Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Gépek dinamikája | |||
Dynamics of Machines
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBGGE | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | kapcsolt | kapcsolt | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Bachrathy Dániel Sándor (72013515812) | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | bachrathy@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMBGGE | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMMBXM4, BMETE93BG04 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMMAG41 |
Célkitűzés
A tantárgy egyik fő célja, hogy az alapvető rezonancia jelenségeket, modális leírásokat, a fontosabb rezgésszigetelési és gépalapozási módszereket, illetve a kapcsolódó matematikai és numerikus szimulációs eszközöket megismertesse a hallgatókkal. A tárgy oktatása során a hallgatók elsajátítják az alábbi ismereteket: A rezgésszigetelés alapfogalmai, aktív és passzív rezgésszigetelés tervezése. Modális analízis, annak kisérleti eszközei, gyors Fourier transzformáció (FFT) alkalmazása Gerjesztési módszerek, frekvencia átvételi függvények mérése gépeken A modális eredmények alkalmazása a fejlesztéseben. Rezgésfelügyelet mint a karbantartás eszköze. Spektrum és kepstrum alkalmazása forgórészek, csapágyak, szerszámgépek rezgésfelügyeletében. A számítógépi szimuláció lehetőségei és korlátjai dinamikai vizsgálatokban, alapvető numerikus módszerek és szimulációs szoftverek. A tárgy másik célja az elméleti ismeretek mellett a tanult jelenségek laboratóriumi környezetbe történő bemutatása.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a rezonancia jelenségeket egy- és több szabadsági fokú rendszereknél; Érti az alá- és föléhangolt rezgésszigetelés elvi lépéseit; Azonosítja a rezonanciában való üzemelés következményeit és a rezonancián való áthaladás feltételeit; Átlátja a modális analízis ( modal analysis ) matematikai eszközeit; Érti a több szabadsági fokú gépek alapozásának elméletét; Ismeri a kísérleti modális analízis gerjesztő- és adatgyűjtő eszközeit; Átlátja a dinamikai rendszerek frekvencia tartományban történő leírását; Megnevezi a kísérleti modális analízis klasszikus módszereit; Ismeri az arányos és nem arányos csillapítású rendszerek modellezési lehetőségeit; Érti a kontinuum rúd rezgéseinél tapasztalt sajátfrekvenciák és lengésképek fizikai tartalmát;
Képesség
Leírja a valós gépészeti szerkezetek dinamikai modelljét; Javaslatot tesz a matematikai modellek felállítására, azok kvalitatív elemzésére; Értelmezi a passzív és aktív rezgésszigetelés kapcsolatát; Képes egy mechanikai rendszer rezonancia tartományának meghatározására; Tudását felhasználva képes egy egyszerű gépalap megtervezésére; Kiválasztja a modál analízishez szükséges mérőeszközöket; Megtervezi a modál analízis adatgyűjtési specifikációját; Megoldja a dinamikai rendszer sajátfrekvenciáinak elhangolását; Tudását felhasználva megtervezi a rezgésfelügyeleti rendszert; Képes egy megadott dinamikai rendszer numerikus szimulációjára.
Attitűd
Fogékony a természettudomány összefüggéseinek alapos megértésére; Munkája során folyamatos szakmai ismeretszerzéssel bővíti tudását; Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára; Törekszik a gépalapozás mechanikai problémamegoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára; Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a gépalapozás és rezgésfelügyelet modellezésével kapcsolatos feladatok és problémák végiggon-dolását és adott források alapján történő megoldását; Értékeli a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket ; Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Ellenőrzi az általa megtervezett gépészeti szerkezeteket; Felelősséget vállal az általa elkészített mérnöki munkáért.
Oktatási módszertan
A tantárgy heti két óra elméleti és egy óra gyakorlati és egy óra labor kurzusból. Az előadáson közölt elméleti anya-gok megértését a laboron bemutatott mintapéldák segítik. Az előadás során a legfontosabb anyagrészek levezetése táblán történik annak érdekében, hogy a közös munka elősegítse a tananyag megértését a hallgatók számára. Az elméleti kurzusokon kivetített animációk és mintapéldák tovább segítik a tananyag elsajátítását. Az előadásokon és laborokon felhasznált anyagokat a hallgatók letölthetik. A félév során rendszeres konzultációkat biztosítunk.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Ludvig Gy.: Gépek dinamikája, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1983. ISBN: 963-10-4802-0. 2021.
Makhult M.: Gépalapok rezgéstani méretezése, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1963. 2021. ISBN: 000-00-0000-0.
Baráti A., Hajdu Gy., Láng F., Onódi K., Pápai F., Szerszámgép vizsgálatok. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1988. ISBN: 963-10-7181-2. 2021.
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
Bachrathy D.: Laboratóriumi oktatási segédlet. http://www.mm.bme.hu
Bachrathy D.: Segédlet numerikus szimulációhoz. http://www.mm.bme.hu
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tantárgy során a tanulási eredmények értékelése három évközi részteljesítmény értékelés (kötelező házi feladat elkészítése a labor mérési eredmények és a kapcsolódó elméleti levezetésekkel kapcsolatban) és a laborgyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik, valamint a vizsgaidőszakban szóbeli vizsga (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a laborvezető határozza meg; A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a laborvezető határozza meg; |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja szóbeli felelet formájában, amely alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére, az azok kö-zötti összefüggések megértésére és a problémafelismerésre fókuszál; a rendelkezésre álló idő legalább 10 legfeljebb 20 perc; A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja szóbeli felelet formájában, amely alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére, az azok kö-zötti összefüggések megértésére és a problémafelismerésre fókuszál; a rendelkezésre álló idő legalább 10 legfeljebb 20 perc; |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 33 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Szóbeli részvizsga | 100 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
vizsgafelkészülés | 35 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
gépészmérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
- Műszaki szakterületen felmerülő problémák megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus matematikai, természet- és társadalomtudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Attitűd
- Nyitott és fogékony a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |