Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mechatronika szigorlat | |||
Mechatronics (comprehensive examination)
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMMS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli tanegység (kritériumkövetelmény) | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | szigorlat | |||
Tantárgy kreditértéke | 0 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Budai Csaba | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | budai@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMMS | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező kritériumkövetelmény | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBMOO | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMEGEMIBMMH | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgyként megjelenő szigorlat típusú kredit nélküli kritériumkövetelmény célja, hogy felmérje és értékelje a hallgató tudás és képesség típusú kompetenciát. A Mechatronika szigorlat tantárgyban a második féléves Informatika és programozás alapjai (BMEGEMIBMIP), a harmadik féléves Objektum orientált programozás (BMEGEMIBMOO), valamint az első féléves Mechatronika alapjai (BMEGEMIBMMA) és a negyedik féléves Mechatronika (BMEGEMIBMMH), illetve Grafikus felület programozás (BMEGEMIBMGP) tantárgyakban elsajátított ismeretek összegző számonkérése történik.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Tisztában van a következőkkel: algoritmuskészítés, adatmodellek, számítástudomány alapvetései, számítógépek és perifériák felépítése, működése, alapszoftverei, hálózatok, számítógépes grafika, térbeli modellezés, megjelenítés, képfeldolgozás. Ismeri a struktúrákat, az objektumosztályok szerkezetét, definícióját, adattagok és tagfüggvények megadási módját, a konstruktort, a statikus és dinamikus objektumok létrehozását, a statikus adattagokat és tagfüggvényeket. Átlátja az öröklési módszereket, az elérés szabályozását, barátfüggvények használatát, operátorok túlterhelését, osztály- és osztály hierarchia definiálást, korai és késői kötést, referenciaosztályokat, osztálysablonokat, standard könyvtárat. Ismeri a mérési adatok feldolgozási módszereit, és a grafikus megjelenítést (eszközök, matematikai háttér). Érti a grafikus programrendszerek és a numerikus számítási programok működési elvét, az M nyelv programozását, M nyelven történő feladatmegoldást. Összekapcsolja a mechatronikai alapelveket és a megismert algoritmusokat. Felidézi a Mechatronika alapjai című tantárgyban bevezetett fogalmakat és formális módszereket. Ismeri a SISO LTI rendszerek klasszikus összefüggéseit, illetve az összetett mechatronikai rendszerek modellezési módszereit. Tisztában van a folytonos és a diszkrét idejű rendszerek leírására alkalmazott elveket, illetve azok vizsgálatához alkalmazott módszereket. Átlátja a diszkrét idejű összetett mechatronikai rendszerek leírására szolgáló összefüggések algoritmussal történő megvalósítását.
Képesség
Képes fejállományok készítésére, függvények paraméterezésére, függvények túlterhelésére, általánosított függvények készítésére. Osztályok definícióinak létrehozását végzi, konstruktorokkal, destruktorral, adattagokkal és tagfüggvényekkel, törekedve újrafelhasználható kódok készítésére és tervezésére, származtatott osztályok használatára. Alkalmazza a virtuális tagfüggvényeket, az általánosított (sablon) osztályokat, a standard könyvtár tároló elemeinek hatékony használatával, egyedi, célorientált, műszaki problémák megoldására szolgáló alkalmazások önálló fejlesztésére. Képes a mérési adathalmaz tárolására, szűrésére, kiértékelésére és megjelenítésére. Alkalmazza a megismert numerikus szoftvert mechatronikai rendszerek vizsgálatára vonatkozóan. Képes a mechatronikai rendszerek különböző modelljeit (állapotautomata, ARMA modell, állapottér modell) szoftveresen implementálni. Vázolja az összetett mechatronikai rendszerek modellezésére alkalmazott grafikus leképezési módszereket (struktúragráf, általánosított impedanica hálózat). Elemzi az összetett mechatronikai rendszerek működését idő és frekvencia tartományban (grafikusan is). Elkészíti az összetett mechatronikai rendszerek elemzésére szolgáló szoftvert tervezése után. Gondolatait rendezett formában kifejezi, feladatai megoldásában az elsajátított tudást alkalmazva.
Attitűd
Kezdeményez az együttműködésben az ismeretek bővítése során. Folyamatos ismeretszerzéssel és tájékozódással bővíti tudását. Nyitott az elérhető modern információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik a mechatronikai problémamegoldáshoz szükséges informatikai és mechatronikai eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra tanumányai során.
Önállóság és felelősség
Önállóan végrehajtja a mechatronikai feladatok megoldásához szükséges lépéseket. A megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja és annak megfelelően cselekszik. Támogatja a rendszerelvű megközelítést alkalmazását feladatai megoldásában. Lelkiismeretesen ellenőrzi felkészültségét, munkáját, feladatmegoldásait. Felelősséget érez az erőforráshatékony módszerek alkalmazása iránt.
Oktatási módszertan
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMMS
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. május 15. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A szigorlat letételére akkor jogosult a hallgató, ha az erős előkövetelményként megadott tantárgyak mindegyikét teljesítette. Az erős előkövetelményként megadott tantárgyak és a szigorlat azonos félévben is felvehető. A Mechatronika szigorlat az "Informatika és programozás alapjai", az "Objektum orientált programozás", a "Grafikus felület programozás" valamint a "Mechatronika alapjai" és "Mechatronika" tantárgyak anyagából összeállított szóbeli részből áll.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | nincs ilyen vizsgaelem | |
Leírás: | ||
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A szóbeli teljesítményértékelés, az Informatika és programozás alapjai, az Objektum orientált programozás, a Grafikus felület programozás, valamint a Mechatronika alapjai és Mechatronika tantárgyak anyagából származó átfogó ismereteket, a helyes fogalmi gondolkodást, az ok-okozati és az egyes tantárgyak közötti kapcsolatok ismeretét és alkalmazását méri és értékeli. A szóbeli teljesítményértékelésen az vehet részt, aki az előtanulmányi követelményeket teljesítette. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
összesen | 0 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2023. február 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
- Ismeri az integrált gépészeti, elektrotechnikai és irányítástechnikai rendszerek matematikai modellezésének és számítógépes szimulációjának eszközeit és módszereit a mechatronika különböző területein.
Képesség
- Képes rendszerszemléletű, folyamatorientált, elméletileg megalapozott gondolkodásmód alapján komplex mechatronikai rendszerek globális tervezésére.
- Képes a kreatív problémakezelésre és az összetett feladatok rugalmas megoldására, továbbá az élethosszig tartó tanulásra és elkötelezett a sokszínűség és az értékalapúság mellett.
- Képes átfogó elméleti ismereteit a gyakorlatban is alkalmazni a gépészetet az elektronikával, az elektrotechnikával és a számítógépes irányítással szinergikusan integráló berendezések, folyamatok és rendszerek területén.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
- Törekszik szakmai kompetenciái fejlesztésére.
- Elkötelezett a magas színvonalú, minőségi munkavégzés iránt és törekszik e szemléletet munkatársai felé is közvetíteni.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |