Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Objektum orientált programozás | |||
Object-oriented programming
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBMOO | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fekete Róbert Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | frt@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMOO | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMIBMIP | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIBMCP |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a további tanulmányaik végzését segítő további informatikai ismeretekre és készségekre tegyenek szert, valamint elsajátítsák az objektum-orientált technológiák alkalmazását egy objektum-orientált programozási nyelv (C++) segítségével. Az előadások áttekintő jellegűek, az informatika további területei (operációs rendszerek, hálózatok, adatbázisok) mellett az objektum-orientált programozás alapelveit tárgyalják. A laboratóriumi gyakorlatok célja az objektumok készítésének és felhasználásának begyakorlása, valamint az összetett adattárolási elvek bemutatása és alkalmazása, a probléma megoldási készség fejlesztése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a számítógépek hardverének felépítését és működését, a számítógéphez kapcsolódó perifériák csatolási lehetőségeit. Tájékozott a számítógépek alapszoftvereivel, a hálózatok és az internet működésének alapelveivel kapcsolatban. Tisztában van a struktúrák, az objektumosztályok szerkezetével, definíciójával, az adattagok és tagfüggvények megadási lehetőségeivel, a konstruktor fogalmával és használatával. Tisztában van a statikus és dinamikus objektumok létrehozásának lehetőségeivel, a statikus adattagok és tagfüggvények szerepével. Átlátja az öröklési módszereket és az elérést szabályozó módosítókat, a barátfüggvények használatát, operátorok túlterhelését. Definiálni képes osztályokat és osztály hierarchiát, érti a korai és késői kötés fogalmát. Rendszerezi az általánosított osztálysablonokat, a standard könyvtár elemeit, algoritmusait. Ismeri az adatbázis kezelő rendszerek elvi felépítését, az egyed-kapcsolat és relációs adatbázis modelleket. Definiálni képes relációs adatbázist, tisztában van a lekérdezések írásának szintaktikájával. Birtokában van a műszaki problémák megoldására szolgáló algoritmusok fejlesztéséhez ismereteknek.
Képesség
Használja a C++ nyelv szabványos ki és bemeneti adatfolyamait, a feltételes fordítási lehetőségeket. Alkalmazza a speciális függvényparaméterezési lehetőségeket és a függvények túlterhelését és az általánosított függvényeket. Osztályok definícióinak létrehozását végzi, konstruktorokkal, destruktorral, adattagokkal és tagfüggvényekkel. Képes az újrafelhasználható kódok elkészítésére és azok tervezésére. Származtatott osztályok létrehozását és azok alkalmazását végzi. Alkalmazza a virtuális tagfüggvényekben található lehetőségeket. Használja az általánosított (sablon) osztályokat a feladata végzése során. Képes a standard könyvtár tároló elemeinek és algoritmusainak hatékony használatára. Egyedi, célorientált, adattároló alkalmazásokat fejleszt önállóan. Képes a szövegek objektum-orientált kezelésére a háttértárolón és az operatív memóriában.
Attitűd
Kezdeményez az együttműködésben az ismeretek bővítése során. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását az érintett témákban. Nyitott az elérhető modern információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az informatikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos, hibamentes és átlátható feladatmegoldásra, fejlesztésre.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az informatikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. A megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja és annak megfelelően cselekszik. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítésnek megfelelő döntést hoz. Felelősséget érez az erőforráshatékony módszerek alkalmazása iránt.
Oktatási módszertan
A kurzus támaszkodik a frontális oktatás hagyományára az előadások és laboratóriumi gyakorlatok formájában. Az ezen felüli kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata segítségével konzultácók során valósul meg. Opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok végzését teszik lehetővé az oktatók, melyek során a megszerzett ismeretek jobban rögzülnek illetve a munkaszervezési technikákba is betekintést nyernek.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Bjarne Stroustrup : The C++ Programming Language: Special Edition (3rd Edition), Addison-Wesley 2000 ISBN 978-0201700732
Tóth Bertalan : Programozzunk C++ nyelven, ComputerBooks Kiadó 2011 ISBN 9789636183462
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://mogi.bme.hu/TAMOP/c++programozas/index.html
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBMOO
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. július 15. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és szóbeli vizsga alapján történik. A szóbeli vizsga az előadáson elhangzott anyag számonkérése, az írásbeli a gyakorlaton elhangzott és begyakorolt ismereteket kéri számon. Az írásbeli számonkéréseken csak a gyakorlatvezető által definiált segédeszközök alkalmazása megengedett. Az elméleti vizsgán a felkészülési idő min. 15 perc.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (programozási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (programozási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során az előadások alkalmával bemutatott és a laborgyakorlatok által elmélyített témakörökhöz kapcsolódó problémák felismeréséhez, vizsgálatához szükséges képességek vizsgálata és a problémák megoldásához szükséges elvek ismeretének és alkalmazási képességének ellenőrzése. A teljesítményértékelés során, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben. | |
Évközi eredmények beszámítása | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A félév során teljesített két félévközi összegző teljesítményértékelés, melynek során a hallgatók által megszerzett kompetenciák kerülnek vizsgálatra, 50% súlyozással kerül beszámításra az eredmény számításakor. A teljesítményértékeléseket a gyakorlatvezető által definiált feladatokat az általa definiált segédeszökzökkel oldhatják meg. A sikeres szóbeli vizsga esetén a két eredményből kerül kiszámításra a hallgató végső eredménye. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Évközi eredmények beszámítása | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 4 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. július 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Elsajátította az elméletileg megalapozott, rendszerszemléletű gyakorlatorientált mérnöki gondolkodásmódot.
- Ismeri a szakterületéhez kapcsolódó információs és kommunikációs technológiákat.
Képesség
- Képes a mechatronikai rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására és rendszerezésére, különböző módon történő elemzésére, elméleti és gyakorlati következtetések levonására.
- Képes átfogó elméleti ismereteit a gyakorlatban is alkalmazni a gépészetet az elektronikával, az elektrotechnikával és a számítógépes irányítással szinergikusan integráló berendezések, folyamatok és rendszerek területén.
Attitűd
- Munkája során vizsgálja a kutatási, fejlesztési és innovációs célok kitűzésének lehetőségét, és törekszik azok megvalósítására; elkötelezett arra, hogy a mechatronikai mérnöki területet új ismeretekkel, tudományos eredményekkel gyarapítsa.
- Törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben végezze.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |