Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Biomechanika | |||
Biomechanics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBMBM | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Insperger Tamás Antal | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | insperger@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEEMMBMBM | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEMMBXM3 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A Biomechanika (BMEGEMMBMBM) tantárgya elsődleges célja, hogy bemutassa a hallgatóknak a különböző mozgásformákat, az in-vitro és in-vivo vizsgálatokat, különös tekintettel a korszerű mozgásvizsgálati rendszerekre. További cél a tantárgysorán a különböző módszerekkel mért adatokból számítható paraméterek meghatározása, a mozgásvizsgálatok gyakorlati alkalmazhatóságának ismertetése az állat- és humángyógyászatban egyaránt.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Átfogóan ismeri a mozgás-szervrendszerek anatómiáját és annak elemeit; Ismeri a biomechanikához szükséges mechanikai fogalmakat; Ismeri az in-vitro és in-vivo vizsgáló módszereket, a mérhető és számítható paramétereket és azok alkalmazási körét; Átlátja a mozgásformákat és jellemzéséhez használt mechanikai fogalmakat; Átlátja a korszerű mozgásvizsgáló rendszereket, a mérhető paramétereket; Átlátja az alsó végtag mozgásainak méréséhez használt speciális módszereket, a mérhető, számítható paramétereket; Tisztában van az felső végtag mozgásainak méréséhez használt speciális módszerekkel, a mérhető, számítható paraméterekkel; Tisztában van az egyensúlyozó képesség mérésére használt speciális módszerekkel, a mérhető, számítható paraméterekkel; Tisztában van a gerinc modellezésére használható módszerekkel; Érti az in-vitro és in-vivo vizsgálatok gyakorlati használati körét.
Képesség
Képes állati szövetek mechanikai leírására használható mérési módszerek kiválasztására; Képes humán szövetek mechanikai leírására használható mérési módszerek kiválasztására; Használja az állati mozgásformák felismerésére, a kineziológiai és mechanikai csoportokba sorolást; Használja a humán mozgásformák felismerésére, a kineziológiai és mechanikai csoportokba sorolást; Alkalmazza az állati és humán mozgások többszempontú elemzését; Képes a megfelelő mozgásvizsgálati módszerek (eszközök, mérési módszerek, mérhető és számítható paraméterek) kiválasztására és elvégzésére; Alkalmazza a mérhető paraméterekből számítható paraméterek segítségével egyes mozgásformák mechanikai leírását; Azonosítja az egyszerűbb biomechanikai problémákat, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret; Informatikai ismereteinek birtokában előkészíti a mozgásvizsgálatok elvégzését; Gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezi.
Attitűd
Törekszik az ismereteinek bővítésére és az együttműködésre az oktatóval és hallgató társaival egyaránt; Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti szakmai tudását; Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára; Törekszik a biomechanikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára; Fogékony a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a biomechanikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását; Nyitottan elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket; Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában; Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést támogatja; Felelősséget vállal az általa elkészített mérnöki munkáért.
Oktatási módszertan
A tantárgy heti két óra elméleti kurzusból áll. Az előadás során a legfontosabb anyagrészek levezetése táblán történik annak érdekében, hogy a közös munka elősegítse a tananyag megértését a hallgatók számára. Az elméleti kurzuso-kon kivetített animációk és mintapéldák tovább segítik a tananyag elsajátítását. A félév során rendszeres konzultáci-ókat biztosítunk. Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport-munkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Kocsis L., Kiss R.M. Illyés Á. (szerk): Mozgásszervek biomechanikája. Terc Kiadó, 2007. ISBN 9789639535640.
Jegyzet
Halász G. (szerk): Modellezés a biomechanikában. Műegyetem Kiadó, 2006.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. július 1. |
Hatályosság vége: | 2026. június 30. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli teljesítménymérések (rész- és összegző tanulmányi teljesítményér-tékelés), valamint az előadásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompe-tenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat egyrészt a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértéke-lés során. A részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fele-lősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | összegző (szummatív) értékelés | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dol-gozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafel-ismerést és -megoldást helyezi a középpontba, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy elő-adója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az előadó a tárgyfeleéőssel közösen határozza meg. Az adott félévben a részletek a félév elején kerülnek ismertetésre. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 80 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 20 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Évközi összegző teljesítményértékelések egyenként eredményesen teljesítendők-e? | ||
igen | ||
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Összegző teljesítményértékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
az összegző (szummatív) teljesítményértékelések csak ÖSSZEVONTAN javíthatók, illetve ismételhetők | ||
Összegző teljesítményértékelés ismétlő-javítási lehetősége engedélyezett-e, ha igen, milyen formában: | ||
az ismétlő-javítás lehetősége kizárt | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 4 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 26 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. július 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. június 30. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Mechatronikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Összefüggéseiben ismeri és alkalmazza a mechatronikai mérnöki szakmához kötött természettudományos és műszaki elméleti ismereteket és ok-okozati összefüggéseket.
Képesség
- Képes a mechatronikai területen alkalmazott anyagok laboratóriumi vizsgálatára, a vizsgálati eredmények statisztikai kiértékelésére, dokumentálására, és a kísérleti és elméleti eredmények összevetésére.
Attitűd
- Megszerzett ismereteire alapozva integrátori szerepet tölt be a műszaki (elsősorban gépészetmérnöki, villamosmérnöki, informatikai) tudományok integrált alkalmazásában, valamint minden olyan tudományterület műszaki támogatásában, ahol az adott szakterület szakemberei mérnöki alkalmazásokat, megoldásokat igényelnek.
Önállóság és felelősség
- Megszerzett tudását és tapasztalatait formális, nem formális és informális információátadási formákban megosztja szakterülete művelőivel.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |