Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Méréstechnika | |||
Measurement techniques
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBXMT | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Samu Krisztián | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | samuk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBXMT | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar, angol, német | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMETE94BG01 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIAMG1 |
Célkitűzés
A tantárgy célja a gépészeti és a mechatronikai rendszerekben jellemzően előforduló geometriai mennyiségek mérése és a mérési adatok feldolgozása. A hibák rendszerezése, jellegük, eredetük, és hatásuk csökkentésének módjai. Az időben változó, nemvillamos mennyiségek villamos mérése. A mérőlánc felépítése, szenzorok és jelátalakítók rend-szerezése köztes mennyiségek szerepe, mérési eljárások. Dinamikus és frekvencia-átviteli hibák. Jelek frekvencia analízisének alapjai. Bevezetés a digitális méréstechnikába és a mintavételezés szabályaiba.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a mérés definícióját és a méréstechnika szerepét a gépészetben, illetve a mechatronikában. Azonosítja a mérőlánc elemeit, illetve a szenzorok működésének - fizikai elvének és a mérhető mennyiségnek a kapcsolatát. Összefoglalja a legfontosabb passzív és aktív jelátalakítókat, illetve rendszerezésüket és működésüket. Ismeri a mérési eredmény (A és B típusú) alakját, a mérési adatok feldolgozásának módszereit: mérési adatok csoportba sorolása, kerekítési szabályok, megbízhatósági szint megválasztása. Ismeri a tapasztalati szórások és a hibaterjedés számításának módszereit (példákon keresztül is). Összefoglalja a mérési tevékenység történelmi hátterét, a modern mérésügy kialakulását, szervezeteit és az SI-rendszert. Érti a hitelesítés és a kalibrálás (lineáris regressziót) fogalmát, illetve a visszavezethetőség és leszármaztathatóság szabályait, továbbá a mérési hibák elemzésének és osztályozásának elveit: eredet, jelleg és forma szerint. Érti a hiba rendszámának fogalmát, illetve a mérésénél definiálható alapvető műszerjellemzőket: érzékenység, feloldás, felbontás. Megkülönbözteti a mérési hibákat (példákon keresztül is), illetve azok okát, tulajdonságait és megszüntetésük módját. Érti az időben változó fizikai mennyiségek mérésének problémáit idő-és frekvencia tartományban. Leírja a dinamikus kalibrációt első- és másodrendű rendszerrel modellezhető mérőláncokon. Azonosítja a műszaki jeleket, alapvető jeltípusok spektrumát és azok mintavételezési problémáit.
Képesség
Képes azonosítani a gépészeti, illetve mechatronikai mérések területeit. Vizsgálja egy egyszerűbb mechatronikai mérőlánc elemeit. Vizsgálja a mérési hibaokokat, illetve a mérési eredményben megjelenő hibákat. Alkalmazza a matematikai statisztika méréstechnikai jellegű módszereit. Alkalmazza a mérési eredmény A és B típusú megadási szabályait és a hibaterjedés számítási módszereit. Képes az időben állandó és változó mennyiségek mérési feladatait azonosítani és mérőszenzorokat hozzájuk rendelni. Leírja az alapvető jeltípusokat, illetve az első- és másodrendű mérőrendszer kalibrálásának feladatait. Kezeli a mechatronikai mérőláncok a kalibrálási, illetve a hitelesítési folyamatait. Excel és más adatfeldolgozó szoftverek felhasználásával kiválasztja a mérési eredmények feldolgozásának módját. Képes mérési jegyzőkönyv szabatos és szakmailag kifogástalan formára készítésére, gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Megtervezi hosszmérési feladatok mérőláncát és jegyzőkönyvezési metodikáját. Megtervezi a méréstechnikai folyamat minden egyes elemének kísérlettervét.
Attitűd
Az ismeretek bővítése során törekszik az előadóval, laborvezetővel és hallgató társaival való együttműködésre. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti méréstechnikai tudását. Nyitott a szoftveres statisztikai adatfeldolgozórendszerek alkalmazására. Nyitott az automatizált mérőrendszerek alkalmazására. Nyitott a méréstechnikában megjelenő új szenzorok és mérőrendszerek megismerésére. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti a villamos tudományterületek méréstechnikában való integrálási képességét. Törekszik a méréstechnika törvényi szabályozásai változásának követésére. Törekszik a szabatos, hibátlan, könnyen értelmezhető és formailag megfelelő mérési jegyzőkönyvek elkészítésre.
Önállóság és felelősség
Elfogadja laboratóriumi mérésekkel és jegyzőkönyvekkel kapcsolatos útmutatásokat. Felelősséget érez a kollégái munkája iránt a mérőcsapatban végzett mérési tevékenység során. Felelősséget vállal a mérési tevékenység körültekintő végrehajtására. Teljes körültekintéssel és határidőre értékeli a mérési feladatokat. Szakmai problémák megoldása során ellenőrzi a mérések törvényes előírásoknak megfelelését.
Oktatási módszertan
Előadások, mérőműszer bemutatók, laboratóriumi mérések, gépészeti alapmérések és műszerek megismerése alkalmazása, mérési jegyzőkönyvek elkészítése. Előadásokon matematikai, statisztikai és információelméleti megalapozással olyan gyakorlati mérési feladatok megoldása, amelyek általános műszaki alkalmazhatóságúak. Laborgyakorlatokon hosszméréstechnikai alapmérések lefolytatása és jegyzőkönyvezése, mely transzformálható más műszaki területekre is.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Hütte: A mérnöki tudományok kézikönyve - H fejezet. Springer, ISBN:9637775501, 2012
Jegyzet
Dr. Halász Gábor, Dr. Huba Antal: Műszaki mérések. Műegyetemi Kiadó, 2005
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0029_2A_Merestechnika - Czifra, Drégelyi-Kiss, Galla, Huba, Kis, Petróczky: Műszaki mérések, 2012.
http://www.mogi.bme.hu „EA” könyvtár és Teams csoport mappái
http://www.mogi.bme.hu „meresi_utmutatok” könyvtár és Teams csoport mappái
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. május 15. |
Hatályosság vége: | 2026. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelésekét évközi írásbeli teljesítménymérés (két összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és a laboratóriumi gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. 40%-os tanulmányi rész- és összteljesítmény feletethető meg elégségesen minimális hallgatói teljesítésnek. Az előadás részvétel nem kötelező. A gyakorlatokon való részvétel kötelező, melyekből egy kihagyható.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) a tantárgyon belüli laboratóriumi mérési gyakorlatok eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás és gyakorlat típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy 2 db laboratóriumi foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gyakorlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok tartalmát a laboratóriumi gyakorlat tematikája fedi le; a felkészülés tananyagát a laboratóriumi útmutató tartalmazza; a rendelkezésre álló munkaidő 10 perc a laboratóriumi gyakorlat kezdetén; sikertelen (40% alatti) eredmény esetén a mérési gyakorlatok nem folytathatóak; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) a tantárgyon belüli laboratóriumi mérési gyakorlatok eredményes elvégzéséhez feltétlenül szükséges tudás és gyakorlat típusú kompetenciaelemek meglétének ellenőrzése írásos formában (ellenőrző dolgozat), melyre a tantárgy 2 db laboratóriumi foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gyakorlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok tartalmát a laboratóriumi gyakorlat tematikája fedi le; a felkészülés tananyagát a laboratóriumi útmutató tartalmazza; a rendelkezésre álló munkaidő 10 perc a laboratóriumi gyakorlat kezdetén; sikertelen (40% alatti) eredmény esetén a mérési gyakorlatok nem folytathatóak; | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés, tevékeny részvétel a laboratóriumi mérési feladat megoldásában és a mérés végén a helyszínen elkészített jegyzőkönyv; az értékelés 6 db mérés eredménye alapján történik; 1 db labor gyakorlat kihagyható; 40%-os eredményességet el nem érő részteljesítmény értékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; | |
4. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően az elméleti ismeretekre fókuszál, így a méréstechnikai tevékenység gyakorlásához szükséges háttértudást helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrész az előadáson elhangzott és a letölthető prezentációk tartalmát képező tananyag, a rendelkezésre álló munkaidő 30 perc; 40%-os eredményességet el nem érő összegző tanulmányi teljesítményértékelés esetén a tantárgy teljesítése sikertelen; teljesítésére a tanulmányi teljesítményértékelési tervben meghatározott időpontban, előreláthatólag a14. heti előadás időpontjában kerül sor. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 8 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 8 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 34 % |
4. Évközi teljesítményértékelés | 50 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 85 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések egyenként javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás teljesítményértékelésenként egyenként lehetséges | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan teljesített laborgyakorlat csak a teljes laborgyakorlati cselekmény ismételt elvégzésével teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 16 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 48 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. május 15. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület alapvető jelentőségű elméleteit, összefüggéseit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Ismeri és érti a műszaki szakterülethez kapcsolódó és a szakmagyakorlás szempontjából kiemelt fontosságú más területek (elsősorban logisztikai, menedzsment, környezetvédelmi, minőségbiztosítási, információtechnológiai, jogi, közgazdasági, munka- és tűzvédelmi, biztonságtechnikai területek) terminológiáját, főbb előírásait és szempontjait.
- Részletekbe menően ismeri és érti a műszaki szakterület ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes az adott műszaki szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazni.
- Korszerű ismeretszerzési és adatgyűjtési módszerek felhasználásával innovatív módon képes megoldani a szakterületén felmerülő speciális műszaki problémákat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- Törekszik a minőségi követelmények betartására és betartatására.
- Felvállalja a műszaki szakterülethez kapcsolódó szakmai és etikai értékrendet.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes mérnöki feladatok megoldására.
- Munkatársait és beosztottjait felelős és etikus szakmagyakorlásra ösztönzi.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Ismeri a statisztika alapvető matematikai eljárásait. Ismeri fizikai mennyiségek alapvető mérési elveit. |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
Képes önálló mérési feladat végrehajtására és aznnak megfelelő dokumentálására. |