Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Projektfeladat | |||
Project work
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINGPR | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Gotthard Viktor | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | gotthard.viktor@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/NGPR | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEMKPA, BMEGEGEMKPB |
Célkitűzés
A tárgy célja a képzés során elsajátított tudás komplex, gyakorlatorientált alkalmazásának megismerése, és csoportmunkában történő hasznosítása valós, ipari jellegű feladatokon . A tárgy a félévközi feladat köré épül, amely egy gépészeti szerkezet működésének, alternatíváinak, technológiai illeszkedésének megismerése, és ezek alapján az ipari gyakorlatban jellemző módszertan segítségével a szerkezet konstrukciós tervezése a teljes modern mérnöki eszköztár felhasználásával. A félév során kidolgozásra kerülő gépészeti tervezési feladat kidolgozása csoportmunka keretein belül történik. Így megismerhetők a csoportmunka előnyei és nehézségei, elsajátítható a feladat ütemezés és megosztás gyakorlata, valamint a projekt-szemlélet. A feladat kidolgozása során kiemelten támogatott a CAD/FEM/DEM rendszerek gyakorlatorientált alkalmazása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri és alkalmazza a gyakorlatorientált konstrukciós tervezés módszertanát. Tisztában van a konstrukciós tervezés általánosan alkalmazható megoldási módszereről. Ismeri a a probléma megfogalmazásának lépéseit és súlypontjait. Ismeri és alkalmazni tudja az optimális megoldás kereséséhez szükséges absztrakciós szemléletet. Rendszerbe foglalja és alkalmazni tudja a piackutatás módszertanát. Megkülönbözteti és alkalmazni tudja a CAD/FEM/DEM rendszerekkel támogatott feladatmegoldást. Rendelkezik a kereskedelemben kapható gépépítő elemek alkalmazhatóságának megítéléséhez szükséges tudással. Birtokában van az problémamegoldás fizikai alapokon történő megközelítéséhez szükséges módszerek ismeretének. Rendelkezik érveléstechnikai eszköztárral, amely alkalmas a véleméyne megvédésére. Tisztában van a csoportmunka szervezésének követelményeivel és nehézségeivel. Tájékozott azokat a prezentációs technikákkal kapcsolatban, amelyek segítik a gondolatmenet bemutatását. Birtokában van annak a tudásnak, ami az általa végzett munka bemutatását lehetővé teszi.
Képesség
Képes a megfelelő időbeosztásra és a folyamatos feladatmegoldásra. Képes és alkalmas a feladat absztrahálására és ezzel a problémák újrafogalmazására. Képes a követelmények megfogalmazására, pontosítására. Végzi a tervezési paraméterek tükrében a lehetséges megoldások és a gyártástechnológiák szintézisét. Értelmezi a konkurens termékek működését, műszaki nyelven történő megfogalmazását el tudja végezni. Használja a gépészeti szerkezetek kinematikai, szilárdsági, dinamikai és/vagy hőtani analízisét. Megtervezi a gépészeti szerkezetek technológiai illesztését. Következtet a gépészeti és általános informatika ismeretei segítségével a problémamegoldás leegyszerűsítésére. Alkalmazza ismereteit a kritikai észrevételek higgadt értékelésére, valamint álláspontja megvédésére. Különbséget tesz más munkájának hibás és hasznos eredményei között. Vázolja a feladatmegoldás folyamatát prezentációs formában, és szóban ki tudja fejezni magát. Elkészíti a megtervezett szerkezet megfelelőségét igazoló tervezési dokumentációt.
Attitűd
Fogékony az ismeretek bővítésére, amelyekre szüksége van. Rendszerbe szervezi a csoporttársakkal a feladat megoldása során. Folyamatos ismeretszerzéssel alkamazásorientáltan bővíti tudását . Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatának elsajátítására. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Álláspontját megvédi úgy, hogy önállóan megfogalmazza saját erősségeit és körvonalazza feladatait a csoportmunkában. Végrehajtja önálló jelleggel és akár a csoport részeként a részegységek tervezési feladatok és problémák végiggondolását, és adott források alapján történő megoldását. Döntést hoz (de bizony nem csak egyet, azonban a kitöltőprogram szótárában nincs többesszámban a fenti ige. Legyen az deontikus, vagy nem) és gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza. Elfogadja (nyitottan) a megalapozott kritikai észrevételeket. Kritikával illeti majd konstruktívan és függetlenül véleményezi hallgatótársai munkáját.
