Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Bevezetés a képfeldolgozásba | |||
Introduction to image processing
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMBK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Pizág Bertalan | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | pizag@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMBK | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBMMO | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEFOAMK1 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a korszerű képfeldolgozás célját, eszközeit és módszereit. A tantárgy keretén belül a hallgatók áttekintést kapnak egy adott feladathoz felhasználható képfeldolgozási algoritmusok kiválasztásának és alkalmazásának folyamatáról úgy, hogy ezt egy konkrét feladat megoldásán keresztül módjuk nyílik begyakorolni. Megismerik és gyakorolják a feladat értelmezését és az alapján az alkalmas algoritmus kiválasztását.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a képfeldolgozáshoz kapcsolódó alapvető alapfogalmakat. Ismeri a kapcsolatot az optikai és a digitális képfeldolgozás között. Ismeri az ipari képfeldolgozás során alkalmazott beviteli eszközök típusait és működésüket. Értelmezi az ipari képfeldolgozás során alkalmazott megjelenítő eszközök típusait és működésüket. Azonosítja a képfeldolgozás általános célját és annak teljes folyamatát. Leírja a fontosabb képfeldolgozási algoritmusok csoportosítását és az egyes csoportokon belüli fontosabb típusokat. Meghatározza a képfeldolgozás képtartományban végzett műveleteit, azok módszereit és elveit. Rendszerezi a képfeldolgozás során alkalmazott statisztikai műveleteket, azok módszereit és elveit. Leírja a képfeldolgozás frekvencia tartományban végzett műveleteit, azok módszereit és elveit. Azonosítja a képfeldolgozási műveletek elméleti matematikai hátterét.
Képesség
Alkalmazza egy egyszerű képfeldolgozási művelet megtervezésére a kapcsolódó korszerű szakirodalom feltárását és kritikai elemzését. Képes egyszerűbb képfeldolgozási algoritmusok alkalmazásához szükséges matematikai és informatikai ismeretek mérnöki alkalmazására. Képes egy adott feladatot ellátni a képfeldolgozási műveletsor tervezési koncepciójának felvázolása során. Kiválasztja a képfeldolgozási feladatok elméleti alapú modellezésére alkalmas módszereket.. Képes a képfeldolgozó algoritmus lehetőségeinek és korlátainak többszempontú analízisére. Előkészíti egyszerűbb képfeldolgozási feladatok numerikus megoldását. Végzi a felhasználói szintű képfeldolgozó rendszerek működésének megismerését és alkalmazását. Megtervezi egy képfeldolgozási feladathoz alkalmazandó optikai, elektronikai és informatikai egységet. Javaslatot tesz a rendelkezésére álló eszközök alkalmazására egy összetettebb képfeldolgozási feladathoz. Kifejezi gondolatait, ötleteit rendezett formában, szóban és írásban.
Attitűd
Támogatja az gyüttműködést az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását a képfeldolgozás területén. Nyitott az információtechnológiai eszközök hatékony használatára. Törekszik képfeldolgozási jellegű mérnöki feladatok megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, módszeres és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének az optikai leképző rendszerekkel kapcsolatos feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi képfeldolgozási műveletekkel kapcsolatos feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott külső szakmai, kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett, hogy gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést következetesen alkalmazza. Együttműködik a legkülönbözőbb területeket összefogó szakmai közösségekkel.
Oktatási módszertan
Tervezési és számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. A gyakorlati foglalkozáson a hallgató lehetőséget kap arra, hogy az elméleti foglalkozások során megszerzett tudását gyakorlati feladatok megoldásán keresztül alkalmazza, illetve egy komplex képfeldolgozási feladat megoldásával mélyítse el tudását.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Anil Jain K.: Fundamentals of Digital Image Processing, PHI Learning Pvt. Ltd. (2011), ISBN: 978-0133361650
Malay K. Pakhira: Digital Image Processing and Pattern Recognition, PHI Learning Pvt. Ltd. (2011), ISBN: 978-8120340916
S. Esakkirajan,S. Jayaraman,T. Veerakumar: Digital Image Processing, Tata McGraw-Hill Education Pvt. (2015), ISBN : 978-0070144798
Jegyzet
Székely Vladimír : Képfeldolgozás, Műegyetemi kiadó (2007)
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMBK
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. július 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy évközi összegző értékelés (zárthelyi dolgozat), valamint egy részteljesítmény értékelés (házi feladat és annak prezentálása) alapján történik. Ezek segítségével a hallgató bizonyíthatja, hogy elsajátította az elméleti és gyakorlati anyagot összefüggéseiben látja, önállóan képes komplex feladatok keretén belül alkalmazni, az eredményeket önállóan elemezni és értékelni.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A házi feladat és annak bemutatása teljesítmény értékelés a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek teljesítmény értékelési módja önállóan megoldandó feladat formájában, az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. Bizonyíthatja, hogy elsajátította az elméleti és gyakorlati anyagot összefüggéseiben látja, önállóan képes komplex feladatok keretén belül alkalmazni, az eredményeket elemezni és értékelni. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 34 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
Képesség
- Képes eredeti ötletekkel gazdagítani a szakterület tudásbázisát.
Attitűd
- Törekszik a feladatait szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani.
Önállóság és felelősség
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |