Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Informatika terméktervezőknek | |||
Informatics for Industrial Design
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBTIN | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fekete Róbert Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | frt@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBTIN | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIBMCP |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a további tanulmányaik végzését segítő informatikai ismeretekre és készségekre tegyenek szert, megismerkedjenek az algoritmusokkal, a számítógép programozás alapelemeivel, az adatstuktúrákkal, az objektum-orientált programozás alapjaival, script- és leíró nyelvekkel, valamint a mérnöki számításokat segítő programok használatával. A laboratóriumi gyakorlatok célja a programozás-oktatás és a probléma megoldási készség fejlesztése. Az előadások áttekintő jellegűek, az informatika alapvető területeit mutatják be, segítenek továbbá a gyakorlaton alkalmazott programozási struktúrák megértésében. A kurzus végén a hallgatók egy olyan alapvető informatikai tudáscsomagot kapnak, amellyel a későbbiekben sokkal hatékonyabban lesznek képesen informatikai / programozási tudásuk fejlesztésére.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja az informatikai rendszereket és azok alapelemeit. Érti az alapvető algoritmusokat és adatstruktúrákat. Ismeri a főbb programvezérlési struktúrákat (szekvencia, szelekció, iteráció). Tisztában van a integrált fejlesztési környezet működésével. Érti az obejktum-orientált programozási paradigmát. Megkülönbözteti a különféle hálózati típusokat és eszközöket. Meghatározza a relációs adatbázisok működését és módszereit. Átlátja mérnöki problémamegoldás informatikai módszereit és eszközeit. Ismeri a több ablakos alkalmazások készítésének alapjait. Ismeri a webfejlesztés és a honlapkészítés eszközeit és módszereit. Tisztában van a multimédia anyagok készítésének elveivel. Érti a függvények paraméterezésének módszereit és a változók hatóköreit.
Képesség
Alkalmazza a különféle informatikai rendszereket és azok alapelemeit. Alkalmazza az alapvető algoritmusokat és adatstruktúrákat. Használja a főbb programvezérlési struktúrákat, a szekvenciát, szelekciót és iterációt. Használja az integrált fejlesztői környezetet és a hibakeresést. Alkalmazza az objektum-orientált programozási elveket. Használja a különféle hálózati típusokat és eszközöket. Képes relációs adatbázisok létrehozására és üzemeltetésére. Leírja a mérnöki problémamegoldás informatikai módszereit és eszközeit. Képes több ablakos alkalmazások készítésére Windows környezetben. Képes HTML és CSS kódok felismerésére és értelmezésére. Felhasználja a multimédia szerkesztés elveit új anyagok létrehozásában. Elemzi függvények paraméterezésének módszereit és a változók hatóköreit.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködsére. Folyamatos és elmélyült ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az informatikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az informatikai feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Támogatja a rendszerelvű megközelítést a gondolkodásában. Együttműködik az önálló ismeretszerzési feladatokban és saját tempóban bűvíti tudását.
Oktatási módszertan
Előadások, laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. Az előadáson kiadott opcionális csoportos prezentációs anyag készítése feladat elősegíti a hallgatók csoportban való munkavégzésének fejlesztését. Az előadáson kiadott opcionális személyes weboldal készítése feladat elősegíti a hallgatók önálló információszerzési képességének fejlesztését.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
John Sharp: Microsoft Visual C# lépésről lépésre, Szak Kiadó, 2005, ISBN: 1509307761
Donald Ervin Knuth: A számítógép-programozás művészete, 1-4. kötet, Addison-Wesley, 2008, ISBN: 9789638794710
Jegyzet
Pohl László: A programozás alapjai, BME EET, 2010 (programozási alapismeretekhez célszerű)
Reiter István: C# jegyzet, 2012 (konkrét C# ismeretek elsajátításában célszerű)
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.w3schools.com/
https://www.freecodecamp.org/
https://code.visualstudio.com/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése 3 évközi írásbeli teljesítménymérés (2 labor ZH, témája programozási feladat (implementálás); 1 elméleti ZH, témája az előadáson elhangzottak). Továbbá két (egyenként legfeljebb 10 pont, együtt legfeljebb 15 pont) szorgalmi feladat kerülhet kiadásra. Az egyik egy csoportos multimédia anyag, a másik egy egyéni weboldal készítése. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt. A félév során legfeljebb 15 többletpont szerezhető órai aktivitással és szorgalmi feladatok elkészítésével (csak a 40%-os minimum követelmények teljesülése esetén).
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (1. programozási feladat) alapvető célja a tudás és képesség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A félév második harmadában a laboratóriumi foglalkozásokon tartott teljesítményértékelés alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. A teljesítményértékelés pótlása a szorgalmi időszakban a laborgyakorlatokon lehetséges. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés (2. programozási feladat) a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálják és mérik fel. A teljesítményértékelés történhet a laborgyakorlaton zárthelyi formájában, illetve leadandó feladat formájában a laborvezető és a tantárgyfelelős döntése alapján. A félév végén a tantárgyból szerzett ismeretek önálló alkalmazásának bemutatása. A teljesítményértékelés pótlása a pótlási hét végéig lehetséges. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés (elméleti zárthelyi dolgozat) alapvető célja a tudás és képesség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A 7. oktatási héten, az előadás időpontjában tervezett teljesítményértékelés alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az elméleti zárthelyi dolgozat során azokról a számítástechnikai / programozási háttérismeretekről kell számot adni, amelyek segítenek az informatikai problémák azonosításában és megértésében, tehát az előadásokon elhangzottakból. A teljesítményértékelés pótlása a szorgalmi időszakban a laborgyakorlatokon lehetséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 28 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri a kutatáshoz vagy tudományos munkához szükséges, széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
- Ismeri és érti a számítógépes modellezés és szimuláció ipari terméktervező mérnöki szakterülethez kapcsolódó eszközeit és módszereit.
- Részletesen ismeri és érti a korszerű tervezési elveket és módszereket, a hagyományos és különleges gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat.
Képesség
- Képes átfogó szakmai ismereteken alapuló analitikus gondolkodásra, az ismeretek szintetizálására és kreatív problémamegoldásra.
- Képes a tudományágban megszerzett szakmai tapasztalat ismereti határairól származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek feldolgozására.
- Képes a rendelkezésre álló információk birtokában helytálló bírálat vagy vélemény megfogalmazására, döntéshozásra, következtetések levonására.
Attitűd
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
- Törekszik arra, hogy önképzése a terméktervezés és kapcsolódó részterületein folyamatos és szakmai céljával megegyező legyen.
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- Döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai, környezetvédelmi, építészeti, orvosi) szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza, melyekért felelősséget vállal.
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
számítástechnikai fogalmak ismerete, programozási ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
önálló problémamegoldás képessége, csoportmunka képessége, önálló információszerzés képessége |