Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Formatervezés II. | |||
Industrial Design II.
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTF2 | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 3 | 1 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | önálló | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 5 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Balogh Zsolt Péter | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | balogh.zsolt@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btf2 | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEGEGIBTF1 | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEGEATF2, BMEGEGEATF3 |
Célkitűzés
A hallgatók az egyéni tervezési feladatokban az ember munkavégző képességéből eredő kézhasználat tárgyi vonat-kozásában rejlő ergonómiai problémák tapasztalati úton szerzett ismereteit hasznosítják. A formatervezési feladatok megoldásának folyamatában képet kapnak arról, hogy a design emberi igényekhez kapcsolódó alkotói terület mely-nek célja: tárgyi környezetünk sokrétűségének bemutatása, elemzése az ember biológiai adottságainak figyelembevé-telével. A tervező a gondolataiból született ötleteket valós térmodellekben kommunikálja.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a formatervezés alapfogalmain túl az ergonómiával való kapcsolatát. Ismeri a téri modellezést, mint a tervezői kommunikáció egyik módját. Ismeri a formaképzés szakmai módszereit, szín-anyag-textúra összefüggéseit. Átfogóan értelmezi a tudatos és a tapasztalati formaképzés módszereit. Megkülönbözteti a forma és funkció közötti összefüggésrendszereket. Összehasonlítja a különböző eljárások hasznosságát, és alkalmazhatóságát. Értelmezi a követelmények adta lehetőségek irányait a hsznosság szempontjából. Birtokában van a prezentációs technikák tárházának, az alklmazható lehetőségeknek. Különbséget tesz az egyes felmerülő gátló tényezők következményeinek hatásáról. Összekapcsolja a szakterületek megfelelő követelményeinek adatait.
Képesség
Képes a tapasztalati úton szerzett ismereteken keresztül az elemző gondolkodásra. Működteti a téri modellezést, mint a tervezői kommunikáció egyik módját. Azonosítja a formaképzés szakmai módszereit, szín-anyag-textúra összefüggéseit. Előkészíti a tudatos és a tapasztalati formaképzés módszereit. Megoldja a forma és funkció közötti összefüggésrendszereket. Megtervezi a különböző eljárások hasznosságát, és alkalmazhatóságát. Feltárja a követelmények adta lehetőségek irányait a hsznosság szempontjából. Vizsgálja a prezentációs technikák tárházának alkalmazható lehetőségeit. Asszociál az egyes felmerülő gátló tényezők következményeinek hatásáról. Elkülöníti a szakterületek megfelelő követelményeinek adatait.
Attitűd
Gondolkodásában követi a rendszerelvű megközelítést. Nyitott a fejlett számítógépes módszerek alkalmazására. Nyitott a kreatív tervezői kifejezésmódhoz szükséges eszközök használatára. Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges háttértudás megismerésére. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a feladatait és a megoldási problémákra adott válaszokat. Elkötelezett a rendszerelvű gondolkodás és problémamegoldás elvei és módszerei iránt. Együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Gondolkozásában elkötelezett a kreatív problémamegoldó megközelítés alkalmazásában. Egyes helyzetekben a csapat részeként együttműködik hallgatótársaival.
Oktatási módszertan
A design emberi igényekhez kapcsolódó alkotói terület melynek célja: tárgyi környezetünk sokrétűségének bemutatása, elemzése az ember biológiai adottságainak figyelembevételével. A tervező a gondolataiból született ötleteket valós térmodellekben kommunikálja. Csoport gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.problémamegoldás, kommunikáció (rajzok), modellkészítés.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Gail Greet Hannah: Elemens of Design. Princeton Architectural Press, New York.(1999) ISBN 322155654
2. R. L. Gregory-E.H. Gombrich: Illúzió a természetben és a művészetben. Gondolat (1992) ISBN 6755099344
3. Ernyei Gyula: DESIGN Tervezéselmélet és termékformálás 1750-2000 Dialóg Campus (2000) ISBN 9639123323
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban 1 részteljesítmény értékelés formájában történik. A részteljesítmény értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladatok. A projektek során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentáció a szakmai minőségét az oktató értékeli.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, projekt jellegű, komplex | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudáskompetencia és a képességkompetencia csoportjába tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek keretében egy önállóan készíthető tárgyrekonstrukciós feladatot kell elkészíteni. A projekt során elvégzendő részfeladatokat, az oktatóval történő konzultációval kapcsolatos elvárásokat, valamint a dokumentációval kapcsolatos elvárásokat és formai követelményeket a feladatkiírás tartalmazza. A projektfeladat elvégzésének, illetve a dokumentációnak a szakmai minőségét az oktató értékeli. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 95 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 90 % - 95 % |
jó (4) | Good [C] | 80 % - 90 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 80 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
A laboratóriumi gyakorlatok legalább 80 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig | ||
El nem végzett laboratóriumi gyakorlatok teljesítése: | ||
az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők | ||
Hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laboratóriumi gyakorlatok ismétlése: | ||
a hibásan (pl. jegyzőkönyvhiba) teljesített laborgyakorlat a hibás rész kijavított formában történő benyújtásával teljesíthető |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
felkészülés a laboratóriumi gyakorlati foglalkozásokra | 14 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 30 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 29 |
összesen | 150 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri a terméktervezői szakterületen alkalmazott anyagokat, összetételüket, tulajdonságaikat, alkalmazási területeiket, az anyagjellemzők és a feldolgozás közötti összefüggéseket.
Képesség
- Képes összetett, innovatív termékek formai és konstrukciós tervezésére a gyártástechnológiai korlátok, az elvárt költségek és környezeti hatások figyelembevételével.
Attitűd
- Fogékony a termékek életciklusa során felmerülő környezeti problémák megoldására, törekszik a fenntarthatóság, az egészségtudatosság követelményeinek érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Felelősséget vállal a szakvéleményében közölt megállapításokért és szakmai döntéseiért, az általa, illetve irányítása alatt végzett munkafolyamatokért.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |