy 90 perces írásbeli vizsgával zárul, amelyen azok vehetnek részt, akik a tantárgy aláírását megszerezték. A vizsga témakörei megegyeznek az összegző teljesítményértékelésnél leírtakkal (alapvető modellezési ismeretek, lemezalkatrészek modellezése, adaptív/asszociatív összeállítási modellek készítése). A sikeres összegző teljesítményértékelések eredményei a vizsga eredményébe korlátlanul beszámíthatók. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Gyakorlati részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során írt két összegző teljesítményértékelést 60, ill. 40%-os súllyal beszámítjuk a vizsga eredményébe. Amennyiben a hallgató elfogadja az így megajánlott érdemjegyet, mentesülhet a vizsga letétele alól. Erről a vizsga szervezőjénél előzetesen nyilatkoznia kell. Amennyiben a vizsgán részt vesz, az érdemjegy megállapításánál csak a vizsga eredményét vesszük figyelembe, az összegző teljesítményértékelések pontszámai törlődnek. Sikertelen vizsga esetén a TVSZ szerint a vizsga megismételhető, a megszerzett aláírás érvényes marad. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Évközi eredmények beszámítása | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 13 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Műszaki menedzser
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |