Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Tervezés és gyártás | |||
Machine Design and Production Technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGINWDT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Baka Ernő Zsolt | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | baka.erno@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://gt3.bme.hu/NWDT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | angol | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEMW01 |
Célkitűzés
Megismertetni a hallgatókat a konstrukciós tervezés folyamatával (feladatspecifikáció, követelményjegyzék összeállítása, termékváltozatok létrehozása, értékelése). Áttekintést adni a megtervezés és kidolgozás folyamatáról és alapelveiről valamint a hibamód és hatáselemzésről (FMEA) és a minőségbiztosítás különböző módszereiről. Összefoglalni a gyártástachnológiai alapfogalmakat valamint a CAM alapjait. Bemutatni a korszerű gyártórendszereket. Bevezetni a hallgatókat a gyártási költség és idő elemzésbe. Megismertetni a termeléstervezés alapjait, anyagszükséglet tervezést (MRP), gyártásütemezést. Összefoglalni a gyártási szempontok figyelembevételét a tervezésben.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a konstrukciós tervezés folyamatának lépéseivel. Azonosítja az igényeket és követelményeket a feladat specifikációhoz. Ismeri a koncepcióképzés hagyományos, intuitív és diszkurzív módszereit. Tájékozott a különböző minőségi és mennyiségi értékelési módszerek területén. Ismeri a minőségbiztosítás különböző módszereit a termékelőállítási folyamatban. Ismeri a gyártási és termelési folyamat alapfogalmait. Tisztában van a gyártási eljárások termelési folyamatban játtszott szerepével helyével. Érti a termelés és a gyártás során alkalmazott szervezési és menedzsment módszerek feladatát és hatásait. Tájékozott a gyártási minőségbiztosítás és a karcsú gyártás eszközei és módszerei tekintetében. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a gyártási folyamat egyes lépéseiről, azok sorrendjének meghatározásáról, a folyamatot befolyásoló jellemzőkről és paraméterekről. Érti gyártásban alkalmazott berendezések szerepét, működését, az azokhoz kapcsolódó gyártóeszközök feladatait. Tájékozott a gyártási és termelési folyamatok irányítására, tervezésére és szervezésére alkalmas legfontosabb szoftverekről, az azokban rejlő lehetőségekről.
Képesség
Elkészíti a termékelőállítási folyamat determinisztikus időtervét. Elkészíti a feladatpontosítást és a követelményjegyzéket. Alkalmazza a koncepcióképzés diszkurzív módszereit. Értékeli a kidolgozott koncepciókat a követelményjegyzék alapján összeállított kritériumrendszer alapján. Elkészíti a konstrukció hibamód- és hatás elemzését. Alkalmazza a gyártási és termelési folyamatok fogalmait, meghatározásait. Meghatározza a gyártási illetve a termelési folyamat optimális működését biztosító feltételeket, paramétereket. Kiválasztja a megfelelő tervezési és szervezési módszereket, szükséges számítási eljárásokat, és a probléma megoldásához szükséges szoftvereket. Képes alkalmazni a minőségbiztosítás és a lean gyártás alapvető módszereit. Rangsorolja a műszaki elvárásokból levezethető esetenként egymásnak ellentmondó feltételeket, és mérnöki döntést hoz. Alapszinten használja a gyártási folyamatok és termelési rendszerek működtetéséhez, irányításához, optimálásához használatos szoftvereket. Meghatározza a felmerülő tervezési, szervezési feladathoz illeszkedő módszereket és eljárásokat.
Attitűd
Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a tudását a tervezés és gyártás terén. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a számítógéppel segített tervezési módszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára. Eredményeit az elvárt formának megfelelően közzéteszi. Nyitott a műszaki szakterületen zajló számítógépes technológiai fejlesztés megismerésére és elfogadására. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik a gyártási és folyamatmérnöki problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
Önállóság és felelősség
Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival. Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Javaslatot tesz az új ismeretek az alkalmazásának lehetőségeire. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Felelősséget érez a gyártástechnológiai, a termelésmenedzsment problémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása előadás és tantermi gyakorlat keretében zajlik. Az előadások alapvetően a frontális oktatás technikáját alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott információkat. Az ismeretek alkalmazására és elsajátítására a gyakorlati foglalkozásokon kerül sor, ahol alapvető számítási és tervezési feladatok készség szintű begyakorlását végzik. A gyakorlatokon bemutatott szofverek kezelését, használatát gyakorlati feladatokon keresztül önálló munkával mélyítik el.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kalpakjain,Schmid: Manufacturing Engineering and Technology, Prentice-Hall Inc. Publ.2001, ISBN 0-201-36131-014
David g. Ullman: The Mechanical Design Process 6th Edition. McGraw Hill, 2017, New York, ISBN-13: 978-0999357804
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre könyv vagy jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2024.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban egy összegző teljesítményértékelés. Az aláírás megszerzésének feltétele az összegző teljesítményértékelés legalább 40%-os teljesítése és a gyakorlatokon való legalább 75%-os, aktív részvétel. A vizsga az előadásokon ismertetett tudás kompetenciákat és a gyakorlati foglalkozásokon begyakorolt számítási és tervezési kompetenciákat egyaránt számonkéri. A vizsgán kizárólag az engedélyezett és a vizsgáztató által ismertetett segítségek, eszközök vehetők igénybe.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés felméri a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit. Ennek megfelelően az összegző értékelés a kijelölt elméleti ismeretanyag elsajítítottságát, valamint a gyakorlaton szerzett ismeretek meglétét és képességek alkalmazását méri fel. Teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 12. oktatási héten kerül sor. Az összegző teljesítményértékelésen összesen 50 pont szerezhető, a minimálisan 40%, azaz 20 pont teljesítendő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítménymérés, írásbeli vizsgaalkalommal történik. A vizsgán az előadásokon elhangzott tudás kompetenciák és a gyakorlati foglalkozásokon gyakorolt képesség kompetenciák egyaránt számonkérésre kerülnek. A vizsga röviden megválaszolandó fogalmi ismereteket, kifejtendő kérdéseket, számítási illetve gyakorlati típusú feladatokat is tartalmazhat. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szorgalmi időszakban teljesített összegző teljesítményértékelés pontszámát 50%-os súllyal vesszük figyelembe a vizsgaérdemjegyben. . |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 75 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás összevont formában lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 27 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészeti modellezés
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a kutatási, fejlesztési feladatok szervezését, irányítását, alapvető kommunikációt, idegen nyelven is.
- Rendelkezik megfelelő elméleti és gyakorlati felkészültséggel, valamint módszertani ismeretekkel az összetett gépészeti rendszerek és folyamatok tervezéséhez, gyártásához, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irányításához.
- Ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Képes a megszerzett tudás alkalmazására és gyakorlati hasznosítására, a problémamegoldó technikák felhasználására.
- Képes a gépészeti tervezés, illetve technológia területén a megfelelő modellezési módszerek kiválasztására, alkalmazására és továbbfejlesztésére.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy önképzése a gépészeti modellezés, valamint ezen belül a munkavégzéséhez kapcsolódó egyéb szakterületeken folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
- Nyitott és fogékony a gépészeti modellezéssel kapcsolatos új, korszerű és innovatív eljárások, módszerek alkalmazására.
Önállóság és felelősség
- Szakmai feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
- Felelősséggel viseltetik a fenntarthatóság és környezettudatosság terén.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
konstrukciós és gyártástechnológiai alapismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
mérnöki dokumentáció készítése |