Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Mechanika szigorlat | |||
Mechanics Global Exam
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMBTMS | |||
Tantárgyjelleg | kontaktóra nélküli tanegység (kritériumkövetelmény) | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | szigorlat | |||
Tantárgy kreditértéke | 0 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Insperger Tamás Antal | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | insperger@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | https://www.mm.bme.hu/edu/?BMEGEMMBTMS | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező kritériumkövetelmény | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | BMEGEMMBTM3 | |||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgy célja, hogy a hallgatók számot adjanak a három féléves kötelező mechanika (Mechanika I-II-III) tárgyakban elsajátított tudásukról, igazolhassák a mechanikai feladatok megértése, az elsajátított megoldási módszerek alkalmazása terén megszerzett képességeiket, bemutassák a mechanikai problémákkal szembeni attitűdjüket és bizonyíthassák önállóságukat és felelősségüket az önálló és szakmailag igényes feladatmegoldás, ill. szóbeli ismeretközlés terén.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a Statika alapvető fogalomrendszerét, a tartós nyugalomban lévő szilárdtestek mechanikai vizsgálatának módszereit. Érti a Szilárdságtan alapvető fogalomrendszerét, a lineárisan rugalmas szilárdtestek mechanikai vizsgálatának módszereit. Tájékozott a Dinamika alapvető fogalomrendszerével, a merev testek mozgásának vizsgálati módszereit illetően. Tisztában van a Rezgéstan alapvető fogalomrendszerével, a merev testekből álló mechanikai rendszerek harmonikus rezgésének vizsgálati módszereivel. Megkülönbözteti a szilárdtestek különféle modelljeit, mely alapja a mechanikai analízisnek. Leírja a statikai alapegyenleteket, melyekkel a támasz- és belső erőrendszer meghatározható. Átlátja a dinamikai alapegyenleteket, melyekkel a mozgó merev test sebesség- és gyorsulásállapota meghatározható. Érti a mechanikai rendszerek mozgásegyenleteit, melyekből a sajátrezgések frekvenciái meghatározhatók. Birtokában van azon megoldási módszereknek, melyekkel a lineárisan rugalmas test feszültségi állapota, alakváltozási állapota és elmozdulásmezője rúdmodellel meghatározható. Összefoglalja mindazon mechanikai ismereteket, melyek az alapmechanikához tartoznak.
Képesség
Képes a valós rendszerek egyensúlyát egyszerű merevtest modellekkel leírni. Azonosítja a feladat statikai, szilárdságtani, dinamikai vagy rezgéstani jellegét, a bemenő adatok elégségességét. Képes a szükséges egyensúlyi vagy mozgásegyenletek többféle felírására. Javaslatot tesz a mechanikai rendszer egyensúlyát vagy mozgását leíró egyenletek megoldási módjára. Értékeli az egyensúlyi helyzet vagy a mozgásállapot vizsgálata során kapott eredményeket. Képes a mechanikai rendszerre ható erők szabadtestábrával történő ábrázolására. Feltárja a külső és belső erőrendszerek hatását a szilárdtest egyensúlyi vagy mozgásállapotára. Feltárja az alapvető mechanikai feladatok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati hátteret. Vizsgálja a szilárdtest veszélyes pontjaiban kialakuló feszültségi és alakváltozási állapotot. Kiszámítja mechanikai rendszer pontjaiban a releváns mechanikai mennyiségeket.
Attitűd
Bővíti alapmechanikai ismereteit a tárgyak óráin korábban elhangzottak és az önálló felkészülés alapján. Képességeinek maximumát nyújtva törekszik, hogy tanulmányait a lehető legmagasabb színvonalon, elmélyült és önálló alkotásra képes tudásra szert téve végezze. Folyamatos ismeretszerzéssel, a korszerű tudásbázisok használatával is bővíti tudását. Törekszik a mechanikai probléma megoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára. Elmélyült gondolkodással és szorgalommal fejleszti ismereteit az érthető, pontos és hibamentes feladatmegoldás területén.
Önállóság és felelősség
Önállóan értékeli a felmerülő alapmechanikai problémákat, az elemzés során kapott eredményeket. A rendelkezésre álló szakmai források és saját ismerete szerint önállóan végzi az egyszerű statikai, szilárdságtani, dinamikai és rezgéstani feladatok megoldását. Változásra és javításra elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. A szükséges és engedélyezett helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a felkészülés során. Felelősséget érez aziránt, hogy munkájának minőségével és az etikai normák betartásával példát mutasson társainak.
Oktatási módszertan
A tárgy kontaktóra nélküli vizsgából áll, ezért az oktatás módszertana a felkészülés segítésére korlátozódik. En-nek hagyományos és jól bevált formája a hallgatók és oktatók közötti személyes vagy írásbeli kommunikáció. Az ilyen konzultációk alapja a hallgatók egyéni felkészülése, mely során bizonyos fogalmak, megoldási módszerek tisztázásra szorulhatnak. A konzultációt végző oktató akár a hallgató által hozott feladat, akár saját oktatói gyakorlatából merített mintafeladat megoldásával segíthet a hiányosságok megszüntetésében, a helyes értelmezésben.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Muttnyánszky Á.: Szilárdságtan, Műszaki Könyvkiadó, 1981. ISBN 9631035913. 2023.
Csernák Gábor: Statika, Akadémiai Kiadó, 2024. ISBN 0000000000000.
Csernák Gábor: Szilárdságtan, Akadémiai Kiadó, 2021. ISBN 978 963 454 698 6
Jegyzet
Csernák Gábor: Dinamika, Akadémiai Kiadó, 2018. ISBN 9789630599245.
Csernák G, Stépán G: Rezgéstan, Akadémiai Kiadó, 2019, ISBN 9789634544739.
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2024. január 1. |
Hatályosság vége: | 2028. július 15. |
Általános szabályok
A tanulmányi teljesítmény értékelése kötelező írásbeli és szóbeli vizsga alapján történik. Az írásbeli dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani, másrészt a szükséges lexikális ismereteket kéri számon a teljesítményértékelés során. Az szóbeli vizsga méri a mechanikai probléma megértésének képességét, az elméleti tudás meglétét, a verbális kifejezést megfelelő képességét és a szakszerű válaszadás attitűdjét is. A hallgatónak felkészülési idő áll rendelkezésükre, majd válaszukat szóbeli felelet formájában ismertetik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Írásbeli teljesítményértékelés (kötelező): Mechanika I. (statika), Mechanika II. (szilárdságtan) és Mechanikai III. (dinamika és rezgéstan) feladatok megoldása 135 perc alatt. A feladatok a tananyag lényeges, összefüggő részeire fókuszálnak, a kidolgozás számszerű megoldást és esetenként szöveges választ igényel. A teljesítményértékelés méri a hallgató ismereteinek mélységét, a szakmai érvelés képességét, és az ismeretek megfelelő alkalmazásának attitűdjét. A sikeres írásbeli vizsga feltétele, hogy a hallgató mind a három tantárgy feladatait külön-külön legalább elégségesre oldja meg (azaz külön-külön elérjen legalább 40%-ot). | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | Szóbeli teljesítményértékelés (kötelező elem): Mechanika I. (statika), Mechanika II. (szilárdságtan) és Mechanikai III. (dinamika és rezgéstan) tantárgyakból három elméleti kérdés segédeszköz használata nélküli megválaszolása. Az szóbeli vizsga méri a mechanikai probléma megértésének képességét, az elméleti tudás meglétét, a verbális kifejezést megfelelő képességét és a szakszerű válaszadás attitűdjét is. A hallgatónak felkészülési idő áll rendelkezésükre, majd válaszukat szóbeli felelet formájában ismertetik. A sikeres szóbeli vizsga feltétele, hogy a hallgató mind a három kérdésre külön-külön legalább elégségesre válaszoljon (azaz külön-külön elérjen legalább 40%-ot). |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
A tárgyhoz nem tartozik szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 70 % |
Szóbeli részvizsga | 30 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
összesen | 0 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2024. január 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2028. július 15. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Részletesen ismeri és érti a termékfejlesztéshez és -tervezéshez kötött elméletet és gyakorlatot.
- Ismeri a terméktervezői szakterületen alkalmazott anyagokat, összetételüket, tulajdonságaikat, alkalmazási területeiket, az anyagjellemzők és a feldolgozás közötti összefüggéseket.
- Részletesen ismeri és érti a korszerű tervezési elveket és módszereket, a hagyományos és különleges gyártástechnológiai eljárásokat és működési folyamatokat.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
- Képes a tervezésmódszertan eljárása szerint, önállóan, alkotó módon a teljes termékéletpályát megtervezni, figyelembe véve az esztétikai, használati, piaci, környezetvédelmi, időtállósági, üzembiztonsági, kivitelezhetőségi és etikai szempontokat.
- Képes összetett termékek formai és konstrukciós tervezése során felmerülő nem szokványos problémák megoldásához az elméleti ismereteit önállóan bővíteni és az új elméletet a probléma gyakorlati megoldásában alkalmazni.
Attitűd
- Fogékony a termékek életciklusa során felmerülő környezeti problémák megoldására, törekszik a fenntarthatóság, az egészségtudatosság követelményeinek érvényesítésére.
- A feladatok megoldása során munkáját kreativitás, rugalmasság, és a mérnöki etika szabályainak betartása jellemzi.
- Törekszik arra, hogy önképzése a terméktervezés és kapcsolódó részterületein folyamatos és szakmai céljával megegyező legyen.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
- Döntéseit körültekintően, más (elsősorban jogi, közgazdasági, energetikai, környezetvédelmi, építészeti, orvosi) szakterületek képviselőivel konzultálva önállóan hozza, melyekért felelősséget vállal.
- Önállóan hozott döntései során figyelemmel van a környezetvédelem, a minőségügy, a fogyasztóvédelem, a termékfelelősség, az egyenlő esélyű hozzáférés elvére és alkalmazására, a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, az ergonómia és pszichológia, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |