Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Megbízhatóság a termékfejlesztésben | |||
Reliability in product engineering
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINVRP | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Simonovics János | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | simonovics.janos@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/nvrp/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja a megbízhatósági mérnöki tudomány autóipari alkalmazásának ismertetése és gyakorlati példákon keresztül történő bemutatása. A hallgatók korszerű eszközök és metódusok segítségével projektmunkán keresztül mélyíthetik el frissen szerzett tudásukat. A projektmunka keretein belül megbízhatósági mérnöki ismereteiket a termék élettartam-követelményeinek elérésében és robosztusságának fejlesztésében hasznosíthatják.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a megbízhatósági mérnöki tudomány alapelveit. Ismeri a termékre ható főbb környezeti terheléseket. Ismeri a tönkremenetelt okozó terhelések specifikálásának és mennyiségi meghatározásának folyamatát. Tájékozott a termék tönkremenetelét okozó mechanizmusokkal. Érti az elektronikában és mechanikai rendszerekben leggyakrabban használt élettartam-modelleket. Tisztában van a termék terhelhetőségének és a terhelések bizonytalanságának összefüggéseivel. Érti a megbízhatóság meghatározásához szükséges statisztikai módszereket. Tájékozott a tönkremeneteli kritériumok funkciók alapján történő deriválásának menetével. Tisztában van az élettartam követelmények alapján történő termékfejlesztés folyamatával. Rendelkezik a termék főbb megbízhatósági követelményeivel. Tudomása van a főbb validációs és tesztelési módszerekről. Tájékozott a megbízhatósági tesztek összeállításának módszereivel kapcsolatban.
Képesség
Képes vevői és nemzetközi szabványok alapján törénő követelmény-kiértékelésre. Képes meghatározni a termék felhasználói eseteit és ezekből terheléseket deriválni. Képes kiértékelni a termék rendszerszintű felépítését a várható meghibásodási mechanizmusok alapján. Alkalmazza a kulcsfontosságú komponensekre ható környezeti terheléseket és deriválja. Azonosítja a kulcsfontosságú komponensek terhelhetőségének mértékét, felméri azt. Kezeli a kiesési valószínűség meghatározását a terhelés és terhelhetőség összehasonlítása alapján. Meghatározza a terhelhetőségi vizsgálatok és mérések célját és részleteit. Következtet a főbb meghibásodási mechnizmusokra fizikai analízis alapján. Elkészíti a validációs és terhelhetőségi vizsgálatok eredményeinek kiértékelését. Elkészíti a validációs és terhelhetőségi vizsgálatok eredményeinek részletes riportját. Értelmezi az összefüggéseket a teszt és mérési eredmények és az élettartam során várható viselkedés között. Következtet az adott komponens élettartam során törénő esetleges kiesésére.
Attitűd
Törekszik a projektben történő minőségi szakmai munkára. Törekszik a témával kapcsolatos új ismeretek megszerzésére, tudástárának bővítésére. Nyitott a számítástechnikai eszközök (szoftverek) használatára (főképp prezentációs céllal). Önkritikus problémamegoldó képességeivel kapcsolatban, munkájában a precizitást és hibamentességet tartja szem előtt. Nyitott a munkájának eredményeit szakmai keretek között publikálni. Kezdeményez saját véleményét és meglátásait a csapattagok megsértése nélkül előadni.
Önállóság és felelősség
Együttműködik tanárával és hallgató társaival tudásának bővítése céljából. Elfogadja az építő jellegű kritikát intelligens módon. Együttműködik adott feladatokban hallgató társaival és együtt dolgozik mint csapatjátékos. Elkötelezett felelősségteljes és jól megalapozott döntéseket hozni legjobb tudása szerint. Felelősséget vállal a rendszerszintű gondolkodás és probléma megoldás módszerei mellett.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során elválik egymástól az előadás és gyakorlat, mind tartalmában, mind pedig módszertanában. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkkal. Az előadásokhoz előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadások az főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. A gyakorlati foglalkozások csoportmunka keretében történő konkrét tervezési részfeladatok irányított megoldásával segítik elő az ismeretek alkalmazását és készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során az előzetesen otthon elkészített feladatrészeket a hallgatók egymásnak bemutatják és a gyakorlatvezetővel konzultálják.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2023.08..
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2023. július 15. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban 1 részteljesítmény értékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája csapatban készített projekt munka. Ennek keretében a teljes fejlesztési folyamaton végigmennek a megbízhatósági munkacsomagokon.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája csapatban készített projekt munka. Ennek keretében a teljes fejlesztési folyamaton végigmennek a megbízhatósági munkacsomagokon. Ezen belül értékeljük a csapaton belüli hatékony együttműködést és a prezentációs képességeket a teljes szemeszter során. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 11 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. július 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Minden mesterszakon közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Fizika, statisztika, anyagismeret. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |