Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Szabadkézi tárgyábrázolás | |||
Freehand Drawing of Objects
|
||||
Tantárgykód | BMEGEGIBTST | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 0 | 3 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | félévközi érdemjegy | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Darabos Anita DLA | ||
beosztása: | adjunktus | |||
elérhetősége: | darabos.anita@gt3.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Gép- és Terméktervezés Tanszék | |||
http://www.gt3.bme.hu | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.gt3.bme.hu/btst | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelezően választható | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | BMEEPRABTGT | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | nincs |
Célkitűzés
A tantárgya célja, hogy szabadkézi tér és tárgyábrázolási feladatokon keresztül fejlessze a hallgatók vizuális kommunikációját és vizuális kultúráját. Elősegíti a formatervezési feladatok térbeli ábrázolását a tervek háromdimenziós megjelenítését. Segítséget nyújt a tervek perspektivikus rajzolásában, a fény és árnyék viszonynak megértésében. Megismerteti a hallgatókat a rajzkészítés eszközeivel, színek és felületek kifejezésének lehetőségével alkalmazásával, így magasabb szinten lesznek képesek gondolataikat közölni.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a rajz általánosan fogalomrendszerét, használja az elemeit. Azonosítja a szabadkézi rajz alapelemeit, kipróbálja azokat. Ismeri a rajzi ábrázolás törvényszerűségeit, korábbi korok alapján. Összegyűjti a rajzi kifejezés szempontrendszerét, alkalmazza. Ismeri az organikus formák törvényszerűségeit, a különböző korokból. Meghatározza a plasztikai tagoltság, arányrend, fény és árnyék viszonyának összefüggéseit. Rendszerbe foglalja az eddig tanultakat, a korábbi eredményeket. Értelmezi az eredményeket, megfigyelve az azonosságokat. Különbséget tesz a különböző szintű eredmények közt, feladatónkén. Rendelkezik a megfelelő technikai, megoldással, amit szívesen bemutat.
Képesség
Képes síkokkal és görbe felületekkel határolt tárgyak látvány utáni rajzolására. Különbséget tesz a látott tárgy emlékezetből való rajzolására. Képes tárgyak, eszközök perspektivikus megjelenítésére, és ábrázolására. Képes tárgyak felületi megjelenítésére, realisztikus ábrázolására. Elkészíti látvány után tónusos, színes rajz készítésére, festék, filctoll és pasztell alkalmazásával. Megválasztja a számára legalkalmasabb eszközöket, technikákat. Megoldja a kiirt feladatokat, rajzban, festésben, plasztikában. Elkészíti a leadandó anyagokat, a meghatározott módon, és szinten. Önértékelést végez, megnézve a társai munkáit is, kritikusan. Kezeli a feladatok kiértékelésének módját, önértékelést szemelöttartva.
Attitűd
Belátja az ismeretek bővítése során a hibákat és az eredményeket. Bővíti folyamatosan tudását ismeretszerzéssel, kisérletezéssel. Nyitott az eszközök használatára, kipróbálására, megnézve a korábbi alkotókat. Törekszik a technikai eszközök megismerésére és precíz használatára. Kialakítja a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását. Elfogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, javító célzattal. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában. Álláspontját megvédi, indokolja az elvégzett munkáival. Felelősséget vállal az elvégzett munkák minőségéért, állagáé.
Oktatási módszertan
Rajzi stúdiumok készítése, ábrázolásmódok, vázolási technikák, konzultációk. A kiadott feladatok részletes bemutatása, / mintalapok/ után kérdéseit tegye fel, vázlatokkal konzultáljon. A feladatokat többféle megoldással is meg lehet oldani, a diák képességeinek megfelelő eszközt kell kiválasztani. A konzultáció rendszeressége fontos, a siker érdekében. Minden feladat számonkérése kiállítás szerűen történik.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Jegyzet
Online elérhető tanulástámogató anyag
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2025. augusztus 31. |
Általános szabályok
A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése hat évközi írásbeli teljesítménymérés (hat egyszerű részteljesítményértékelés), három időponthoz kötött személyes cselekményű részteljesítményértkelés (prezentáció) és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik. A feladatokat a megbeszéltek szerint kell teljesíteni, a konzultáció rendszeresen vázlatok bemutatásával történik. A kiértékelés kiállítás szerűen történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 3 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja hat darab önállóan elkészítendő rajz a következő témakörökben: 1. Perspektivikus ábrázolás kialakulása, illetve ábrázolása és annak módszerei. Rajztechnikák. 2. Filctechnikák. Tónusértékek ceruzával. 3. Egy természeti forma több technikával ábrázolva. Egy kedvenc használati tárgy ábrázolása több technikával. A rajzokkal otthoni munkával és a gyakorlatokon egyaránt foglalkozunk. | |
2. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, időponthoz kötött személyes cselekmény | |
Darabszáma: | 1 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja a tudás, képesség, attitűd, valamint az autonómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja egy évvégi prezentáció, kiállítás jellegű formában. Az értékelés része a prezentáció végén a személyenkénti visszajelzés - magyarázó- fejlesztő megbeszélés a későbbi jobb munkákért. . |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 60 % |
2. Évközi teljesítményértékelés | 40 % |
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
A tárgyhoz nem tartozik vizsgaelem.
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 55 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 55 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
igen | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 21 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 12 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 45 |
összesen | 120 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2020. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2025. augusztus 31. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
Ipari terméktervező mérnöki
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Érti korának társadalmi eszményeit, életmódját, ezek hatását a megformált termékre.
Képesség
- Képes új és eredeti termékek és termék-szolgáltatás kombinációk tervezésére az egyéni vásárló igényeinek kielégítésére, a tervező, a felhasználó, az ipar és a társadalom között kiegyensúlyozott érdekek alapján, a nemzetközi etikai normák, elvárások tiszteletben tartásával.
Attitűd
- Az innovációra való nyitottság jellemzi.
Önállóság és felelősség
- A minőség- és környezet irányítás rendszerek elvárásai szerint tevékenykedik.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |