Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Informatika és programozás alapjai | |||
Fundamentals of computer programming
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMIP | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fekete Róbert Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | frt@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mogi.bme.hu/oktatas/BMEGEMIBMIP | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | BMETE94BG01 | |||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIBMIS |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a további tanulmányaik végzését segítő általános programozási ismeretekre és készségekre tegyenek szert, megismerkedjenek az algoritmuskészítés és a számítógép programozás alapelemeivel, valamint megtanulják a mérnöki számításokat segítő programok készítését. Cél, hogy a hallgatók készség szinten elsajátítsák a számítógépes szoftverek alkalmazását és készítését mérnöki gyakorlatban felmerülő problémák megoldása során. Ebben a félévben a C nyelv oktatása történik, erre alapozva folytatható a programozás elsajátítása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a Neumann elvű számítógépek funkcionális felépítését és működését. Ismeri az adatok számítógépes tárolásának elemeit, elvi és gyakorlati és korlátait. Ismeri és alkalmazza digitális logikai múveletek megvalósítását az adott programnyelvben. Tisztában van programozás során alkalmazható fejlesztőeszközökkel és azok használatával. Érti és helyes sorrendben alkalmazza az algoritmuskészítés során alkalmazott alapelemeket. Tisztában van a potenciálisan felmerülő feladatok során használatos adatszerkezetekkel. Érti a mérnöki adatmodellezés során szükséges módszerek alapjait. Érti az önálló mérnöki munka számításának automatizálásának készítéséhez szükséges alapokat. Tájékozott az alapvető algoritmusok alkalmazhatóságának feltételeivel és korlátaival. Tájékozott az összetett adatok (tömbök, struktúrák) számítógépes tárolásának és kezelésének alapismereteiben. Tájékozott a C programnyelvben történő szöveges adatok kezelését lehetővé tevő ismeretekben. Tudással rendelkezik a függvények definiálásával és alkalmazásával kapcsolatban.
Képesség
Képes az egyetemi informatikai környezet önálló használatára, alkalmas gyors alkalmazás-fejlesztő környezetben önálló programkészítésre. Képes az adatok C programnyelvben történő modellezésére az adattípusok, változók / konstansok deklarációjára, konvertálására és (kezdeti) értékadására. Alkalmazza a C nyelvben található szabványos input és output műveleteket. Használja a strukturált programozás alapelemének számító alternációs (feltételes) utasításokat. Készség szinten használja a strukturált programozás alapelemének számító iterációs (ciklus) utasításokat. Készség szinten végzi az alapvető algoritmusok (keresés, rendezés, adatellenőrzés) készítését. Képes adatok indireció általi kezelésére pointerek segítségével C nyelvben. Tudását felhasználja dinamikus méretű, futásidő alatt megváltozott adattárolási igények kielégítésére. Alkalmazza az indexelt adatok (tömbök) számítógépes tárolását. Szöveges adatokat kezel és feldolgoz C nyelven, szöveges adathalmazból az elemi adatokat elkülöníti. Felhasználja ismereteit saját függvények definiálására, érti a paraméterátadás mechanizmusát, a lokális és globális változók fogalmát, alkalmas szöveges és opcionálisan bináris állományok írására és olvasására. Az indexelt adatokon keresést, és rendezést végez.
Attitűd
Fogékony az ismeretek bővítésére az oktatóval és hallgató társaival. Az elérhető források segítségével törekszik a folyamatos tudásbővítésre. Nyitott a modern információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az informatikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, átlátható és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az informatikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. A megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja és annak megfelelően cselekszik. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítésnek megfelelő döntést hoz. Felelősséget érez az erőforráshatékony módszerek alkalmazása iránt.
Oktatási módszertan
A kurzus támaszkodik a frontális oktatás hagyományára az előadások és laboratóriumi gyakorlatok formájában. Az ezen felüli kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata segítségével konzultácók során valósul meg. Opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok végzését teszik lehetővé az oktatók, melyek során a megszerzett ismeretek jobban rögzülnek illetve a munkaszervezési technikákba is betekintést nyernek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
BRIAN W. KERNIGHAN – DENNIS M. RITCHIE: A C programozási nyelv. 1996. ISBN 963 16 0552 3
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. május 15. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Az írásbeli számonkéréseken csak a gyakorlatvezető által definiált segédeszközök alkalmazása megengedett. Ezen teljesítményértékelések során a hallgatók a félév során elsajátított tudás és képesség kompetenciáik kerülnek vizsgálatra. A teljesítésükhöz szükséges információkat (témakörök, felhasználható eszközök stb.) az oktató(k) hirdetik ki.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. Sikeres teljesítéshez minimum 40% elérése szükséges. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. Sikeres teljesítéshez minimum 40% elérése szükséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli vizsgán az előadáson elhangzott tananyag számonkérése történik. A tantárgy tudás típusú kompetenciaelemeinek szóbeli értékelési módja szóbeli felelet formájában. A felkészülési idő 15 perc. A felkészülést előre kiadott kérdések segítik, a felkészülés és a felelet során segédeszköz nem használható, a hallgató saját részére jegyzetet készíthet. A szóbeli vizsgán elért eredmény az érdemjegybe 50% súllyal szerepel, a szóbeli vizsgán minimum 40% elérése szükséges. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A gyakorlati számonkéréseken elért pontszám a vizsga pontszámhoz adódik. A gyakorlati számonkéréseken elért pontszám a vizsga pontszámhoz adódik. A gyakorlati számonkéréseken elért pontszám a vizsga pontszámhoz adódik. A gyakorlati számonkéréseken elért pontszám a vizsga pontszámhoz adódik. A gyakorlati számonkéréseken elért pontszám a vizsga pontszámhoz adódik. A gyakorlati számonkéréseken elért pontszám a vizsga pontszámhoz adódik. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 4 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. május 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált, elméletileg megalapozott gondolkodásmód alapján komplex mechatronikai rendszerek globális tervezésére.
- Képes a kreatív problémakezelésre és az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezett a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét, és törekszik azok megvalósítására; elkötelezett arra, hogy a mechatronikai mérnöki területet új ismeretekkel, tudományos eredményekkel gyarapítsa.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |