Tantárgy neve (magyarul, angolul) | CAD technológiák | |||
CAD Technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINWCT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Szeghő Krisztina Katalin | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | szegho.krisztina@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/NWCT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEMW04 |
Célkitűzés
A hallgatók a tárgy segítségével megismerik az integrált CAD rendszerek működését, a modellek dokumentálásának típusait és részleteit, a tervezés automatizálásának jellemzőit, valamit a gyártáshelyes test-, illetve felületmodellezés követelményeit. Gyakorlati ismeretet szereznek a 3D-s alkatrész modellezés, a 3D-s görbe előállítás, szabadformájú felületmodellezés, modell javítás területein. Ezen felül a tárgy bevezeti őket a matematikai eszközök alkalmazásába, öntött és fröccsöntött alkatrész tervezésbe és mechanizmusok modellezésébe.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Felidézi a korábban már elsajátított 3D-s alkatrészmodellezés módszereit és lehetőségeit. Tisztában van a nem hagyományos összeállítás modellezés lehetőségeivel és az összeállítások kezelésének haladő eszközkeivel és módszereivel. Ismeri a 3D görbék előállításának különböző módszereit és lehetőségeit. Tisztában van a parametrikus modellezés lehetőségeivel és szabályaival. Ismeri a parametrikus és a szabad formájú testekhez kapcsolódó modellépítési alaksajátosságokat. Ismeri a 3Ds modellek javítási lehetőségeit felületmodellezés alkalmazásával. Tisztában van azzal, hogy milyen matematikai eszközöket lehet a CAD rendszerekben alkalmazni. Rendelkezik a gyártáshelyes felület és testmodellezéshez szükséges ismeretekkel. Átlátja a számítógépes modellek dokumentálásának lehetőségeit és eljárásait. Ismeretekkel rendelkezik a geometriai optimalizáció eszközeiről és lehetőségeiről. Tájékozott a síkbeli mechanizmusok CAD rendszerrel való modellezése területén.
Képesség
Képes előtervek alapján egy adott CAD rendszerben számítógépes modellalkotásra, akár kombinált alkatrészmodellek felépítésére. Elkészíti speciális alaksajátosságok alkalmazásával a parametrikus, rugalmasan kezelhető modelleket. Képes speciális alaksajátosságok alkalmazásával parametrikusan felépített alkatrészmodellek összekapcsolásával asszociatív gépészeti összeállításokat készíteni. Képes a felületmodellezés során alkalmazható alaksajátosságok felhasználásával az esetleges hibás tesmodellek javítására és módosítására. Alkalmazza a tanultakat öntött és fröccsönött alkatrészek számítógépes modelljeinek felépítésére. Korszerű számítógépes módszerek, ismeretek felhasználásával innovatív módon megoldja a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat. Javaslatot tesz a szakterületén belül felmerülő speciális problémák sokoldalú interdiszciplináris megközelítésére és megoldására. Elkészíti az elkészült modellek dokumentálását, mely könnyen, gyorsan, igény szerint bármikor módosítható. Javaslatot tesz a tervezés számítógépes automatizálásának összetett folyamatára. Elkészíti az integrált tervezőrendszer segítségével a geometriailag optimalizát modellt. Megtervezi a síkbeli mechanizmus mozgásszimulációra alkalmas modelljét.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a számítógéppel segített gépészeti tervezés terén. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és turinszerű használatára. Eredményeit az elvárt formának megfelelően közzéteszi. Nyitott a műszaki szakterületen zajló számítógépes technológiai fejlesztés megismerésére és elfogadására. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Javaslatot tesz az új ismeretek az alkalmazásának lehetőségeire. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Önállóan végzi a számítógéppel segített gépészeti tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldásait.
Oktatási módszertan
Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az előadásokhoz a tárgy honlapján előzetesen közzétett diasorok tartoznak, így a hallgatók azokat az előadáson saját jegyzeteikkel ki tudják egészíteni. Az előadásvázlatok az előadáson való részvétel nélkül nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez. Lehetőség szerint külsős előadások színesítik az ismeretátadás módszereit. Az önálló gyakorlati foglalkozások az előadásoktól eltérő tematikával és gyakorlati ismeretek átadásával és alkalmazásával segítik elő az ismeretek készségszintű elsajátítását. A gyakorlatok során a gyakorlatvezető által az óra első felében átadott ismereteket a hallgatók előbb vezetett módon az oktatóval együtt, majd önálló feladatmegoldáson alkalmazzák. A szofverek hozzáférését a kontakt órákon felüli nyitott laborfoglalkozások támogatják, ilyenkor a diákok alapvetően oktatói segítség nélkül használhatják az eszközöket.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv (ISBN számmal) vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Jegyzet
Dr. Váradi K., Dr. Horváth I., Gépészeti tervezést támogató technológiák, Műegyetemi kiadó, 2008, Budapest, 45086
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.cad-feladatok.c3d.hu
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. február 1. |
Hatályosság vége: | 2026. január 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző írásbeli teljesítménymérés és egy részteljesítmény értékelés (házi feladat) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy előadásain és gyakorlatain megszerezhető tudás típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A részteljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés felméri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az egyes összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását mérik fel. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 12. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen összesen 50 pont (gyakorlati rész 20 pont, elméleti rész 30 pont) szerezhető. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés során egy komplex modellezési feladatot kell házi feladat formájában önállóan kidolgozni. A feladat készítését a gyakorlatvezető felügyeli, aki minden gyakorlaton lehetőséget biztosít a konzultációra. A feladatbeadás során a gyakorlatvezető a gyakorlaton beolvasott modellel kapcsolatban feltett kérdésekkel, egyes elemi részlet elkészítésének megismételtetésével győződik meg a feladat önálló kidolgozásáról. A sikeres feladatbemutatást követően a feladatot az intelliFiles (gt3.intellifiles.eu) dokumentumkezelő rendszerbe kell feltölteni a megadott helyre a megadott formában, az ütemtervben megadott határidőre (terv. 14. hét). A feladattal 50 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 41 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 41 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 2 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. január 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészeti modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a korszerű kísérleti és a numerikus módszerekre támaszkodó modellezési technikákat.
- Rendelkezik megfelelő elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint módszertani ismeretekkel az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
Képesség
- Képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes a gépészeti tervezés, illetve technológia területén a megfelelő modellezési módszerek kiválasztására, alkalmazására és továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Törekszik a gépészeti modellezés szakterületen alkalmazott legjobb gyakorlatok, új szakmai ismeretek, módszerek megismerésére.
- Törekszik arra, hogy önképzése a gépészeti modellezés, valamint ezen belül a munkavégzéséhez kapcsolódó egyéb szakterületeken folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
Önállóság és felelősség
- Szakmai feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
konstrukciós tervezési alapismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése, |