Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Világítástechnika | |||
Lighting technology
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBEVT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Nagy Balázs Vince | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | nagyb@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/oktatas/BMEGEMIBEVT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIBMFV |
Célkitűzés
A fénytechnika (fotometria) alapelveinek, mennyiségeinek megértése és alkalmazása fénytechnikai feladatokban. Spektrális optika alapjainak, elektromágneses sugárzások optikai, energetikai és biológiai hatásainak megismerése. Fényforrások ismerete, jellemzése, mérése, értékelése. A fénytechnikai ismeretek alkalmazása világítástechnikai rendszerek vizsgálatában, minősítésében valamint tervezésében.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az elektromágneses sugárzások fajtáit, azok hatásait, valamint a fotometria alaptörvényeit és a spektrális optika alapjait. Ismeri a fénytechnika alapmennyiségeit (fénysűrűség, megvilágítás, fényerősség, fényáram) és mértékegységeit. Ismeri a fénytechnikai mérések alapelveit és berendezéseit, valamint a fényforrások fajtáit és működési elvüket és a legújabb fejlesztési irányokat (LED, OLED, PLED). Átlátja a világítástervezés követelményeit és szempontjait, a különböző részterületek (járművilágítás, közvilágítás, belső téri világítás, sportvilágítás, színházi- és stúdióvilágítás, egyéb világítás) igényeit és előírásait. Ismeretekkel rendelkezik a világítástervező szoftvereket és azok használatát, valamint a fotometriai tervező szoftverek működését, a raytracing elveket és alkalmazásukat illetően. Tájékozott a vonatkozó fotometriai és világítástechnikai szabványokat (EN, CIE, IEC), a szabványosító testületek felépítését és aktuális kutatási témáit illetően. Érti a világítási környezet jellemzőit és méréstechnikai módszereit, a fotometria kalibrációs módszereit és eszközeit, etalonjait. Tisztában van a világítástechnikai biológiai és humán hatásaival. Tájékozott a fotometria és a világítástechnika orvostechnikai alkalmazásait illetően. Átlátja a világítástechnika környezetvédelmi szempontjait és szabályozását.
Képesség
Képes fénytechnikai számítások elvégzésére spektrális és energetikai összetevők figyelembevételével. Képes fénytechnikai alapmennyiségek mérésére, a mérőeszközök kezelésére. Megoldja a fénytechnikai mérőeszközök kalibrációjának feladatát. Képes a fényforrások jellemzőinek mérésére és szabványosított jegyzőkönyvek kiállítására. Világítástechnikai tervezést manuális és szoftveres módon egyaránt végez. Megoldja a világítási környezet műszeres vizsgálatát és az eredmények elemzését. Javaslatot tesz az emberi érzékelés és a környezetvédelem szempontjai alapján optimális világítási környezet tervezésére. Feltárja a világítási rendszerek problémáit, azok javítási lehetőségeit. Feltárja a világítási rendszerek környezeti és biológiai hatásait. Széleskörű megközelítéssel értelmezi fotometriai feladatait.
Attitűd
Törekszik fény- és világítástechnikai ismereteinek kibővítésére, a technika legújabb eredményeit is figyelembe véve. Rendszerbe szervezi a fény- és világítástechnikai elvek és eszközök alkalmazási lehetőségeit. Nem elégszik meg a legegyszerűbb megoldási ötlettel, törekszik a jobb, felelősebb megoldás megvalósítására. Törekszik a költséghatékony, fenntartható, emberi és környezetvédelmi szempontból megfelelő rendszerek kialakítására. Nyitott az új megoldásokra, valamint a folyamatos fejlődésre.
Önállóság és felelősség
Koncentrál tervezési feladatára, felismeri a munkája során elkövethető hibalehetőségeket – saját munkáját ellenőrzi. Lényeglátással különbözteti meg az egyes hibaokozókat, az elhanyagolásokat felelősséggel és ellenőrizve végzi. Fotometriai számításait nagy pontossággal végzi, elhanyagolásukat, kerekítéseket csak a számítások végén alkalmaz. Büszke a saját konstrukciójára, de elfogadja mások kritikáját is. Felelősséget vállal munkájáért, valamint elért eredményeiért.
Oktatási módszertan
A tantárgy oktatása során az előadások alapvetően interaktív oktatási technikákat alkalmazva ismertetik meg a hallgatókkal a tudás kompetenciaelemek által meghatározott ismereteket. A tantárgy kiemelten fókuszál a kontaktórák keretein belül tárgyalt ismeretekre. Az előadások tartalma és a főbb (on-line) elérhető írásos tananyagok egymást kiegészítik, külön-külön nem elegendőek a megfelelő felkészültség eléréséhez.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Simons, R.H., Bean, A.R. Ligthing Engineering: Applied Calculations. (2008) Routledge. ISBN 978-1-136-38736-4
Schanda, J. (2007) Colorimetry, understanding the CIE system. John Wiley and Sons, ISBN 978-0-470-04904-4
DiLaura, D.L. et al. The Lighting Handbook (2011) Illuminating Engineering. ISBN 78-0-87995-241-9
Jegyzet
Ábrahám György, Wenzelné Gerőfy Klára, Antal Ákos, Kovács Gábor: Műszaki optika. tankönyvtár.hu, 2014.
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBEVT
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények évközi értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző teljesítményértékelések - 1ZH és 2ZH) alapján történik. A félévközi érdemjegy megszerzésének feltétele mindkét összegző teljesítményértékelés sikeres (legalább 40%-os) teljesítése. Az évközi teljesítményértékelések a megelőző teljesítményértékelés után tárgyalt tantárgyi tartalmat mérik, a teljesítménymérésig leadott összes tartalomra építve.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Az összegző teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozatok - 1ZH, 2ZH) célja a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése 2 db zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak, így a problémafelismerést és -megoldást helyezik a középpontba, feleletválasztós, szöveges választ igénylő, vagy számpéldát megoldó típusú feladatokból állnak. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45-45 perc. Teljesítésükre a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a 7. és 13. heti előadások időpontjában kerül sor. Az eredményes teljesítéshez egyenként minimum 40%-ot el kell érni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 30 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Rendelkezik olyan ismeretekkel, melyek az energetikai rendszerek közép és hosszú távú stratégiai tervezéséhez szükségesek.
Képesség
- Képes a kreatív problémakezelésre, az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezettségre a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Együttműködik más szakterületek képviselőivel.
Önállóság és felelősség
- Önállóan Képes mérnöki feladatok megoldására.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |