Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gépészeti informatika | |||
Mechanical Engineering Informatics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBXGI | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 1 | 0 | 4 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 6 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Fekete Róbert Tamás | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | frt@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBXGI | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók a további tanulmányaik végzését segítő informatikai ismeretekre és készségekre tegyenek szert, megismerkedjenek az algoritmusokkal, a számítógép programozás alapelemeivel, az adatstruktúrákkal, az objektum-orientált programozás alapjaival, script- és leíró nyelvekkel, valamint a mérnöki számításokat segítő programok használatával. A laboratóriumi gyakorlatok célja a programozás-oktatás és a probléma megoldási készség fejlesztése. Az előadások áttekintő jellegűek, az informatika alapvető területeit mutatják be, segítenek továbbá a gyakorlaton alkalmazott programozási struktúrák megértésében. A tantárgy további célja, hogy két projektfeladaton keresztül bevezetést nyújtson a webfejlesztési eszköztárhoz és bemutassa az informatikai csapatmunka gyakorlatát. A kurzus végén a hallgatók egy olyan alapvető informatikai tudáscsomagot kapnak, amellyel a későbbiekben sokkal hatékonyabban lesznek képesek informatikai / programozási tudásuk fejlesztésére.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átlátja az informatikai rendszereket és azok alapelemeit. Érti az alapvető algoritmusokat és adatstruktúrákat. Ismeri a főbb programvezérlési struktúrákat (szekvencia, szelekció, iteráció). Tisztában van a integrált fejlesztési környezet működésével. Érti az obejktum-orientált programozási paradigmát. Megkülönbözteti a különféle hálózati típusokat és eszközöket. Meghatározza a relációs adatbázisok működését és módszereit. Átlátja mérnöki problémamegoldás informatikai módszereit és eszközeit. Ismeri a több ablakos alkalmazások készítésének alapjait. Ismeri a webfejlesztés és a honlapkészítés eszközeit és módszereit. Tisztában van a multimédia anyagok készítésének elveivel. Érti a függvények paraméterezésének módszereit és a változók hatóköreit.
Képesség
Alkalmazza a különféle informatikai rendszereket és azok alapelemeit. Alkalmazza az alapvető algoritmusokat és adatstruktúrákat. Használja a főbb programvezérlési struktúrákat, a szekvenciát, szelekciót és iterációt. Használja az integrált fejlesztői környezetet és a hibakeresést. Alkalmazza az objektum-orientált programozási elveket. Használja a különféle hálózati típusokat és eszközöket. Képes relációs adatbázisok létrehozására és üzemeltetésére. Leírja a mérnöki problémamegoldás informatikai módszereit és eszközeit. Képes több ablakos alkalmazások készítésére Windows környezetben. Képes HTML és CSS segítségével weboldalt létrehozni. Felhasználja a multimédia szerkesztés elveit új anyagok létrehozásában. Elemzi függvények paraméterezésének módszereit és a változók hatóköreit.
Attitűd
Törekszik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival való együttműködsére. Folyamatos és elmélyült ismeretszerzéssel bővíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az informatikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi az informatikai feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Támogatja a rendszerelvű megközelítést a gondolkodásában. Együttműködik az önálló ismeretszerzési feladatokban és saját tempóban bűvíti tudását.
Oktatási módszertan
Előadások, laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák. Az előadáson kiadott csoportos prezentációs anyag készítése szorgalmifeladat elősegíti a hallgatók csoportban való munkavégzésének fejlesztését. Az előadáson kiadott személyes weboldal készítése szorgalmifeladat elősegíti a hallgatók önálló információszerzési képességének fejlesztését.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
John Sharp: Microsoft Visual C# lépésről lépésre, Szak Kiadó, 2005, ISBN: 1509307761
Stoyan Gisbert: Bevezetés a Matlab használatába: lineáris algebra, grafika, Digitális Tankönytár, 2014, ISBN 978-963-284-464-0
Donald Ervin Knuth: A számítógép-programozás művészete, 1-4. kötet, Addison-Wesley, 2008, ISBN: 9789638794710
Jegyzet
Pohl László: A programozás alapjai, BME EET, 2010 (https://infoc.eet.bme.hu/jegyzet/c_jegyzet.pdf)
Reiter István: C# jegyzet, 2012 (http://devportal.hu/content/CSharpjegyzet.aspx)
Online elérhető tanulástámogató anyag
https://www.scilab.org/en/resources/documentation
http://nyelvek.inf.elte.hu/leirasok/Octave/
http://web.csulb.edu/~woollett/
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 1. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése 4 évközi írásbeli teljesítménymérés. 3 a laborgyakorlatok (programozási feladat), 1 az előadások (elmélet) témáiból. Az előadásokon kiadásra kerül további két szorgalmi projektfeladat, amellyel legfeljebb 10-10 többletpont szerezhető. Az egyik egy csoportos multimédia anyag, a másik egy egyéni weboldal készítése. A tantárgy félévközi érdemjeggyel zárul. A kredit megszerzésének feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseket a hallgató egyenként legalább 40%-os szinten teljesítse az esetleges ismétléssel, javítással, pótlással együtt. A félév során további legfeljebb 10 többletpont szerezhető órai (labor) aktivitással.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés (1. programozási feladat) alapvető célja a tudás és képesség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A félév második harmadában a laboratóriumi foglalkozásokon tartott teljesítményértékelés alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során. A teljesítményértékelés pótlása a szorgalmi időszakban a laborgyakorlatokon lehetséges. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés (2. programozási feladat) a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálják és mérik fel. A teljesítményértékelés történhet a laborgyakorlaton zárthelyi formájában, illetve leadandó feladat formájában a laborvezető és a tantárgyfelelős döntése alapján. A félév végén a tantárgyból szerzett ismeretek önálló alkalmazásának bemutatása. A teljesítményértékelés pótlása a pótlási hét végéig lehetséges. | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés (3. programozási feladat) a hallgatók tudás és képesség típusú kompetenciákkal meghatározott tanulási eredményeit vizsgálják és mérik fel. A teljesítményértékelés történhet a laborgyakorlaton zárthelyi formájában, illetve leadandó feladat formájában a laborvezető és a tantárgyfelelős döntése alapján. A félév végén a tantárgyból szerzett ismeretek önálló alkalmazásának bemutatása. A teljesítményértékelés pótlása a pótlási hét végéig lehetséges. | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző értékelés (elméleti zárthelyi dolgozat) alapvető célja a tudás és képesség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. A 7. oktatási héten, az előadás időpontjában tervezett teljesítményértékelés alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az elméleti zárthelyi dolgozat során azokról a számítástechnikai / programozási háttérismeretekről kell számot adni, amelyek segítenek az informatikai problémák azonosításában és megértésében, tehát az előadásokon elhangzottakból. A teljesítményértékelés pótlása a szorgalmi időszakban a laborgyakorlatokon lehetséges. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 25 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 15 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 30 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok alternatív részteljesítmény értékelés típusú feladattal kiválhatók a pótlási időszak végéig | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 48 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 35 |
összesen | 171 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. május 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Részletekbe menően ismeri és érti a műszaki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Képes információs és kommunikációs technológiákat és módszereket alkalmazni műszaki problémák megoldására.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a műszaki szakterülettel összefüggő új módszerek és eszközök fejlesztésében való közreműködésre. Hivatástudata elmélyült.
- Törekszik a széles körű, átfogó műveltség elsajátítására.
Önállóság és felelősség
- Értékeli beosztottjai munkáját, kritikai észrevételeinek megosztásával elősegíti szakmai fejlődésüket.
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Szakmai problémák megoldása során önállóan és kezdeményezően lép fel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
számítástechnikai fogalmak ismerete, programozási ismeretek |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
önálló problémamegoldás képessége, csoportmunka képessége, önálló információszerzés képessége |