Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szervopneumatika | |||
Servopneumatics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMIBXSP | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 2 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Czmerk András József (71543276716) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | czmerk@mogi.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék | |||
https://www.mogi.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBXSP | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMIAMG2 |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a pozíció szabályozás céljára alkalmazott konvencionális és nem fix értékű szabályozásokat, valamint a korszerű szervopneumatikus és elektropneumatikus energiaátviteli és irányítórendszerek működésének megismerése laboratóriumi körülmények között. A programozható logikai vezérlők (PLC-k) speciális funkcióinak megismerése (digitális és analóg I/O csatornák kezelése, AD/DA konverzió, HMI), valamint ezen eszközök programozásának alkalmazói szintű elsajátítása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az ipari irányítási rendszerekben alkalmazott távadóknál szabványos jelszinteket. Érti az AD/DA átalakítás alapfogalmait, jellemzőit, átalakítási stratégiákat. Tájékozott a proporcionális nyomásszabályozó, proporcionális szelep, nyomástávadó, útmérő, működési elvét és illesztését PLC AD/DA I/O csatornáihoz. Átlátja a pozíció-, sebesség- nyomaték- szabályozási kör struktúráját. Megkülönbözteti a pozíciószabályozásnál alkalmazott rendszertechnikai elemeket. Ismeri a szervohajtások pozíció meghatározására szolgáló mérőrendszerek főbb jellemzőit, kiválasztásának szempontjait és a koordinátarendszerek jellemző pontjait. Tájékozott a szervopneumatikus pozíciószabályozás elemeit illetően. Ismeri a szervopneumatikus pozíciószabályozások programozására szolgáló algoritmusokat. Azonosítja a többtengelyes pozícionálásnál alkalmazott rendszerelemeket. Tisztában van a pozíciószabályozás elméleti és gyakorlati kérdéseivel.
Képesség
Azonosítja a mechatronikában használatos fogalmakat és változókat szervopneumatikus rendszerekben. Képes a szervopneumatikus hajtások, szabályozások megtervezésére. Kiválasztja a szervopneumatikus hálózatok pneumatikus és egyéb elemeit. Kezeli a megvalósított rendszerek irányító algoritmusait. Képes önállóan elsajátítani tetszőleges pozíciószabályozási programnyelvet a tanult ismeretekre támaszkodva. Vázolja a szakterülettel kapcsolatos gondolatait rendezett formában szóban és írásban. Elkészíti szabványos programnyelven a megtervezett irányító algoritmust. Azonosítja a mechatronikában használatos fogalmakat és változókat fluid rendszerekben. Kifejezi szakmai jellegű gondolatait rendezett formában szóban és írásban. Javaslatot tesz az általa megismert szervopneumatikus rendszer optimalizálására.
Attitűd
Részt vesz az ismeretek bővítésében az oktatóval és hallgató társaival. Fogékony a folyamatos ismeretszerzésre, mellyel bővítheti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Törekszik az szervopneumatikus hajtások problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének a szervopneumatikus feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a szervopneumatikus hajtás feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket és korrigálja tevékenységét. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza. Elkötelezett gondolkozásában és cselekedeteiben a rendszerelvű megközelítésre. Felelősséget érez és cselekedeti összhangban vannak a szakterületre jellemző elvárásokkal.
Oktatási módszertan
Előadások az tantárgy elméleti ismereteinek összefoglalására szolgálnak, valamint megalapozzák a laboratóriumi foglalkozások ismeretanyagát. A laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített önállóan végzendő, valamint 2-4 fős csoportokban szervezett projekt feladatok, munkaszervezési technikák, feladat és munkamegosztás.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mogi.bme.hu/letoltes/MECHATRONIKAI%20&%20IR%C3%81NY%C3%8DT%C3%81STECHNIKAI%20T%C3%81RGYAK/SZERVOPNEUMATIKA/
https://www.mogi.bme.hu/tantargyak/BMEGEMIBXSP
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Hatályosság vége: | 2027. július 15. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két szintfelmérő), két projekt feladat dokumentáció (két részteljesítmény értékelés) és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A két szintfelmérő elsősorban a tananyag elméleti ismeretei elsajátításának ellenőrzésére szolgál. A Részteljesítmény értékelés a projektfeladatok megoldásának dokumentálására szolgál.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | szintfelmérő (diagnosztikus) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat) a tantárgyon belüli további tanulmányi eredményes elvégzéséhez fel-tétlenül szükséges tudás típusú kompetencialemek meglétének ellenőrzése írásos formában, melyre a tan-tárgy laboratóriumi foglalkozásán kerül sor; a szintfelmérő értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a gya-korlatvezető határozza meg; az ellenőrző dolgozatok tesztkérdésekből állnak, melyek az egyes fogalmak ér-telmezését és az azok közötti összefüggések felismerését vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 10 perc; | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (két projekt feladat dokumentáció) a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önálló-ság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített jegyzőkönyv és a csoportosan (2-3 fő) készített projekt feladat dokumentáció, a tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az előadó egységesen határozza meg; | |
3. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés (aktív részvétel - kimagasló teljesítmény laboratóriumi foglalkozáson) a tantárgy tudás, ké-pesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési mód-ja, melynek megjelenési formája a laboratóriumi foglakozáson a kiadott feladat gyors, kreatív, újszerű megoldása; az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a tantárgy előadója együttesen határozza meg; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
3. Évközi teljesítményértékelés | 5 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a szorgalmi időszakban kijelölt pótlási alkalommal elvégezhetők, de ez nem kötelező | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 40 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2022. szeptember 2. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2027. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
mechatronikai_mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
Képesség
- Képes átfogó elméleti ismereteit a gyakorlatban is alkalmazni a gépészetet az elektronikával, az elektrotechnikával és a számítógépes irányítással szinergikusan integráló berendezések, folyamatok és rendszerek területén.
Attitűd
- Megszerzett ismereteire alapozva integrátori szerepet tölt be a műszaki (elsősorban gépészetmérnöki, villamosmérnöki, informatikai) tudományok integrált alkalmazásában, valamint minden olyan tudományterület műszaki támogatásában, ahol az adott szakterület szakemberei mérnöki alkalmazásokat, megoldásokat igényelnek.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |