Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gépészeti automatizálás | |||
Automatics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMGA | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Szabó Tibor (71958253675) | ||
beosztása: | más tanár | |||
elérhetősége: | szabo@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMGA | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEFOAMA2 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a korszerű, különböző segédenergia fajtákkal működő automatizálási rendszerek strukturális felépítésének és működésének elméleti alapjait, tervezési módszereit rendszerelméleti alapokon megismertesse. Pneumatikus, elektropneumatikus, hidraulikus irányító rendszerek elemeinek, felépítésének, elméleti és laboratóriumi környezetben történő vizsgálata. A programozható logikai vezérlők (PLC-k) ipari alkalmazásának, grafikus és szöveges nyelven történő programozásának alkalmazói szintű megismerése. A tantárgy feltételezi a logikai változók és függvények alapfogalmainak ismeretét.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tájékozott az ipari folyamatirányítás szintjeiről, fejlődési szintjeiről. Átlátja az irányítás fogalmát, a vezérlési és szabályozási kör elemeit. Birtokában van a pneumatikus és hidraulikus rendszerekben használt jelképi jelöléseknek. Ismeri a pneumatikus és hidraulikus hálózatokban alkalmazott irányító elemeket. Rendelkezik a pneumatikus és hidraulikus hálózatokban alkalmazott végrehajtó elemek fogalmával. Ismeri a pneumatikus és hidraulikus hálózatokban alkalmazott alapkapcsolásokat. Érti a relés vezérléseknél alkalmazott elemeket, alapkapcsolásokat. Érti a pneumatikus, hidraulikus és villamos energiával működő vezérlések előnyeit-hátrányait és kiválasztásának szempontjait. Ismeri a PLC-k ipari alkalmazásának lehetőségeit és korlátait, a PLC-k programozásának grafikus (létra) és szöveges programnyelvének struktúráját, elemeit. Tájékozott a kombinációs és sorrendi logikai hálózatok fogalmával.
Képesség
Azonosítja a mechatronikában használatos fogalmakat és változókat fluid rendszerekben. Kifejezi az automatizálási, vezérlési feladatokat a logikai algebra eszközrendszere felhasználásával. Elemzi a logikai függvények alapján a pneumatikus, elektro-pneumatikus hálózatokat. Kiválasztja a megtervezett hálózatok elemeit, és megvalósítja azokat. Használja ismereteit az automatizálási, vezérlési feladatok PLC-vel történő megvalósítására. Képes önállóan elsajátítani tetszőleges PLC programnyelvet a tanult ismeretekre támaszkodva. Képes egyszerűbb vezérlési feladatok PLC programjának elkészítésére. Képes a logikai függvények fluid, relés és PLC programmal történő megvalósítását. Alkalmazza a vezérlések megbízhatósága növelésének lehetőséget alkalmazni. Kifejezi gondolatait rendezett formában szóban és írásban.
Attitűd
Törekszik az ismereteinek bővítésére az oktatóval és hallgató társaival. Törekszik ara, hogy folyamatos ismeretszerzéssel bővítse tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az automatizálási problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Nyitott a pontos és hibamentes feladatmegoldásra a szakterületén túlmutató feladatok esetén is.. Fogékony az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének az ipari automatizálási feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az automatizálási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket is. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Elkötelezett gondolkozásában és cselekedeteiben a rendszerelvű megközelítésre. Felelősséget érez és cselekedeti összhangban vannak a szakterületre jellemző elvárásokkal.
Oktatási módszertan
Előadások az tantárgy elméleti ismereteinek összefoglalására szolgálnak, valamint megalapozzák a laboratóriumi foglalkozások ismeretanyagát. A laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített önállóan végzendő, valamint 2-4 fős csoportokban szervezett projekt feladatok, munkaszervezési technikák, feladat és munkamegosztás.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/letoltes/MECHATRONIKAI%20&%20IR%C3%81NY%C3%8DT%C3%81STECHNIKAI%20T%C3%81RGYAK/GEPESZETI%20AUTOMATIZALAS/
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0017_39_gepeszeti_automatizalas/adatok.html
http://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMGA
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (két szintfelmérő és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés), jegyzőkönyv, projekt feladat dokumentáció (két részteljesítmény értékelés) és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. Az összegző teljesítmény értékelés elsősorban az előadási anyag ismeretét kéri számon. A szintfelmérők a laboratóriumi foglalkozások anyagára épülnek.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) a tantárgyon belüli további tanulmányi eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában, melyre a tantárgy laboratóriumi foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gyakorlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok tesztkérdésekből állnak, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 5 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 50 perc, a megszerezhető pontszám legalább 40%-ának elérése feltétele a félévközi jegynek. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (jegyzőkönyv) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített jegyzőkönyv, a jegyzőkönyv a laboratóriumban végzett munka egyéni dokumentálását tartalmazza, a tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az előadó egységesen határozza meg. | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (projekt feladat dokumentáció) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan (2-3 fő) készített projekt feladat dokumentálását tarlatmazó írásos dokumentáció, a tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az előadó egységesen határozza meg. | |
5. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (aktív részvétel - kimagasló teljesítmény laboratóriumi foglalkozáson): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a laboratóriumi foglakozáson a kiadott feladat gyors, kreatív, újszerű megoldása; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 10 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
5. Évközi teljesítményértékelés | 5 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 56 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
Képesség
- Képes összetett mechatronikai tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
Attitűd
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt és törekszik e szemléletet munkatársai felé is közvetíteni.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |