Tantárgy neve (magyarul, angolul) | Műszaki Mechanika | |||
Applied Mechanics
|
||||
Tantárgykód | BMEGEMMNGMK | |||
Tantárgyjelleg | kontaktórás tanegység | |||
Kurzustípusok és óraszámok (heti/féléves) | kurzustípus: | előadás (elmélet) | gyakorlat | laboratóriumi gyakorlat |
óraszám (heti): | 2 | 1 | 0 | |
jelleg (kapcsolt/önálló): | - | önálló | - | |
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa | vizsga | |||
Tantárgy kreditértéke | 4 | |||
Tantárgyfelelős | neve: | Takács Dénes (71725502814) | ||
beosztása: | egyetemi docens | |||
elérhetősége: | takacs@mm.bme.hu | |||
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység | Műszaki Mechanikai Tanszék | |||
http://www.mm.bme.hu/ | ||||
Tantárgy weblapja | http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMNGMK | |||
Tantárgy oktatásának nyelve | magyar | |||
Tantárgy elsődleges mintatantervi jellege | kötelező | |||
Közvetlen előkövetelmények | Erős előkövetelmény | nincs | ||
Gyenge előkövetelmény | ||||
Párhuzamos előkövetelmény | ||||
Mérföldkő előkövetelmény | legalább 0 megszerzett kredit | |||
Kizáró feltétel | BMEGEMMMG01, BMEGEMMMW01 |
Célkitűzés
A tantárgya célja, a gépszerkezetek rezgéseinek vizsgálatához szükséges módszerek megismertetése. A tárgy az alábbi témaköröket érinti: Dinamika összefoglalás; Ütközések; Szilárdsági számítások a dinamikában; Rezgéstan összefoglalás; Stabilitás; Kis rezgések mozgásegyenletei; Közelítő módszerek a rezgéstanban; Rotorok rezgései; Kontinuum rezgések. Cél, hogy a tárgyat teljesítő hallgatóknak biztos alapot adjon a későbbi anyagmodellezéssel és nemlineáris végeselemes számításokkal kapcsolatos feladatok során. További cél a hallgatók logikus gondolkodásának fejlesztése és a természettudományos ismeretek mélyítése.
Tanulási eredmények
A tantárgy teljesítésével elsajátítható kompetenciák
Tudás
Ismeri a dinamika alaptételét és annak alkalmazási lehetőségeit. Ismeri a forgórészek különböző kiegyensúlyozatlansági formáit. Különbséget tesz a merev testek ütközési modelljei között. Érti a mozgásból származó dinamikus terhelés szilárdsági számításokban való figyelembe vételét. Ismeri a másodfajú Lagrange-egyenlet alkalmazási feltételeit. Tudomása van a sok szabadsági fokú rezgőrendszer sajátfrekvenciáinak meghatározása során fellépő numerikus problémákról. Tisztában van a sajátfrekvenciák és lengésképek meghatározásához alkalmazható közelítő eljárások fontosságával. Meghatározza a forgó tengelyek sajátfrekvenciáinak fordulatszámtól való függését. Különbséget tesz a véges és végtelen szabadsági fokú rezgőrendszerek között. Érti a kontiuum egyenes rudak rezgéseit leíró parciális differenciálegyenleteket.
Képesség
Alkalmazza a dinamika alaptételét dinamikai feladatokban. Azonosítja egy adott forgórész kiegyensúlyozatlanságait. Alkalmazza az általa ismert merev testes ütközési modelleket. Kiszámítja a prizmatikus rudak dinamikus terheléséből adódó igénybevételeket. Alkalmazza a másodfajú Lagrange-egyenletet több szabadságfokú rezgőrendszerek esetén. Használja a közelítő módszereket a rezgőrendszerek első sajátfrekvenciáinak becslésére. Közelítő módszerrel kiszámítja a rezgőrendszerek első lengésképét. Értelmezi a Campbell-diagramot és a forgó tengely kritikus fordulatszámait. Képes kiválasztani az adott kontinuum egyenes rúd feladat rezgéseinek leírásához szükséges mozgásegyenletet. Használja a kontinuum egyenes rudak rezgéseit leíró parciális differenciálegyenleteket.
Attitűd
Támogatja az etikai normák betartását, fontosnak tartja a becsületes hozzáállást tanulmányaival kapcsolatban. Törekszik a precíz, a mérnöki szakterület szakemberei számára egyértelmű dokumentációkészítésre. Törekszik a szakterület terminológiájának pontos és szabatos használatára. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket. Felelősséget érez aziránt, hogy munkájának minőségével és az etikai normák betartásával példát mutasson társainak. Elfogadja a tantárgy során megszerzett ismerete érvényességi korlátait . Elfogadja az együttműködés kereteit, a helyzettől függően önállóan vagy csapat részeként is képes munkáját elvégezni. Az általa elvégzett számítások helyességét lehetőleg több módszerrel ellenőrzi.
Oktatási módszertan
A tantárgy elméleti és gyakorlati kurzusokból áll. Az előadáson közölt elméleti anyagok megértését segítik a gyakorlatokon megoldott mintapéldák és a bemutatott szemléltető mérések. Az előadás során a legfontosabb anyagrészek levezetése táblán történik annak érdekében, hogy a közös munka elősegítse a tananyag megértését a hallgatók számára. Az elméleti kurzusokon kivetített animációk és mintapéldák tovább segítik a tananyag elsajátítását. Az előadásokon és gyakorlatokon leadott anyagrészekrők készült jegyzeteket a hallgatók letölthetik. A félév során rendszeres konzultációkat biztosítunk.
Tanulástámogató anyagok
Tankönyv
Csizmadia-Nándori: Mozgástan, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997, ISBN 9631884031
Kármán, T. von, Biot, M. A.: Mathematical Methods in Engineering, McGraw-Hill Book Company, Inc., New York, 1940, ISBN 0000000000, 2021.
Ludvig Gy.: Gépek Dinamikája, Műszaki Könyvkiadó, 1973, ISBN 9631048020, 2021.
Jegyzet
A tantárgyhoz az adatlap kitöltése során még nem áll rendelkezésre jegyzet, annak legkorábbi megjelenési ideje 2020.
Online elérhető tanulástámogató anyag
http://www.mm.bme.hu/targyak/?BMEGEMMNGMK
A tantárgyleírás hatályossága
Hatályosság kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Hatályosság vége: | 2024. szeptember 1. |
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban kettő darab részteljesítmény értékelés (kettő darab házi feladat), a vizsgaidőszakban egy írásbeli és egy szóbeli vizsga alapján történik. A teljesítményértékelések alapvető célja, hogy a hallgatókat a tantárgy során megszerezhető tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség típusú kompetencialemek elsajátításában segítse és ellenőrizze.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
1. Évközi teljesítményértékelés | ||
Típusa: | részteljesítmény (formatív) értékelés, egyszerű | |
Darabszáma: | 2 | |
Célja, leírása: | A részteljesítmény értékelés alapvető célja az attitűd, valamint az autónómia és felelősség kompetenciacsoportba tartozó tanulási eredmények meglétének vizsgálata. Ennek módja két darab egyénileg készítendő házi feladat dokumentáció elkészítése. A feladatok témája a kiadás előtt elmondott anyagrészekre alapozott. Az elkészített házi feladat tartalmi és formai követelményeit, értékelési elveit a feladatkiírás és a tantárgy honlapja egyértelműen tartalmazza. Egy feladattal legfeljebb 2 pont szerezhető. |
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása
A vizsga elemei:
Írásbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | kötelező (rész)vizsgaelem, elégtelen teljesítése elégtelen(1) vizsgaérdemjegyet von maga után | |
Leírás: | A tantárgy tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére és az azok közötti összefüggések felismerésére, valamint a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, tehát tesztkérdéseket kell megválaszolni és gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc; | |
Szóbeli részvizsga | ||
Kötelezettség: | a hallgató választása szerinti opcionális (rész)vizsgaelem, a más részvizsga alapján megajánlott vizsgaérdemjegy korlátozottan módosulhat | |
Leírás: | A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja szóbeli felelet formájában, amely alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére, az azok közötti összefüggések megértésére és a problémafelismerésre fókuszál; a rendelkezésre álló idő legalább 10 legfeljebb 20 perc. A tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja szóbeli felelet formájában, amely alapvetően az egyes fogalmak értelmezésére, az azok közötti összefüggések megértésére és a problémafelismerésre fókuszál; a rendelkezésre álló idő legalább 10 legfeljebb 20 perc. |
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben, aláírás megadásában
Azonosítója | Részarány |
---|---|
1. Évközi teljesítményértékelés | 100 % |
Az aláírás megadásának feltétele, hogy az évközi teljesítményértékeléseken szerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje.
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Típusa: | Részarány |
---|---|
Írásbeli részvizsga | 100 % |
Szóbeli részvizsga | 20 % |
Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | ECTS minősítés | Teljesítmény %-ban kifejezve |
---|---|---|
jeles (5) | Excellent [A] | 90 % felett |
jeles (5) | Very Good [B] | 85 % - 90 % |
jó (4) | Good [C] | 70 % - 85 % |
közepes (3) | Satisfactory [D] | 56 % - 70 % |
elégséges (2) | Pass [E] | 40 % - 56 % |
elégtelen (1) | Fail [F] | 40 % alatt |
Az egyes érdemjegyeknél megadott alsó határérték már az adott érdemjegyhez tartozik.
Jelenléti és részvételi követelmények
Az előadások legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) jelen kell lenni.
A gyakorlatok legalább 70 %-án (lefelé kerekítve) tevőlegesen részt kell venni.
Javítás, ismétlés és pótlás különös szabályai
A javításra, ismétlésre és pótlásra vonatkozó különös szabályokat a TVSz általános szabályaival együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
Beadott és elfogadott részteljesítmény értékelés a jobb eredmény elérése érdekében a pótlási időszak végéig ismételten benyújtható-e? | ||
NEM | ||
Korábbi eredmény figyelembevétele javítás, ismétlés-javítás esetén: | ||
az időben újabb eredmény felülírja a korábbit | ||
Részteljesítmény értékelés javítási, illetve ismétlési módja első alkalommal: | ||
a részteljesítmény értékelés(ek) ezen csoportjába tartozó teljesítményértékelés nem javítható, illetve nem ismételhető, az eredmény megállapítás a TVSZ 122. § (6) bekezdésben foglaltak szerint |
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | óra / félév |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 7 |
részteljesítmény értékelés feladatának kidolgozása | 8 |
vizsgafelkészülés | 28 |
további, a teljesítéshez szükséges munkaidő ráfordítás | 29 |
összesen | 114 |
Tantárgykövetelmények hatályossága
Tantárgykövetelmények hatályosságának kezdete: | 2019. szeptember 1. |
Tantárgykövetelmények hatályosságának vége: | 2024. szeptember 1. |
Elsődleges szak
A tantárgy elsődleges (fő) szakja, amelyen meghirdetésre kerül és amelyhez a kompetenciák kapcsolódnak:
minden_mesterszakon_közös
Kapcsolódás a KKK rendelet céljához és (szakos) kompenetciáihoz
Ez a tantárgy a KKK rendeletben meghatározott, következő kompetenciák fejlesztését szolgálja:
Tudás
- Ismeri szakterülete általános és specifikus jellemzőit, határait, legfontosabb fejlődési irányait, a szakterület kapcsolódását a rokon szakterületekhez.
- Részletekbe menően ismeri az adott szakterület összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
- Részletekbe menően ismeri a szakterületéhez kapcsolódó jogi szabályozást, az etikai normákat.
Képesség
- Elvégzi az adott szakterület ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, az átfogó és speciális összefüggéseket szintetizálva megfogalmazza és ezekkel adekvát értékelő tevékenységet végez.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szakterülete vonatkozásában.
Attitűd
- Új, komplex megközelítést kívánó, stratégiai döntési helyzetekben, illetve nem várt élethelyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Törekszik arra, hogy szakterülete legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa.
- Szakterülete legfontosabb problémái kapcsán átlátja és képviseli az azokat meghatározó aktív állampolgári, műveltségi elemeket.
Önállóság és felelősség
- Jelentős mértékű önállósággal végzi átfogó és speciális szakmai kérdések végiggondolását és adott források alapján történő kidolgozását.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
A tantárgy teljesítéséhez ajánlott előzetes ismeretek
Tudás típusú kompetenciák
(azon előzetes ismeretek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |
Képesség típusú kompetenciák
(azon előzetes képességek és készségek összessége, amelyek megléte nem kötelező, de a tantárgy eredményes teljesítését nagyban elősegíti) |
nincs |