Oktatási módszertan
A tantermi gyakorlatok és laborgyakorlatok célja a félévközi feladat kidolgozásának elősegítése konzultáció és személyes ismeretközlés segítségével. A feladata kidolgozásához a korábban tanult ismeretek készségszintű alkalmazására van szükség, ezért a feladatmegoldásá részét képezheti a korábban tanult ismeretek újboli felidézése és megtanulása. A félévközi feladat során az ipari információk segítségével a gépészeti szerkezetek tervezésénél alkalmazott módszertan ipari gyakorlatban megszokott részfeladatait is megismerik a hallgatók. A félévközi feladat dokumentálása elősegíti a tervezői gondolatmenet rögzítésének gyakorlását és elsajátítását. A prezentációk a gondolatok rendszerezését, az elvégzett feladat összefoglalásának, lényegre törő bemutatásának gyakorlását, valamint a tervezői véleménycsere megértését és megismerését támogatja.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv (ISBN számmal) vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. május 1. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a félév során csoportokban kidolgozott feladat alapján történik. Az értékelés nem csoportonként hanem hallgatónként történik. A félév során végzett munka értékelése az ütemes előrehaladás (1), a féléves munkát bemutató szöveges és rajzi dokumentáció (2), valamint a munkát bemutató szóbeli prezentáció (3) alapján történik. A félév eredményes teljesítéséhez mind a négy részteljesítmény értékelés 40%-os teljesítése szükséges. A félév eredménye a pontszámok összegzésével történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 10 | |
Célja, leírása: | A hetente bemutatott előrehaladási jelentés célja az ütemes munkavégzés bemutatása és konzultációs alap biztosítása a kontaktórákra. A részteljesítményértékelés alapja egy folytatólagosan, hétről-hétre bővülő powerpoint fájl, amely a gyakorlatok során kelül levetítésre és a vita alapját képezi. Ez tartalmazza az elvégzett munka bemutatását, valamint a következő heti feladatok részletezését. A ppt a kibővül a gyakorlaton egyeztett feladatokkal, így a következő gyakorlaton a ppt innen folytatható. Így utólagosan is lehetőség van a folyamatos munkavégzés ellenőrzésére. A részteljesítmény értékelés összesen 30 ponttal értékelhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítményértékelés célja a hallgatók során a csoportokban elvégzett munka folyamatának és végeredményének bemutatása szöveges és rajzi dokumentáció formájában. A dokumentáció pontos formai követelményeit a feladatkiírás tartalmazza. A dokumentációt a gyakorlatvezető értékeli. A dokumentáció határozza meg a félévközi érdemjegy 50%-át, vagyis a dokumentációra 50 pont adható. A dokumentációnak logikus felépítésűnek kell lennie, amely tükrözi a feladatmegoldás menetét. ez mellett tartalmazni a kell a feladat eredményének részletes bemutatását, amely bizonyítja, hogy a végeredmény kielégíti a feladatkiírás követelményeit és minden szempontból alkalmas a feladat ellátására. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés célja, hogy a hallgatók két összegző prezentációban mutassák be rendszerezetten az elvégzett munkájukat. A prezentációk időpontját a feladatkiírás tartalmazza, de az első prezentációra célszerűen a félév közepén, míg a másodikra a félév végén kerül sor, de a gyakorlatvezető a félév menetének megfelelően, a hallgatók egyetértésével módosíthatja az időpontokat. Az első prezentáció célja az alapprobléma bemutatása, valamint az elvégzett munka részletes ismertetése a koncepcionális fázisig. Fontos elem a félév végéig elvégzendő munka bemutatása. A második prezentáció egy összegzés, amelyben részletesen bemutatásra kell kerüljön a teljes félév során elvégzett összes részfeladat, valamint a feladat eredményének alapos bemutatása. Az első prezentáció 8, míg a második 12 ponttal értékelhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 70 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 180 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. május 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
gépészeti szerkezetekre vonatkozó ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |