Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Munkaközegek | |||
Working fluids
|
||||
Tantárgykód | BMEGEENBVMK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 0 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | - | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 3 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Dr. Imre Attila Rikárd | ||
beosztása: | egyetemi tanár | |||
elérhetősége: | imreattila@energia.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék | |||
http://www.energia.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | ftp://ftp.energia.bme.hu/pub/ | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | szabadon választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy bemutassa a hallgatóknak az energetikai körfolyamatokat, az ezekben használt munkaközegeket és ezeknek a munkaközegeknek a kiválasztsi kritériumait. átismétlik a kapcsolódó termodinamikai fogalmakat és törvényszerűségeket. Megismerkednek a munkaközegválasztáshoz szükséges termodinamikai, fizikai és kémiai adatbázisokkal. Megismergednek a munkaközegek különbőző kritériumokon alapuló kategorizálására.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri az energetika általánosan használt fogalomrendszerét. Átfogóan ismeri a termodinamika alapjait képző valamennyi főtételt. Ismeri az állapotjelzők közötti főbb függvénykapcsolatokat. Értelmezi az energiatermelésben fontos körfolyamatok lépéseit. Értelmezi és tudja használni a termodinamikai entrópiamaximum elvét. Érti az állapotdiagramok és fázisdiagramok felépítését és használatának módját. Érti a munkaközegek leírására szolgáló módszereket és jellemzőket. Tájékozott az energiaátalakító (munkaszolgáltató és munkafelvevő) gáz- és gőzkörfolyamatok felépítéséről és működéséről. Tisztában van a helyettesítő körfolyamat koncepciójával. Tudomása van a körfolyamatok jellemzésére szolgáló mennyiségek (hatásfok, hatásosság, teljesítménytényező) használatáról.
Képesség
Képes az energiaátalakító rendszerek absztrakt termodinamikai modellekkel történő leírására. Alkalmazza a termodinamikai rendszerekben végbemenő folyamatok leírásához szükséges modelleket. Megoldja az energiaátalakító folyamatok többszempontú analízisét. Képes a termodinamikai folyamatok állapotdiagramokban történő ábrázolására. Értelmezi az egyszerűbb és összetettebb energetikai problémákat. Javaslatot tesz összetett, nagy számításigényű feladatok megoldására. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Kiszámítja az ideális gázok tulajdonságait egyszerű állapotváltozások közben és végén. Használja a megfelelő termodinamikai és anyagjellemzőket tartalmazó adatbázisokat. Feltárja a komplex energetikai folyamatok egyszerű alkotórészeit.
Attitűd
Törekszik az együttműködésre az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti és tökéletesíti tudását. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. Bővíti a termodinamikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszerét. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásokra. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének termodinamikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a termodinamikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. Értékeli a megfelelően megalapozott kritikai észrevételeket. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Javaslatot tesz problémák rendszerelvű megközelítésű megoldására. Együttműködik a csoportos prokektekben a csoporthoz tartozó társaival.
Oktatási módszertan
Előadások megtartása, kommunikáció írásban és szóban, megfelelő IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, ezek megfelelő szintű prezentációja, munkaszervezési technikák elsajátítása. Szükség esetén csoportos és egyéni konzultációk tartása. Az energiaátalakításhoz/termeléshez kapcsolódó egyedi projektek csoportos megoldása és prezentációja; airásos ismertető készítése.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2021. május 3. |
Hatályosság vége: | 2025. december 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése egy csoportosan megoldandó projektfeladat megoldása, a projekt prezentációja, illetve egy ezen alapuló, írásos anyag elkészítése. A projektben egy energiaátalakítási feladatot kell 2-3 fős csoportokban megoldani, hivatkozva az előadásokon tanultakra. A projektek megoldásához a hallgazók konzultációkat vehetnek igénybe. Az eredményeket egy 15 perces előadásban mutatják be, valamint egy 10-12 oldalas dolgozatot adnak le róla.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A projekt célja az, hogy a hallgatók bizonyítsák hogy a tanultak alapján képesek egy energiaátalakító körfolyamathoz adott hőforrás és hőnyelő mellett megfelelő berendezéseket és munkaközeget választani. A hőforrásoknál és hőnyelőknél fontos, hogy olyan hőmérsékleti határokat válasszanak, amiknek a hazai energiaátalakításban is szerepük lehet (pl. geotermikus hő, LNG kriogenkis hője), ipari hulladékhő. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 72 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 65 % - 72 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 50 % - 65 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 50 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az érték hiánya az előadások esetében azt jelenti, hogy nincs jelenléti követelmény.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
több eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet kell figyelembe venni | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 32 |
összesen | 90 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2021. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2026. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Energetikai mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Széles körű elméleti és gyakorlati felkészültséggel, módszertani és gyakorlati ismeretekkel rendelkezik az összetett energiaátalakító, -ellátó és -felhasználó rendszerek és folyamatok tervezéséhez, létesítéséhez, modellezéséhez, üzemeltetéséhez és irány
Képesség
- Képes az energetikai és energiaellátó rendszerek és folyamatok üzemeltetése során gyűjtött információk feldolgozására, rendszerezésére és elemzésére, majd ezek alapján következtetéseket levonására.
Attitűd
- Elkötelezett az energetikai terület új ismeretekkel, tudományos eredményekkel való gyarapítására.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerepet vállal műszaki problémák megoldásában.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |