Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mechanika | |||
Mechanics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBEME | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 2 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Kovács Ádám | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | adamo@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMBEME | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a legfontosabb statikai és szilárdságtani alapfogalmakat és mód-szereket: merev test, kényszer és terhelés modellek. Erőrendszerek redukálása, egyenértékűsége, koncentrált erőkből és erőpárokból álló erőrendszer eredője. Súlypontszámítás, megoszló párhuzamos erőrendszer legegyszerűbb eredő-je. Síkbeli rúdszerkezetek egyensúlya, belső erői. A feszültség és alakváltozási állapot meghatározása normálerő ese-tén. Az egyszerű Hooke-törvény. Síkidomok pontra, tengelyre és tengelykeresztre számított másodrendű nyomatékai. Feszültségi és alakváltozási állapot tiszta, egyenes hajlítás esetén. Kör és körgyűrű keresztmetszetű rudak csavarása. Méretezés, ellenőrzés. Feszültségi és alakváltozási állapot. Feszültség és alakváltozási mátrix. Főfeszültségek, főnyú-lások, feszültségi és alakváltozási főirányok. A feszültségi Mohr-körök. Az általános Hooke-törvény. Méretezés, el-lenőrzés többtengelyű feszültségi állapot esetén: a Mohr és HMH-elméletek.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a szilárdtest mechanika általánosan használt fogalomrendszerét; Ismeri a merevtest modellt, az alapvető síkbeli kényszereket és terhelési módokat; Átlátja a rúdszerkezetek közötti különbségeket, a belső erők meghatározásának módját; Tisztában van az igénybevételek közötti függvénykapcsolatokkal, az igénybevételi ábrák rajzolási módjával; Ismeri a merev testek egyensúlyi egyenleteit, azok felírási módjait; Tisztában van a merev test súlypontszámításának módjával, annak jelentőségével; Érti az egyenes rudak normálerőből, hajlításból és körkeresztmetszetű rudak csavarásból származó feszült-ség állapotának meghatározási módját; Érti a lineárisan rugalmas testek általános szilárdsági vizsgálatához szükséges alapfogalmakat; Tisztában van az egyszerű és az általános Hooke-törvény közötti különbséggel; Érti a Mohr- és a Huber-Mises-Hencky-féle feszültségelméleteket.
Képesség
Képes a valós rendszerek egyensúlyát egyszerű merevtest modellekkel leírni; Azonosítja a feladat statikai vagy szilárdságtani jellegét, a bemenő adatok elégségességét; Képes a szükséges egyensúlyi egyenletek többféle felírására; Javaslatot tesz az egyensúlyi egyenletek megoldási módjára; Értékeli az egyensúlyi helyzet vizsgálata során kapott eredményeket; Képes a belső erők igénybevételi ábrákkal történő ábrázolására; Feltárja a belső erőknek és nyomatékoknak a rúd hossza menti változását; Feltárja az alapvető statikai és szilárdságtani feladatok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret; Vizsgálja a szilárdtest veszélyes pontjában kialakuló feszültségi állapotot; Kiszámítja a szilárdságilag releváns pontokban ébredő főfeszültségeket és feszültségi főirányokat.
Attitűd
Bővíti statikai és szilárdságtani ismereteit az órán elhangzottak és az önálló felkészülés alapján; Képességeinek maximumát nyújtva törekszik, hogy tanulmányait a lehető legmagasabb színvonalon, elmé-lyült és önálló alkotásra képes tudásra szert téve végezze; Folyamatos ismeretszerzéssel, a korszerű tudásbázisok használatával is bővíti tudását; Törekszik a mechanikai probléma megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára; Elmélyült gondolkodással és szorgalommal fejleszti ismereteit az érthető, pontos és hibamentes feladatmeg-oldás területén.
Önállóság és felelősség
Önállóan értékeli a felmerülő statikai és szilárdságtani problémákat; A rendelkezésre álló szakmai források és saját ismerete szerint önállóan végzi az egyszerű statikai és szi-lárdságtani feladatok megoldását; Változásra és javításra nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket; A szükséges és engedélyezett helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Felelősséget érez aziránt, hogy munkájának minőségével és az etikai normák betartásával példát mutasson társainak.
Oktatási módszertan
A tárgy előadásai tanteremben történnek. Az alapfogalmakat és a fontos matematikai összefüggéseket a magyarázó ábrákkal együtt az előadó táblára írja, lehetőséget adva a hallgatóknak az együtt haladásra, a közös gondolkodásra. A szóbeli magyarázatot színesíti a PowerPoint prezentáció, amely az elméleti anyag gyakorlati megvalósulására mutat színes fényképfelvételeket, ill. videókat. A leglényegesebb összefüggések is kivetítésre kerülnek, segítve a hall-gatói jegyzet pontosítását. A számítási gyakorlatok tanteremben történnek, ahol a gyakorlatvezető táblára írva részle-tesen elmagyarázza a megoldási módszert és annak alkalmazását. Az otthoni felkészülést kötelező és fakultatív házi feladatok önálló vagy csoportos megoldása segíti.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Mechanika mérnököknek. Statika. Szerk. M. Csizmadia B., Nándori E., Nemzeti Tankönyvkiadó, 2002. ISBN 9789631928501
Mechanika mérnököknek. Szilárdságtan. Szerk. M. Csizmadia B., Nándori E., Nemzeti Tankönyvki-adó, 1999. ISBN 9789631934571
Jegyzet
Béda-Kocsis: Statika, Műegyetemi Kiadó, 45027. 2021.
Elterné: Statika példatár, Műegyetemi Kiadó, 45040. 2021.
Béda: Szilárdságtan, Akadémiai Kiadó, 45024; Elterné: Szilárdságtan példatár, Műegyetemi Kiadó, 45062. 2021.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tantárgyból a tanulási eredmények évközi értékelése kizárólag évközi írásbeli teljesítménymérések (rész tanulmányi teljesítményértékelések formájában) alapján történik. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 4 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés a tárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompe-tenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan ké-szített házi feladat. A házi feladat egy-egy lényeges anyagrészt fed le; tartalmát, részkövetelményeit, vala-mint beadási határidejét a tárgyfelelős, értékelési módját és eredményét a gyakorlatvezető határozza meg. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, de elégtelen teljesítése önmagában még nem von maga után elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet | |
Leírás: | Az írásbeli vizsga során a kiadott számítási feladatok megoldására 90 perc áll rendelkezésre. A kiadott feladatok a tananyag lényeges részeire fókuszálnak, a kidolgozás számszerű megoldást és esetenként szöveges válasz megadását is igényli. A vizsgán a teljesítményértékelés méri a hallgató ismereteinek mélységét, a szakmai érvelés képességét, és az ismeretek megfelelő alkalmazásának attitűdjét is. | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátozottan módosulhat | |
Leírás: | A szóbeli vizsga során Hallgató 2 db elméleti jellegű kérdés segédeszköz használata nélküli megválaszolására kötelezett. A szóbeli vizsga méri a probléma megértés képességét, az elméleti tudást, a verbális kifejezést képességét és a szakszerű válaszadás attitűdjét is. Sikeres szóbeli vizsgával az írásbeli vizsgán elért eredményét a hallgató egy jeggyel javíthatja, Sikertelen vizsga esetén egy jeggyel rontható. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Szóbeli részvizsga | 50 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 16 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 6 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri az energetikai mérnöki szakmához szorosan kapcsolódó természettudományos és műszaki elméletet és gyakorlatot, rendelkezik a megfelelő szintű manuális készségekkel.
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Tevékenységét rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján komplex megközelítésben, a fenntarthatóság és energiatudatosság szempontjait előtérbe helyezve végezi.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |